Sjøtummel Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Det er intet krav til reg og hvilken nytte gjør rssr registeret kontra securmark for eks?? Ingen etter mitt syn. Å ha tydelig merket båten slik at det kan leses på avstand og sjekkes mot et av de større registrene for å identifisere eier er veldig kjekt den dagen båten din driver rundt et eller annet sted. Det kan forenkle et mulig søk eller en redningsaksjon betydelig. Etter mitt syn spiller det liten rolle om båten er merket med registreringsnummer i RSSR, Securemark, VHF kallesignal, Seilnummer fra seilforbundet, eller et annet unikt og lett kjennelig merke. Om f.eks. mobiltelefonnummer holder er jeg litt usikker på, men dersom det fungerer i praksis så fungerer det. Egentlig er jeg veldig for et krav om at båter over en viss størrelse skal merkes med kjennetegn, men jeg tror ikke det er noen grunn til å begrense dette til ett eller to nasjonale registre. Personlig ville jeg foretrekke at alle båter med VHF merket båten med kallesignalet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Egentlig er jeg veldig for et krav om at båter over en viss størrelse skal merkes med kjennetegn, men jeg tror ikke det er noen grunn til å begrense dette til ett eller to nasjonale registre. Er helt enig i at det bør være obligatorisk registrering av båter over en viss størrelse (fra ganske små), men helt uenig i at det ikke skal være begrenset til et register. Har f.eks til gode å høre om et land hvor ikke alle biler er registrert i ett og samme register, kanskje ikke uten grunn? Og jeg ønsker også at det utstedes et båtkort som ved bil og f.eks at gjeld knyttet til båten er innført der, eller at båtkortet holdes av kreditor til gjelden er innfridd. Dette ville også gitt betydelig økt trygghet i forbindelse med kjøp og salg og vel verdt å betale et par hundrelapper for i året! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
haraldk Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) Her er et par eksempler på når synlig reg-nr hadde vært/er kjekt: St. Hans aften for et par år siden i Fantebukta på Kommersøya. Kjempefin kveld med massevis av båter og hyggelig stemning. Tørnet inn ca. 2 om natten. Kl 4 våkner vi at noen bruker båten vår som landgangsbrygge. En Flem 38 (tror jeg det var) med et party-lag på 6-7 voksne, stup fulle, personer (inklusive skipper), har ankret opp og fortøyd i vårt aktre babord kryssholt. Holder det gående til ca. 06:30. Når de drar opp ankeret får de med nabobåtens anker uten å selv merke dette i første omgang. Kjettingrulla på naboens badeplatform blir deformert før de oppdager "fangsten". Senere merker vi at de har ødelagt grillen vår som stod på land rett foran baugen på båten. Flem-en var ikke registrert så vi fikk ikke fulgt opp saken Tidligere denne uka røk forstaget på nabobåten i hjemmehavna. Salingshornet på masta knuste vår kalesje (og bøylene) på sin vei mot horisontalen. Min båt har synlig registreringsnummer slik at den ulykkelige seilbåt-eier kunne finne ut hvem han skulle kontakte for å meddele de dårlige nyhetene. Han fikk riktig nok mitt mobilnummer av en annen båtnabo, men muligheten til å spore oss opp via regnummeret var i alle fall der. Redigert 8.August.2008 av haraldk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) Har f.eks til gode å høre om et land hvor ikke alle biler er registrert i ett og samme register, kanskje ikke uten grunn? En grunn er at mange land er veldig flinke til kreve inn avgifter for biler. En annen grunn er at biler langt oftere krysser grensen mellom land hvor det kreves en del offentlige dokumenter for så vel både mennesker og biler. Uansett, disse registrene ble til i en tid hvor et register var noe ganske fysisk og relativt tungrodd. Med dagens teknologi kan vi tillate oss mer fleksible løsninger som uansett er mer effektive enn de gamle papirmøllene. Redigert 8.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Lista fra Sjøfartsdirektoratet. Igjen god informasjon fra Mulligan. Det var denne lista som fikk meg til å gruble over hjemmehavn. Vi ligger i Son, og da ble nærmeste alternativ Moss selv om Moss er langt unna. Når vi er hjemmehørende i Son, men er registrert i Moss, er jeg da pliktig til å ha "Moss" på akterstevnen av båten? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Vi ligger i Son, og da ble nærmeste alternativ Moss selv om Moss er langt unna. Er båten i NOR, da? I så fall kunne kanskje havna Hvitsten (som står i lista) vært 'hjemsted', som er i Vestby kommune akkurat som Son er. Men er du ikke i NOR, så er dette en ikkesak for ditt skip . Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.