NovaMalin Startet 7.August.2008 Link til dette innlegget Startet 7.August.2008 En VP 2002 må startes med startgass når de er kald, men starter lett når den er varm. Hva kan være galt? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
torbi Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 noe feil/galt med gløding,dyse eller dieselpumpe. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
skilsø Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Ville nok ha sjekka gløding ,startgass er noe drit ..... Sjekk om du får støm inn på glødepluggen med prøvelampa Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Dårlig Kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Kan startgass skade motoren i lengden? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
SveinHa Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Jepp, startgass har lett for å ta knekken på stempelfjærene over tid og bare gjøre problemet større. Bruker du startgass og samtidig gløding kan du sprenge motoren... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
pantzatt Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hør på mannen, startgass er kun ment som en nødløsning!!!! Har selv erfart at startgass har gjort problemet verre og verre og verre og verre og..... Fint å bruke i nødstilfeller da. Finn kilden til problemet nå, det er mye billigere... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hadde en Merc 300 TD som var plundrete å starte - og måtte benytte startgass når det ble kaldere - glødinga fungerte. Motor gikk helt fint og virket pigg. Siden viste det seg at "tenninga" - timing på dieselpumpa var litt ute å kjøre, ikke mye! - men nok til å tøyse. Den startet perfekt etter justering. Er komp OK holder jeg en knapp på dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hei! Kan også være dårlig kompresjon.Sjekk glødinga først kan være en glødeplugg eller 2 som ikke er iorden.Dersom glødinga er ok er det tid for å sjekke kompresjon ,tenningstidspunkt og eventuelt pumpe.Av erfaring er det alltid lurest å begynne med det letteste først. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 2000 serien til Volvo har ingen gløding.Jeg har en 2003T,og de er kjent for å være vanskelige å starte.Følg prosedyren fra manualen.Det hjelper ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Takk for svar! Dette dreier seg om motoren i en båt jeg har vurdert å kjøpe. Jeg har vært svært skeptisk til en motor som må bruke startgass, og som har brukt det til alle kaldstarter i mange år, og dere bekrefter skepsisen min. Her må det nok prutes seriøst dersom det blir aktuelt! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Pilt Pompel Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Har en 2003T selv. Kaldstartprosedyren som jeg har blitt tipset om står faktisk ikke i manualen! Sett girspak i fri, og full/nesten full gass. Trekk så ut stopphendel helt og skyv denne inn igjen. Start. Juster ned turtallet. Fungerer selv på kalde vinterdager, i snart tjue år. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 2000 serien til Volvo har ingen gløding. Er det ikke mulig å etter montere gløding eller forvarming av luft i innsug på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Er det ikke mulig å etter montere gløding eller forvarming av luft i innsug på disse motorene? Det finnes diesel filtre med forvarming av dieselen før den kommer til trykk pumpen. Innebygget varme element kobles til 12 volt. Ville prøvd dette, virker som en enkel løsning på kalde dager eller om motoren ikke har gløding. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
SveinHa Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Dieselfilter med varmeelement hjelper ikke på kaldstart da den oppvarmede dieselen tar for lang tid for å nå fram til dysene før motoren er startet og på den tiden er dieselen blitt kald. Disse filtrene er kun til for å hindre dieselen å skille ut voks når det er vinterkaldt (-15 grd og kaldere). Forvarming i innsugningsmanifolden hjelper noe på kaldstart og kan ettermonteres på alle motorer med større eller mindre grad av arbeid alt etter hvor tilrettelagt det er. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Fantino Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Hva med å "kinne" litt før stopphendel skyves inn? De moderne CR motorene uten gløding "forvarmer" visstnok slik automatisk. Sylindrene forvarmes da av kompresjonsvarmen slik at en unngår røyksignaler under oppstart. Mulig motoren totalt sett ikke starter så mye raskere, men det _kan_ kanskje ha en effekt iom. at det ikke sprøytes inn diesel helt fra start da dieselen trolig vil kjøle littegrann. I alle fall gratis å prøve...(forutsatt at startbatteriet er noenlunde). Mine KAD42/43 hadde heller ingen gløding, og ved nattetemp under 0 måtte de startes med en del pådrag som ble tatt av nesten umiddelbart etter start for å unngå rusing. Det ble aldri til at jeg eksperimenterte med kinning da stopp på disse er elektrisk/på tenningsnøkkelen slik at det er litt plundrete. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.