Jump to content

VP 2002 diesel må startes med startgass, hva er galt?

NovaMalin

Recommended Posts

Jepp, startgass har lett for å ta knekken på stempelfjærene over tid og bare gjøre problemet større. Bruker du startgass og samtidig gløding kan du sprenge motoren...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hadde en Merc 300 TD som var plundrete å starte - og måtte benytte startgass når det ble kaldere - glødinga fungerte. Motor gikk helt fint og virket pigg. Siden viste det seg at "tenninga" - timing på dieselpumpa var litt ute å kjøre, ikke mye! - men nok til å tøyse. Den startet perfekt etter justering. Er komp OK holder jeg en knapp på dieselpumpa.

Takk for svar! Dette dreier seg om motoren i en båt jeg har vurdert å kjøpe. Jeg har vært svært skeptisk til en motor som må bruke startgass, og som har brukt det til alle kaldstarter i mange år, og dere bekrefter skepsisen min. Her må det nok prutes seriøst dersom det blir aktuelt!

Pappa, jeg vil sove i båten!

Er det ikke mulig å etter montere gløding eller forvarming av luft i innsug på disse motorene?

Det finnes diesel filtre med forvarming av dieselen før den kommer til trykk pumpen. Innebygget varme element kobles til 12 volt.

Ville prøvd dette, virker som en enkel løsning på kalde dager eller om motoren ikke har gløding.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Dieselfilter med varmeelement hjelper ikke på kaldstart da den oppvarmede dieselen tar for lang tid for å nå fram til dysene før motoren er startet og på den tiden er dieselen blitt kald. Disse filtrene er kun til for å hindre dieselen å skille ut voks når det er vinterkaldt (-15 grd og kaldere).

Forvarming i innsugningsmanifolden hjelper noe på kaldstart og kan ettermonteres på alle motorer med større eller mindre grad av arbeid alt etter hvor tilrettelagt det er.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hva med å "kinne" litt før stopphendel skyves inn? De moderne CR motorene uten gløding "forvarmer" visstnok slik automatisk. Sylindrene forvarmes da av kompresjonsvarmen slik at en unngår røyksignaler under oppstart. Mulig motoren totalt sett ikke starter så mye raskere, men det _kan_ kanskje ha en effekt iom. at det ikke sprøytes inn diesel helt fra start da dieselen trolig vil kjøle littegrann. I alle fall gratis å prøve...(forutsatt at startbatteriet er noenlunde).

Mine KAD42/43 hadde heller ingen gløding, og ved nattetemp under 0 måtte de startes med en del pådrag som ble tatt av nesten umiddelbart etter start for å unngå rusing. Det ble aldri til at jeg eksperimenterte med kinning da stopp på disse er elektrisk/på tenningsnøkkelen slik at det er litt plundrete.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...