Jump to content

Jordomseiling, ønsker tips.

MoSo

Recommended Posts

Morn, jeg har starta å planlegge jordomseiling.

Planen er og kaste loss i 2010 men mye må på plass innen den tid.

Trenger tips om alt som har med jordomseiling å gjøre.

Har tenkt å ha et mannskap på 4 pluss megselv altså 5 stk. Nå er vi 3 stk og virker som det er vanskelig å få med noen fler...

Jeg har seila opptimist og to-krona i 10 år, og vært på no små turer med stor seilbåt.

Budskjett?

Hvordan båt bør jeg ha?

Hvor stor?

Hva slags utstyr må jeg ha med?

Noen bøker jeg bør lese?

Alt som kan være til nytte for meg eller andre som skal ut på tur så er det bare å slenge inn noen linjer her.

Hei! Jeg også er i planleggingsfasen av en jordomseiling (dog noen år senere).

Jeg har funnet mye nyttig informasjon ved å lese erfaringer fra andre jordomseilere på nettet. Her er et knippe som har hjemmeside med reisebrev, bilder osv.:

http://www.freewebs.com/sybika/

http://www.blaatur.net/index.php

http://www.naomi2000.com/index.php

http://www.geocities.com/TheTropics/Lagoon/1892/

http://www.tomba.no/

http://www.valkyrien.tk/

http://www.sorgenfri.com/viewforum.php?f=27

http://www.underveis.net/Pages/Norsk/no2008.html

Dere begge to kan nok ha nytte ha å titte innom fjordsailing.com, her finner dere websider til flere båter som har gjort større turer, enten "melkeruta" eller en hel omseiling. Ellers er det bare å titte innom nautisk forlag sine sider (nautisk.no) og bestille bøker om emnet... Lykke til begge to, skulle ønske jeg kunne realisere denne drømmen, men det blir i så fall noen år til..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Sertifikat? Det var jeg ikke klar over. Du må ha papirer på båten i orden, forsikring, eierskapsbevis o.a. pluss pass og visum for deltagerne, men jeg har ikke hørt om at det er et krav med sertifikat. En annen ting er jo at det er nyttig å lære seg litt mer enn det man kan fra egen studie. Kan bare anbefale Poseidon sine kurs. Jeg har hatt den store glede av å følge D5L og D5LA kurs via nett hos Poseidon, og det har vært svært lærerikt og særdeles hyggelig. Anbefales...

Skal du reise verden rundt ville jeg vel kanskje kikket litt lenger enn til et kurs i stor kyst-navigering. Mange tror at det å finne frem på havet er den store bøygen, men med dagens elektroniske hjelpemidler er det nok turens minste "fartshump".

Med dagens tetthet av skip i mange steder på kloden, er det veldig viktig å vite hva en gjør, og hvordan forholde seg i de forsjellige farvannene, som f.eks store tankere i motsatt "lane" i Singapore stredet (Mallaka stredet), pga dypgående, da nytter det lite å stå på sin rett ved at alle skal vike for seilbåter. Rødehavet med sine kryssene ferger med pilgrimer mellom Afrika og Mekka, Pirat farvann, som Indonesia, Malaisia, Filipinene, Brasil etc.

Bestikkelser for å bli inklarert er et must visse steder, det hjelper lite å si at en har betalt havneavgift om en eller annen coastguard mann vil ha en pakke Marlboro eller 10!

Navtex er et hjelpemiddel som vil gi den beste oppdaterte informasjonen mht farer som f.eks skip i motsatt lane i seperasjonssoner, endringer i seilings retning, bøyer som ikke er der lenger, pirat fare osv. AIS mottager er veldig kjekt, men senderen ville jeg slått av i visse områder av verden!

Unngå nattseilas der pirat faren er størst, ha orange seil, da er en mye lettere synlig fra broen på et stort skip, og alltid tenk slik at "den båten som kommer rett i mot ikke har sett meg". Du taper alltid ved et eventuellt sammenstøt med en stor containerbåt alikevel.

Hilsen en som har gått verden rundt i 5 år i linje fart!

Hei :wink:

Jeg har lest mange bøker om langtur og jordomseiling, det er spesielt to bøker som skilte seg ut og anbefales:

1. Passion of the sea, Jimmy Cornell,sjekk også siden hans www.noonsite.com.

2. I hodet på en seiler, Ragnar Kvam.

Du får kjøpt begge på www.nautisk.no

Lykke til :sailing:

Enig med Nøtterøy. Jeg tror ikke selve navigeringen er det store problemet. Med mindre "uncle sam" skrur av GPS signalene vil man være svært godt skodd dersom man har et par reserve GPS er ombord og greit med kartmatriale. Tidevann og strømninger, ankerutstyr som holder mål, værvarsling, proviantering, +++ Er nok ting som krever litt tankevirksomhet.Om ekstra GPS(ene) er lagret slik at et lynnedslag ikke skader dem, vil man være ytterligere sikret. Allikevel ville jeg nok hatt en sekstant ombord og øvd litt i ledige stunder på å bruke den, kunnskap er en lett bør å bære og det er jo bra for selvfølelsen å kunne plotte posisjonen med noen få nm nøyaktighet, uten bruk av el.nikk... Men som nøtterøy skriver er det mange andre ting som er viktig å være klar over som vil lette en slik tur. Slik det ser ut nå er det ikke sikkert jeg noengang får mulighet til å gjennomføre en slik tur, men jeg leser til øyet blor stor og vått, og det er mye å lære ved å lese om andre som har seilt i samme farvann. Ting endrer seg over tid, så nyere informasjon er nok nyttigere enn gamle slagere som f.eks. Rød Admiral og familien som seilte rundt jorda. Men dette er en fin bok og reiselysten blir ikke akkurat mindre av å lese den...

Redigert: Akkurat Ragnar Kvam ville jeg ikke begynt med, bøkene er drivende gode og inneholder nok masse nyttig info, spesielt om stillehavet. Men jeg må si han til tider blir litt vel melankolsk og analyserende for meg..

Redigert av hallaron (see edit history)

Mitt tips er å lese Voyaging On A Small Income av Annie Hill.

voyaging.jpg

Boken gir både en hel del fingern-i jorda-gode, praktiske råd om det å seile langt, og presenterer deg i tillegg for en filosofi og en livsstil, der de har totaldesignet levemåten for å kunne seile mest mulig, og bruke minst mulig tid med å tjene penger i land. Kanskje den mest tankevekkende maritime boken jeg har lest. Om man ikke endrer livsstilen sin så komplett som Annie Hill og (ex) mannen hennes gjør, vil uansett kunnskapen deres være verdifull, selv om man velger en mere konvensjonell måte å utøve langseiling på.

Ellers (uten å ha den ringeste praktiske erfaring å vise til...) vil jeg sette litt spørsmål ved dine tanker om mannskap. Hvorfor ikke satse på å være kun dere 3? Om du er avhengig av å være flere, gjør det hele prosjektet mere sårbart, og trolig også dyrere, om man skal skalere båten for å passe med mannskapsmengden. 2 på jordomseiling går jo utmerket, (2 til 3 kamerater som kjenner hverandre godt, vil slik jeg ser det, kunne leve tettere på hverandre enn når man er 5 hvor ikke alle har de samme tette relasjonene) men 3 kan man få til komfortable vakter under seilas. Hvorfor ikke planlegge i forhold til dette? Om dere planlegger turen for 3, lar den seg utmerket gjennomføre om 1 trekker seg, hvilket ikke er uvanlig når man skal planlegge et par år fram i tid. Om du tenker 5 for å fordele kostnader bør du i tillegg lese denne, som sier mye fornuftig om rimelige båter å dra på langtur i.

Her er et boktips fra en som drømmer: :smiley:

ABC for atlanterhavseilere, Flyt forlag

Fra vaskeseddelen :

Intensjonen med boken er at flere skal våge seg utpå.

Boken er praktisk ordnet som en ABC slik at den er lett å finne fram i.

Dette er boken som forenkler planleggingen og beroliger skeptikerne.

Les Holviks sin bok og dere er godt rustet. Dette med pirater er et økende problem, men hold kontakt med andre i melkeruta så kommer varslene før dere entrer arenaen hvor disse oppererer. Havnesjefene kan til tider være små kongedømmer hvor noen tar helt av og kan kreve det utroligste av deg, men dette er noe en venner seg til og tar man dette med et smil og en velkomstdram så løser det meste seg. Ikke provoser, selv om du mener du har retten på din side.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Seil bare sørover til smøret smelter, drei styrbord og du kommer til Karibien.

Eller følg med på Rattata.no, de er på vei. Ligger vel i Portugal i disse dager og seiler mot Kanariøyene etterhvert for å gå med strømmen over senhøstes.

GOD TUR

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Om du kan seile??, alle kan seile etter noen få dager- du lærer underveis.

Du trenger INGEN papirer på din navigasjons-kompetanse, dette kravet bortfaller så snart norske regler ikke lenger gjelder. Jeg har seilt over store deler av verden, og ingen har noen gang bedt om dokumentasjon på min kompetanse. Skulle noen havnesjef finne på å spørre deg om det feks i nord-spania, så spør du tilbake hvordan han eller hun tror du har kommet deg der til.

Båten skal være ditt hjem en tid, så den mener jeg det er viktig å bruke litt tid på å finne. Om dere skal være 4-5 stykker ombord, må jo båtens størrelse tilpasses det. Jo mindre båt, jo lavere budsjett til båten - havneavgifter beregnes det fleste steder etter antall fot ( noen ganger blir også bredde og dypgående brukt), forbruk av diesel eller bensin blir lavere ved mindre båt, det samme blir utgifter til alt som går i stykker (det gjør det ganske ofte når fuktighet og varme får virket en stund), og på en stor båt er det flere ting som kan gå i stykker enn på en liten/mindre båt. Seil,fall,skjøte,blokker og alt annet blir også billigere jo mindre båten er.

Nok om det.

Kjøper du en god båt er du som oftest trygg så lenge du er godt klar av land, for det er ikke ofte båter forliser på havet.

Mine viktigste råd er: Gå aldri til havn der du ikke er kjent om natten (planlegg slik at du er fremme i dagslys, og skulle du ikke nå bestemmelsstedet på dagtid, er som oftest nettene fine så snart du er kommet sør for bisque, og skulle du bli overrasket av en god kuling eller storm, er det aller beste å sette baugen bort fra land, og holde seg der til været tillater en tilnermet normal landing.

Ikke planlegg for mye, da blir du aldri klar.

Jeg brukte 14 dager på hele planleggingen av min forrige tur, men da hadde jeg båt.

Capella.

Siste rapport er fra Venesuela. Men ikke la dette ta lysten fra å legge ut. Som capella nevner ikke planlegg for mye. Legg ut og høst erfaring underveis. Det du har glemt å ta med deg finner du uansett - som oftest - i neste havn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Faren for pirater er vel storst i folgende plasser.

Nigeria og resten av Vest afrika (Men hva skal man i det holet aa gjore).

Somalia

Malaisia

Philipinene

Brasil

Venezuela, (var ny for meg)

sikkert flere plasser ogsaa, men det var disse som jeg kom paa naa.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vi fikk midt på natten noen nærgående båter rundt oss utenfor kysten av Tunis, som på VHFèn sa de ville ha noe "give me something, give me something", og fortsatte å følge etter oss en stund. Vi tok lyskasteren og blinket med den ut i løse lufta, samtidig som jeg på norsk ropte opp en oppdiktet båt og min medseiler svarte på oppkallet. Dette tror jeg var lurt for da min medseiler svarte med sin groveste whisky røst, snudde forfølgerne tvert.

Jeg er i ettertid blitt helt sikker på at dette var noen fattige fiskere som ville bytte til seg en pakke røyk eller noe drikke mot fisk eller languster/hummer, da jeg senere opplevde noe lignende på dagtid utenfor Marokko kysten, og byttet da 20 prinse og en kvart flaske rom med 4 store hummer og ett stykke tunfisk ( nydelig middag og kveldsmat den dagen).

Husk på at det er tusenvis av seilbåter som daglig er i bevegelse et eller annet sted i verden, så jeg tror at muligheten for å komme ut for noe farlig er særdeles liten, om man da ikke med vitende og vilje går inn i områder der man er frarådet å gå, (noen søker faktisk den spenningen også).

Capella.

Jeg tror også piratfaren er overdrevet. Sannsynligheten for å bli påkjørt av en bil eller ranet i en eller annen havn er nok mye større enn å bli angrepet av pirater. Det er jo også slik mediaverden fungerer, et piratangrep er mer spektakulært enn nok et turistran eller bilulykke. Men faren er reell om enn liten og så det skader ikke å være på vakt og tenke seg om på forhånd.

Om man hele tiden skal tenke på div. farer, så blir man sprø før en har kastet loss. Å være bevisst på at farene er til stede og være forberedt på disse, er det som kalles godt sjømannskap.

Jeg anser piratfaren som svært liten, men unngår omtalte pirat-områder og hører på andres erfaringer (på havet som ellers i livet, blir man aldri utlært).

Faren for å kollidere med en container eller en hval anser jeg som mye større, og for å være forberedt om kollisjon skulle inntreffe, har jeg alltid "grab-bag" ferdig pakket, vann i dunker lett tilgjengelig, og på forhånd sørget for at alle ombord vet hvordan en får ut flåten, i tillegg er det også lurt å ha gjennomgått hvem som gjør hva om noe skulle inntreffe slik at man må forlate båten.

Det går som oftest bra, kjøp båt og kast loss, å kjøre på jobben eller til butikken er mange hundre ganger farligere enn en seiltur, selv i en storm om man bruker hodet.

Capella.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...