Jump to content

Jordomseiling, ønsker tips.

MoSo

Recommended Posts

Hei akkurat ferdig med en 3 års jordomseiling, hjemme for 4 uker siden.

Vi har aldri blitt spurt om båtsertifikat noensinne, av og til vil man ha forsikringsbevis og vi har blitt prøvd krevd ekstra smøring en gang under innsjekking og da kastet vi personen av båten.

Ser noen drar frem piratangrep: Det er ytterst lite sannsynlig at du blir angrepet av pirater, fattige fiskere derimot vil gjerne ha en pakke røyk mot en deilig fiskemiddag. Gå inn på yachtpiracy. org og sjekk lista, se på året de er begått og del på antall båter som er der ute..

Noonsite/yachtpiracy.org omfatter mye forskjellig og det må kryssjekkes med hvilke fartøy som ble angrepet, hva som skjedde og når det skjedde; alt som skjer ombord i en båt virker det som skal kalles piratvirksomhet. Tyveri av ting når en båt ligger for anker er det liksom ikke samme sus over.

Et par tips.

Finn en båt som du trives i og har nok plass. Så lang vannlinje som mulig for pengene (mer fart og mindre sjøgang), men husk større båt; dyrere i drift.

Stor seilføring hvis mulig, det er enkelt å reve og det blir mye lettvindsseilas (sannsynlig).

En skikkelig autopilot eller vindror, på lange strekk tar du ikke i roret.

En pålitelig (stor nok) motor med en skikkelig propell og helst fast aksling, vi har motorert over 30% av tiden..

Skikkelige batterier (gel eller AGM) og lading, det mye utstyr som skal drives på en komfortabel jordomseiling. Har du en inverter som kan drive elektrisk verktøy er dette en stor fordel hvis ting går i stykker på avsidesliggende plasser.

Vi var to personer og brukte ca 150 000 per år alt inklusive med 40 fots båt. Det er et fornuftig overslag uten store utskeielser.

Ellers er jeg enig i at man bare skal dra, man fikser det meste underveis. Det er vanskelig å klargjøre for en lengre tur hvis man ikke er erfaren fra før. Hør med folk som har gjort dette før og om mulig få flere til å se på båten sammen med dere, vi har alle våre preferanser og kjepphester..

Trenger du mer info ta kontakt Sjekk ut Uterus

• 5 uker senere...
Om du kan seile??, alle kan seile etter noen få dager- du lærer underveis.

Du trenger INGEN papirer på din navigasjons-kompetanse, dette kravet bortfaller så snart norske regler ikke lenger gjelder.

Det er faktisk motsatt: hovedregelen er at sålenge båten er norsk gjelder norske sertifikatkrav. Det betyr at det viktigste er å ha papirer på båtens og mannskapets identitet og nasjonalitet.

De fleste lærer fort å seile, men det kan ta litt lengre tid å lære hvordan man unngår de største tabbene, og båten reparerer ikke seg selv selv om du har lært hvordan ett eller annet ikke bør gjøres. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Utfordringen med autopilot for turseilere på langtur er strømbudsjettet. Autopiloter kan bruke ganske mye strøm, egentlig.

Instrumenter fra NKE er derimot ganske fristende. Det er gode instrumenter. :yesnod: For de ivrigste nintendonavigatørene så kan du sette inn elektronisk krengemåler som igjen kan få navigasjonsprogrammet ditt til å beregne effektivt seilareal og bruke dette til å korrigere polardiagrammet den bruker til weather routing. :crazy:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg hadde holdt meg langt vekk fra alle disse sære merkene og heller forholdt meg til et seriøst produkt med et godt servicenett worldwide. Det gjør egentlig at det til syvende og sist kan være veldig spennende å velge noe annet enn Raymarine. Da har man gode produkter med et godt servicenett over hele verden i omtrent alle havner. Andre produkter er også fine så lenge de fungerer, men straks det er trøbbel blir det enda mer trøbbel når servicemennene ikke kjenner godt nok til produktet og importørene ikke vet hvordan ting fungererr. Dette har jeg opplevd både med northstar, Furuno, Simrad og B&G. I alle tilfellene har det vært håpløst å få noe support fra leverandør fordi leverandør ikke har fått noen god opplæring fra importør. Det er frustrerende hvis man kommer til en ny havn med feil pået instrument el.li., og ikke aner hvem man kan kontakte for å få ting ordnet.

Det er forøvrig få båter som rigges og bygges for langtur i dag som blir rigget med vindror. Grunnen til det er at dagens autopiloter har blitt så bra, og at folk stort sett synes det er greit å kjøre motoren en times tid om dagen. Selv pleier jeg å seile 2-3 døgn med autopilot, instrumenter osv. på før jeg starter motor og lader. Veldig ofte blir det så lite vind på et eller annet tidspunkt at det tilhører sjeldenheten at jeg må starte motoren kun fordi jeg er tom for strøm. Man får forøvrig overhalingskitt til disse pilotene hvor man bytter ut slitekomponentene. Min polot har selv mange ganger rundt jorda og fungerer fortsatt perfekt, selv om den har 15 år og 140000 mil på baken.

De leverer veldig mye til yrkesbåtflåten og produktene er gode. Det samme gjelder Simrad. I fritidsbåtsegmentet, spesielt når det gjelder seilbåter er raymarine nesten enerådende. Hvor mange seilbåter har du sett på messe med annet enn raymarine-utstyr? Kjenner selv til en som fikk problemer med autopilot av annet annerkjent merke før han var ferdig med Nordsjøen. Resten av turen, som varte et år måtte gå for håndstyring. Rett og slett fordi det var så vanskelig å finne kompetente folk på den aktuelle piloten i samtlige havner de var i.

• 2 måneder senere...

heisann.

Kan ikke bidra med stort med tips forelöpıg, men jeg og min kjaere er virkelig interessert i aa vaere med.

Er en 22 aar gammel mann, födt og oppvokst i Trondheim. Har lenge drömt om aa dra paa jordomseiling, og gıftet meg tidligere i uka med eı som önsker aa vaere med. flaks kaller man saant. Som du sannsynligvis har lagt merke til, har jeg et noe begrenset tastatur. Dette skyldes at jeg for tiden bor i Tyrkia, som er hjemlandet til min bedre halvdel. Flyttet hit for 1 maaned siden, noe spontant, og blir her fram til sommeren slik ting ser ut naa.

Kona er 22 aar hun og, utdannet kokk og elsker aa lage mat, noe som knapt kan kalles en ulempe. Hun har ikke mye erfaring med baat, men önsker aa laere, og mener selv hun er meget tılpassningsdyktig.

Jeg har noe erfaring med baat, men har uten tvil myyye aa laere. Leser alt hva jeg kommer over som har med langturseiling paa nettet, og kan ikke faa nok av det.

Ellers er jeg lett og komme overens med, og har ingen problemer med aa tilpasse meg de rundt meg, noe som kan vaere greit aa ta med seg ut paa det aapne hav. Er forövrig hobbyforfatter, og önsker aa lage en bok av noe slag av en eventuell jordomseiling.

Haaper aa höre fra deg.

Naa meg paa rasmus.evensen@gmail.com , eller msn paa rottcapone@hotmail.com

• 4 måneder senere...

Lykke til på turen. Jeg startet selv en slik tur i fjor, men forliste i Biscaya. Nå skraper jeg sammen penger til ny båt og drar ut igjen til sommeren håper jeg. Jeg vil anbefale en langkjølt båt med kjølvekt på ca. 50%. Strøm er et evig problem. Bl. a. fordi du nok gjerne vil bruke kartplotter/gps eller laptop/GPS. Diskusjonen om laptop vs. kartplotter blir nok aldri ferdig. Jeg foretrekker laptop fordi jeg ville ha en med i alle fall. En laptop er sårbar for saltvann. På den annen side kan man få seg en ny hvorsomhelst i verden. Da jeg mistet min laptop i forliset var C-Map og NavSim veldig hjelpsomme med å skaffe meg ny programvare som jeg bare lastet ned fra nettet til den nye laptoppen jeg kjøpte. Dermed vil jeg anbefaler både solceller og vindmølle.

Jeg ble aldri spurt om noe sertifikat i noen havner, men om eierbevis/forsikringsbevis av tollere som stakk innom. Likevel vil jeg anbefale at du ta D5LA altså fritidsbåtskippersertifikatet med astronavigasjon ut fra den betraktning at all elektronikk kan bryte sammen. Dessuten anbefaler jeg SSB-sertifikatet som gir anledning til å bruke maritime frekvenser i mellombølge og kortbølgeområdet. Hvis du bor i nærheten av Oslo kan disse kursene tas her.

Ellers er jeg enig i de fleste rådene mht. utstyr som er nevnt tidligere i tråden. Om jeg skal nevne noe spesielt i forhold til mine erfaringer så anbefaler jeg at du sikrer at dieseltankene er rene og at du har med filtere til dieselbanen.

Dessuten vil jeg nevne at jeg var veldig tilfreds med å ha en AIS receiver. Med den fikk jeg inn posisjoner til de fleste større båter i en omkrets av ca. 12 NM. Spesielt i den engelske kanal er det stor trafikk av hurtiggående ferger som det er fint å få peilet kurs og fart på, så tidlig som mulig. Det er også mange fiskerbåter ute, ikke alle var like nøye med lanterneføring, så en radar er veldig deilig. Nest etter kompasset anser jeg radar for å være et viktig navigasjonhjelpemiddel.

Mer om mine efaringer her

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...