Jump to content

Forklaring på motorverdier

Frøken Fryd

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hva disse verdiene betyr på en motor, noen er kjente da men jeg tar med alle sammen, gå gjerne i detalj, hva viser slike verdier og når kan det være nyttig å vite? Hva er normalt?

engine speed (rpm)

command (cmd)

injected fuel amount (beta)

maximum fuel quantity (betamax)

manifold abs. pressure (map)

engine coolant temperature (ect)

air temperature (act)

supply voltage (vpwr)

rack position (rpos)

lubrican oil pressure (lps)

commanded VTG position (vtg_com)

commanded timing (spv_com)

actual timing pos (spv_pos)

ITP zero position (spv0pos)

torque limiter (BlimDiag)

"Gi en mann fisk, og har har mat for en dag. Lær ham å fiske, og han kan selv skaffe seg mat hver dag".

Jeg kunne gjerne ha oversatt alt til "perfekte" norske termer, men kanskje du vil ha mer nytte av å vite hvordan du kan finne ut av dette selv. Du kan enten kjøpe deg en engelsk/norsk teknisk ordliste eller gå inn på http://translate.google.com/translate_t?sl=en&tl=no

Oversetterprogrammet vil gi deg følgende forslag på dine engelske gloser:

motor hastighet (rpm)

command (cmd)

injisert drivstoff beløp (beta)

høyeste drivstoff kvantitet (Betamax)

samlerør abs. trykk (kart)

motor kjølevann temperatur (ect)

lufttemperatur (handle)

spenningsforsyning (vpwr)

rack stilling (rpos)

lubrican olje trykk (lps)

befalt VTG stilling (vtg_com)

befalt timingen (spv_com)

faktiske tidspunktet pos (spv_pos)

ITP null posisjon (spv0pos)

dreiemoment limiter (BlimDiag)

Som du ser, så er det ikke perfekt (beløp er ikke riktig, og befalt er ikke det jeg ville ha valgt), men det er godt nok til at du skjønner hva ordene betyr. Og det var vel hensikten?

Jeg får prøve meg på noen av verdiene da så kan dere korrigere meg etterhvert:

engine speed (rpm) - Turtallet til motoren, trenger ikke å forklares

command (cmd) - Dette er posisjonen på spaken, altså ønsket turtall.

injected fuel amount (beta) - Diesel forbruk, men hva betyr beta og hvordan kan jeg gjøre nytte av informasjonen?

maximum fuel quantity (betamax) - ?

manifold abs. pressure (map) - ?

engine coolant temperature (ect) - Temperaturen på motorens kjølvann

air temperature (act) - Kan dette vere temperaturen på luften som suges inn i motoren?

supply voltage (vpwr) - Batterispenning, her ser man om det lades tilstrekkelig

rack position (rpos) - ?

lubrican oil pressure (lps) - Oljetrykk, men hvilke verdier er gode og når er det for lavt? Skal oljetrykke øke med turtallet?

commanded VTG position (vtg_com) - ?

commanded timing (spv_com) - ?

actual timing pos (spv_pos) - ?

ITP zero position (spv0pos) - ?

torque limiter (BlimDiag) - Her har jeg en mistanke at elektronikken slå inn for å ikke overbelaste motoren ved ugunstig kjøring...

Kommentarer ønskes, motoren det dreier seg om er en Steyr 236

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Jeg får prøve meg på noen av verdiene da så kan dere korrigere meg etterhvert:

Kjenner ikke disse motorene fra annet enn tekniske artikler osv! Mine kommentarer i ()

engine speed (rpm) - Turtallet til motoren, trenger ikke å forklares

command (cmd) - Dette er posisjonen på spaken, altså ønsket turtall. (Her ser du om motoren oppnår ønsket turtal)

injected fuel amount (beta) - Diesel forbruk, men hva betyr beta og hvordan kan jeg gjøre nytte av informasjonen? (Sansynligvis ant mg/fuel per slag (max 60mg?))

maximum fuel quantity (betamax) - ? (Maximalt tillat fuel mengde ved gitt turtall!

manifold abs. pressure (map) - ? Dette er ladetrykk til turbo i absolutt trykk. Trekk fra et bar så kjenner du igjen verdier (Skal vel være ca 2-2.5bara)

engine coolant temperature (ect) - Temperaturen på motorens kjølvann

air temperature (act) - Kan dette vere temperaturen på luften som suges inn i motoren? (Det eller temperatur etter ladeluftkjøler)

supply voltage (vpwr) - Batterispenning, her ser man om det lades tilstrekkelig

rack position (rpos) - ? (Er vel engentlig det samme som beta kanskje i skala 0-100%?)

lubrican oil pressure (lps) - Oljetrykk, men hvilke verdier er gode og når er det for lavt? Skal oljetrykke øke med turtallet? (Ja bør være ca 1 på tomgang og opp mot 5 på fullt?)

commanded VTG position (vtg_com) - ? (Dette kan være posisjon på variabel dysering på turbolader. WTG kan bety: Wariable turbine geometri) Så lenge verdien lever er det sikkert ok. Kan være lurt å notere ned posisjon i forhold til ladetrykk!)

commanded timing (spv_com) - ? Ønsket tennings tidspunkt ?

actual timing pos (spv_pos) - ? Målt tennings tidspunkt?

ITP zero position (spv0pos) - ? Sansynligvis en offset for målt dynamisk tenning!

torque limiter (BlimDiag) - Her har jeg en mistanke at elektronikken slå inn for å ikke overbelaste motoren ved ugunstig kjøring... (Sansynligvis ja)

Du kunne jo gitt oss verdiene også da hadde det vert litt lettere. Helst med enhet!

Kommentarer ønskes, motoren det dreier seg om er en Steyr 236

Har du en for med belastning også? Ellers så er det meste som antatt. det var ml i stedet for mg på fuel og denne grensen for max er sansynligvis en kurve som endrer seg med turtall! Den vil sansynligvis være max der du har max dreiemoment! Ellers er det interessant at den bruker 0.7l/h på tomgang!

Redigert av Byggmester (see edit history)

Rack Position er ihvertfall Pådrags posisjon på norsk, altså en verdi for hvor står åpningen det er på diesel pumpen(e).

Altså er verdi for det pådraget faktisk er, ikke pådrag gitt fra ECU feks.

Og VTG er som nevnt Variabel Turbo Geometry - dette er normalt styrt av en aktutor eller lignende et slags spjeld på turboen (VTG),

så verdien er nok et utverdi til denne.

Redigert av Stian_Matros (see edit history)

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

• 9 måneder senere...

Det sier seg jo ikke akkurat selv hvor stort forbruk du har på denne maskinen da... Det står at mengde injisert fuel er 6,49 mm^3 men det står ikke noe om tidsenheten... 6,49mm^3 er ikke rare mengden akkurat... 1 liter er jo det samme som 1 000 000 mm^3. Derfor kan jeg ikke helt forstå at det direkte kan "oversettes" med at den bruker 0,649 (eller tilnærmet 0,7 som Slett meg er inne på) pr. time, sjøl om det kanskje er det mest sannsynlig riktige svaret av alle de forskjellige andre som jeg har regnet meg frem til... Har du ikke ei instruksjonsbok som sier noe om akkurat dette da? Denne verdien blir jo verdiløs så lenge du ikke vet noe om hvor lang tid dette forbruket er beregnet gjennom.

Nå er jeg på veldig tynn is her, i og med at jeg ikke aner noe om hvor disse 6,49 mm^3 kommer fra... men jeg tar en liten sjans og går ut fra at dette er tilsatt mengde fuel pr. sylinder pr. arbeidsslag.

Da vil du få følgende regnestykke:

6,49/1000000 (liter) x 6 (sylindre) x 628 (o/min) x 60 (min/time) x 1/2 (arbeidsslag pr. omdreining) = 0,723 liter fuel pr. time

Ikke akkurat enkelt å bare se dette ut fra de opplysningene du har på skjermen din med andre ord... rart at de ikke kan oppgi det i liter pr. time også, når de faktisk tydeligvis har en eller annen form for flowmeter liggende inne i systemet.

Gitt at forutsetningene mine er riktig så er jo dette OK, men jeg har mine store tvil, for å si det mildt...!!

Nå har jeg sjekket litt mer ang. motoren din... og antar at det er snakk om en på ca 140 Kw.

Hvis vi regner forbruk på denne maskinen på ca 200 g/kwh vil det gi et forbruk på ca 33 lit. pr. time når den får strekke litt på seg. (Ikke noe eksakt tall, men noe en kan gå ut fra ihvertfall).

Bruker vi så det forrige regneeksempelet og går ut fra at maskinen maks kan brenne 40 mm^3 fuel (den betamax verdien i displayet ditt) så vil regnestykket se slik ut (gitt at maks turtall på maskinen er f.eks 4300 rpm):

40/1000000 liter x 6 syl. x 4300 rpm x 60 min/time x 1/2 = 31 liter.

Altså kan det jo være enslags realisme i det jeg tenkte likevel...?

Ja jeg har mine tvil jeg også, at det ikke skal mer til enn en oversvømt pint med diesel for å holde det gående i en time høres ikke sannsynlig ut, men jeg er jo ikke noe maskinmester heller da :wink:

Du må huske på at den bare bruker fuel til å holde seg sjøl gående når den bare står og lusker på tomgang i dette tilfellet da...

Maskinmester er vel dessuten et begrep vi ikke bruker her i landet... Maskinsjef er jeg ja, men har ikke vært borti disse benevnelsene som kommer ut av det displayet ditt før... Så vet du det...!

Men uansett greit å bruke hjerna litt av og til da naturligvis... sjøl om det slett ikke er alltid det fungerer som det skal...!

OK, det der var vel litt mer matnyttig vil jeg påstå...!

Ser først og fremst at jeg var litt pessimistisk ang. effekten på denne steyer motoren din... den tar ut noen kw mer enn jeg antydet. Ser at du oppnår maks dreiemoment ved rundt 3100 o/min (den svarte kurven) og den gule kurven angir som jeg var inne på i tidligere svar at forbruket ligger på noe over 200 g/kw. ca 210 g/kw i det mest økonomiske området (de maskinene jeg vanligvis styrer med har et forbruk på noe rundt 190 g/kw, men dette er noe mer effektive maskiner enn disse små... "mine" er på 3000 kw hver).

Av den gule kurven ser du også at forbruket ditt vil øke ganske dramatisk når du øker turtallet utover 3500 o/min.

Ved bånn spiker vil du fyre med 280 g/kw x 160 kw = 44,8 kg

44,8 kg/0,85 kg/lit = ca 53 lit/time (ca tall husk...!!)

Ved mer moderat turtall... si f.eks 3100 o/min vil tilsvarende avlesning av tabellen gi følgende forbruk:

220 g/kw x 140 kw = 30,8 kg fuel pr. time

Dette gir 36 lit/time

2800 o/min vil gi et forbruk på ca 30 liter pr time. Uttatt effekt på 2800 o/min vil være ca 120 kw etter det jeg kan lese av tabellen din.

Men den siste tabellen er kun den teoretiske ytelsen på motoren fra fabrikk, ikke de verdiene jeg leser av. Det jeg ønsker å finne ut her er forbruket ved gitt turtall slik at jeg kan finne min økonomifart med min båt og mine propeller. Man kunne vel brukt beta og satt opp en tabell i forhold til turtall, men fortsatt vet jeg ikke mengden drivstoff.

Kansje jeg kunne bruke tabellen til Steyr sammen med maxbeta og da funnet ut hvor mye fuel "en beta" er?

Kan ikke se annet enn at en "Beta" er oppgitt i antall mm^3, altså kubikkmillimeter fuel... som er en veeeeeeeldig liten enhet...

Vil ihvertfall mene at du bør ha et rimelig godt verktøy i den tabellen til å gjøre dine egne erfaringer om hva som er den mest økonomiske speeden på motoren din etterhvert. Etter mitt syn bør den vel ligge rundt 3300 o/min eller deromkring...

Det går jo an å gjøre noen forsøk for å finne det ut... gå noen strekk på forskjellige turtall og forskjellige hastigheter og finne ut hvor mange liter du bruker pr. nautisk mil i de forskjellige hastighetene.

Det er ikke lett å finne ut hva en bruker, da må man fylle for hvor måling.

Men det jeg tenkte på var lese av forbruket i fabrikken sitt diagram og finne betamax på samme turtallet, da skulle jo man kunne finne forholdet mellom beta og forbruk per time? eller?

(var det nå jeg skulle skjønne hvorfor jeg ikke ble maskinist?)

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Joda, du er helt sikkert inne på noe!

Du vil jo uansett kunne se når beta verdien øker drastisk uten at det gjør rare utslaget på hastigheten på båten, så det er helt klart et tall du kan bruke til noe fornuftig i så henseende.

Det er jo de siste få knopene som er dyrest å hente ut, så veldig greit å vite hvor grensene for hvor du stort sett bare pisker unødvendig sjø ligger!

Edit: Det at jeg sa at du helt sikkert er inne på noe er IKKE myntet på din hentydning til hvorfor du ikke ble maskinist...!!! :lol:

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...