Jump to content

Forklaring på motorverdier

Frøken Fryd

Recommended Posts

OK det høres jo bra ut. Har du nyere motor enn 2003? - de har vel et noe høyere trykk enn de før 2003. Jeg har en 2002 som sier i manualen 3,1 til 5,1 over 2000 rpm. Jeg har kjørt dette diagnoseprogrammet som da viser ca 4,3 over 2000 rpm - samme på 4000 rpm på varm motor. Jeg bare undrer på om jeg skulle hatt mer. Manuelt måler jeg det samme trykket på filteret som jeg gjør bak på giveren (jeg blør ikke av noe trykk). Kanskje bare det er slik at reduksjonsventilen bak på motoren er stilt slik. Hvilken olje kjører du? - i manualen står det 10w-40 mineralsk hos meg, men i reviderte utgaver 5-50 syntetisk - hmm.

Husker ikke oljetypen, men mobil1 med gul etikett kansje? Den jeg ble anbefalt av Univa. Motorene er fra 2007.

Oljetrykket stiger jevn opp til 2800rpm, da legger det seg på rett over 5

Det er samme diagnoseprogram jeg benytter i mitt forsøk på å få bedre propeller. Valget stod mellom 16 og 17 pitch fireblader stål med cupping, valgte 16 (de skulle forsøke å lage den litt "stor" hva det nå betyr. Målet er å nå maks turtall, bedre aksellarasjon, mindre planingsterskel og ikke minst bedre forbruk på cruise fart...

Når dette er på plass vil jeg bruke verdiene til å lage en L/nm vs rpm kurve...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...