Jump to content

Farlige situasjoner med nyttetrafikk

Lanber

Recommended Posts

Jeg gikk ut fra Skagen i går morgest, rundet rundt revet i god stil med full genoa og 2 rev i storseilet.

Gikk så høgt jeg kunne etter revet, klarte kurs mot Tvedestrand. En liten time senere fikk vi nærkontakt med en liten lastebåt.

Trista het båten, registrert i Gibraltar. Den svarte ikke på gjentatte VHF anrop. Den gikk på en kurs som var kryssende med 20-30 grader og holdt nok ei fart på 10 knop, selv hadde vi 6 knop og gikk på vinden med 45-55 grader. Ei båtlengde (min båt) unna ville vi ikke være med på idiotiet lengre og gikk helt opp i vinden.

Enda verre at han faktisk svingte mot oss rett før sitasjonen.

Har noen andre opplved noe lignende?

Jeg har ikke opplevd noe som minner om denne situasjonen.

Men generellt synes jeg det er vanskelig å beregne fart og kurs til seilbåter.

Radaren er nok den jeg stoler mest på i disse tilfellene, den gir meg en god indikasjon på kurs og fart ved hjelp av etterslep/trails av ekkoene.

Ellers kan det være kjekt med ais mottaker slik at man kan kalle båtene med dsc på vhfen, da hører de garantert at du roper.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Den gikk på en kurs som var kryssende med 20-30 grader og holdt nok ei fart på 10 knop, selv hadde vi 6 knop og gikk på vinden med 45-55 grader. Ei båtlengde (min båt) unna ville vi ikke være med på idiotiet lengre og gikk helt opp i vinden.

Enda verre at han faktisk svingte mot oss rett før sitasjonen.

Beste er å holde seg godt klar all nyttetrafikk, men med innhentende fartøy (var det det her?) kan det av og til være fort gjort at de kommer vel fort innpå. Hurtigbåter i trange sund som kommer bakfra er det jeg like minst.

Etter hva jeg kan skjønne så hadde du vel rimelig god tid i forkant av denne uheldige hendelsen, og det hadde vært greit om du hadde foreviget denne hendelsen på et bilde eller to..... Det blir litt lettere for de som ikke opplevde situasjonen å sette seg inn i den... Spesielt nå vi snakker om du har vært mindre enn 10 meter unna lasteskipet i såpass vind at det krevde to rev i seilet på båten din...

Tror du skal være glad det sikk så bra som det gikk med såpass nærkontakt som det er snakk om her, 10 meter ikke ikke mye og etter mitt syn uforsvarlig av deg som skipper...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg deler synspunktet til GeirT. Man kan i dag ikke forutsette at nyttetrafikken til enhver tid har god utkikk eller følger med på radaren. Har man AIS sender og mottager ombord vil annen trafikk få alarm om annen båt i nærheten. Dette gir også godt grunnlag for vurdering av CPA og TCPA. Jeg har etter at jeg fikk montert AIS sender ombord opplevd minst 4 tilfeller i Kattegat og Skagerak hvor større båter har justert kursen i forhold til min kurs og sjøveisreglene.

Jeg vurderer det slik at fritidsbåter som beveger seg på disse havområdene har særlig nytte av AIS sender ombord. Så til det konkrete spørsmålet: Jeg kan ikke huske at jeg har seilt meg opp i den situasjonen som beskrives. Nå er det kanskje litt lettere å justere kursen når man går for motor i forhold til optimal seiltrim - men det siste kan jeg ikke noe om.

Rett nord av Skagen er vel neppe "norsk farvann", så her gjelder vel neppe den norske regel 44 uansett hvor trangt det eventuelt måtte være..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har fått så mye peppper for min krittikk av de temahefter og publikasjoner fre Sjøfarsdirektoratet som sier att fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikken att jeg prøver å holde labbene vekk fra tastaturet , men det ble for vanskelig .

Seilbåter er og som regel fritidbåter så her er det ett godt eksempel på att begge parter ikke har forstått dagens regler om de så hverandre.

Ingen tvil om hvem som har vikeplikt så jeg hadde vel korrigert for dette så tidlig som mulig.

Det står ingenting i inlegget om hvilken kant fartøyet kom fra. Hvis du sikter til den særnoske regelen med vikeplikt for nyttefartøy gjelder i "Trange farvann og havner" og dessuten Norge.

Men det er viktig å ta med seg paragraf 2 også, alle skal til en hver tid gjøre det de kan for å unngå sammestøt. Det er vikeplikt og ikke forkjørsrett vi snakker om. Selv viker jeg som regel alltid for større nyttefartøy, også i utlandet, og gjør tidlig klart at jeg viker ved å endre kurs tidlig. 2 grunner: for det første er jeg den svakeste part uansett, for det andre er jeg ute for mor skyld, de er på jobb.

Og COLREGS sier også at den som har retten til veien skal holde kurs og fart.

Og så sier de at alt skal gjøres for å unngå sammenstøt dersom han med vikeplikten ikke skjønner noe.

Etter mitt ringe syn gjorde trådstarter alt rett.

Selv om jeg personlig holde meg langt unna lastefartøy. Mye rare folk og kulturer.

Etter mitt ringe syn gjorde trådstarter alt rett.

Formelt sett ja. Kan til og med være at han hadde vunnet en rettesak hvis det ble et sammenstøt, men det er ikke sikkert. Uansett er konsekvensene ved et sammenstøt så dramatiske og (vanligvis) så enkelt å tidlig vike til tross for vikepliktregler så det er nå det jeg praktiserer.

Jeg seilte ut fra Skagen for noen dager siden og når AISen viser masse mål med kurs rett mot meg i Bulls eye så er det klart man blir litt stressa, en av dem containerskip stort som en supertanker (Maersk et eller annet), han snudde og jeg slapp å kalle opp på VHF og spørre hvor han helst ønsket jeg plasserte meg.

Det meget lett for meg å manøvrere unna et skip så jeg har ikke tilhensikt å stå på retten for enhver pris "...he was dead right".

Svarer de ikke på VHF kan man jo gjøre seg tanker om sjømannskapet ombord.

Klart på spinnaker seilas alene er det litt værre, men det er bedre å på et tidlig tidspunkt vise hensikter, Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig.

Ole

Ole
S/Y Algol

Jeg gikk ut fra Skagen i går morgest, rundet rundt revet i god stil med full genoa og 2 rev i storseilet.

Gikk så høgt jeg kunne etter revet, klarte kurs mot Tvedestrand. En liten time senere fikk vi nærkontakt med en liten lastebåt.

Hei, jeg har seilt denne leggen mange ganger.

Det en må være obs på når du legger kursen på Tvedestrand? Da skjærer du trafikk leia på skrå, men du skal krysse den vinkelrett. Da få du ofte slike situasjoner som du beskriver.

Og når en skjærer på skrå må, en ta konsekvensen av situasjonene som oppstår i forbindelse med dette. Noen land gir ut kraftige bøter på slike manøver (Tyskland f.eks.), vist en skjærer trafikkledene på skrå.

:sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Mellom Skagen og Tvedestrand???

Her er det snakk om å runder Skagenrev, og legger kursen på Tvedestrand. Og på en time? Klarer en å skjære igjennom motgående trafikk på skrå, og bli ferdig med medgående på skrå? Og på en time klarer en ikke å komme langt på kryssen, i motstrøm og motvind der??

Det er ganske stor frafikk der, tenk deg alt som skal Øst, vest, nord og sør som passerer Skagenrevet.

Det er nok skipslei der ja, og som en må følge regelverket etter.

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Det er opp til hver enkelt om en vil vite eller sette seg inn i?

Nord for skagen rev, slutter og begynner "rute T", Tungtrafikkorridoren. Og "rute B" tilslutter seg den.

Har du kurs fra skagen rev til Tvedestrand, blir det at en passerer Rute Bøya med 1,5 nm på tvers styrbord?

Om en gidder å respektere eller rette seg etter trafikken som går ut og inn på den, må jo være opp til hver enkelt?

Jeg gjør bare leserene oppmerksom på hva en har i vente der, på angit kurs i tråden.

:sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...