roaldbj Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det var sjøveisregel 10 om trafikkseparasjonssystemer som var grunnlaget for mitt spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Rundet rundt revet på 10m koten og prøvde å holde så god høyde som mulig. Dette er et godt stykke innenfor leia og det eneste som var konfliktfylt var kryssing av leia lengre ute. Kurs 310 stemmer rimelig godt. Trista vil jeg anslå lå på 280 og la om mot oss (kurs 260-270?) rett før han kom opp på sida. Kunne virke som han rett og slett gav blanke f**n og provoserte frem situasjonen. Trista hadde rundet revet lengre ute enn meg og innhentet meg på min styrbord side da han hadde kurs mot England. Vi hadde full genoa og 2 rev i storseilet, det var i overkant mye duk oppe i forhold til vinden og det var ingen problemer å holde 6 knop på 50 grader. 10 grader høgere og båten vil mer eller mindre stoppe opp. Under de rådende forhold ville jeg helst ikke tape høyde og langt mindre legge kursen tilbake mot Danmark. Fått noe dritt i kjølevannsinntaket i Skagen så motor kan brukes i nødsfall og vi var avhenging av seiling hele vegen frem, brukte hele 45 min fra Rivingen fyr inn til båtplassen, det er ikke lange biten. Sydvesten har et poeng i det han sier jeg ikke burde latt det gå sålangt som det gjorde, men det var mange faktorer inne i bildet her og en tilsynelatende ufarlig men ubehagelig tett kryssing ble kollisjonskurs iløpet av sekunder. De fleste ulykker gjenkjennes med en serie med uheldige omstendigheter som tilsammen skaper en ulykke. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 En ting er iallefall sikkert, mange som sitter bak roret på motorbåter og skip har ingen snøring på hva storseil, småseil, genova og hva det måtte hete fungerer. Og det er slett ikke enkelt å skjønne når seilbåtene skal slå (eller svinge hehe). Det bør iallefall seilbåtene ha i tankene enten en har vikeplikt eller ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Hvis de sitter bak roret ser de jo ikke noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) En ting er iallefall sikkert, mange som sitter bak roret på motorbåter.. Du bør nok være noe mere presis i formuleringen Frøken om du skal unngå kverluering om detaljer fra de "lærde".... men en trøst er at vanlige medlemmer her på forumet skjønner nok utmerket godt hva du mener.... Redigert 10.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Poseidon Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 ........ Seilbåter er og som regel fritidbåter så her er det ett godt eksempel på att begge parter ikke har forstått dagens regler om de så hverandre. Hvis det er så at ingen andre har forstått reglene - kun du - burde det ikke da begynne å ringe i en bitteliten bjelle? Jeg tenker av en eller annen merkelig grunn på han som kjører på motorveien og hisser seg opp over at alle de andre kjører på feil side Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Trond Aasvoll Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Kunne virke som han rett og slett gav blanke f**n og provoserte frem situasjonen. Trista hadde rundet revet lengre ute enn meg og innhentet meg på min styrbord side da han hadde kurs mot England. Jeg har opplevd at noen ganger kommer dem så tett innpå at jeg har valgt å ta en 360 til BB og komme opp bak båten som henter meg inn.Men da må en passe på så en ikke har noen bak på BB side?? En slik manøver er ikke bra, men noen ganger må en bare gjøre det. Båtene kommer ofte 3 til 4 båter i bredden i leia der, begge veier. Noen er så nært at en føler at en kunne tatt på dem, spesielt om natten.Under 0,5nm? Og da blir det ikke lett å smette i mellom. Det blir enklere når en har AIS og bruker VHFen, på slike områder? Jeg har lært meg å bruke dette nymotens greiene. Og stressnivået forsvinner helt, i de trafikkbilde blir så oversiktelig. Jeg har seilt noen ganger igjennom Gibraltar og det er faktisk enklere å seile der en å passere Skagenrevet, etter min mening?? Når en skal passere den med kurs for Tvedestrand. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 For å helle litt bensin på bålet.. jeg er skipper på taubåt hhv på øst og vestlandet, og møter helt utrolig mange rare fritidsbåtmanøvre om sommeren. Jeg må få si at seilbåter er i flertall når det gjelder merkelige avgjørelser. (som oftest med seilene nede) nesten uten unntak vil de passere oss på vår styrbord side ved møte, og veldig få kan lese lanterneføring. En kollega kolliderte med en seilbåt i Drøbaksund sent en kveld for noen år tilbake, han hadde lektere med og brukte tre hvite pluss rød/hvit/rød i tillegg til de vanlige lanterner. Seilbåtskipperen uttalte ombord i taubåten etter redningsaksjonen; "jeg trodde jeg møtte et juletre"!!!. Han ble så usikker på hva dette kunne være i mørket så han krysset over rett føre møtet. (eller krysset og krysset... han rakk jo ikke det da..) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Har fått så mye peppper for min krittikk av de temahefter og publikasjoner fre Sjøfarsdirektoratet som sier att fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikken att jeg prøver å holde labbene vekk fra tastaturet , men det ble for vanskelig .Seilbåter er og som regel fritidbåter så her er det ett godt eksempel på att begge parter ikke har forstått dagens regler om de så hverandre. Jeg synes ikke du skal bry deg for mye om pepper i denne sammenheng. Så lenge det finnes folk her som tror at du tar feil, så er det viktig å holde labbene på tastaturet. Hvordan skal de ellers forstå at du kanskje har rett? Og kanskje leser reglene på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg skjønner egentlig ikke problemet ved Skagen? Nå seiler jo vi vanligvis øst/nordøst mot Kjærringøn, Smøgen eller Marstrand, og får ofte denne trafikken opp skrått bakfra babord. Det har aldri falt meg inn å holde en kurs der jeg blir usikker på vikeplikt overholdes. Med min lille balje på 36 fot, så er det uansett vindretning naturlig for meg å vende babord så tydelig at begge "skip" treffes styrbord og gå mot hekkbølga. En eneste gang skulle jeg være så "tøff" at jeg sto på mitt, skipet vek ikke, slik at jeg fikk hekkbølga som smalt i siden babord. Ikke så mye som lå på sin vante plass etterpå selvom jegsvingte greit unna Han kunne ha lagt om kursen 2 grader når han så oss et par nautiske unna, men trodde kanskje jeg hadde fart nok til å komme meg foran? Uansett, med lite vind klarte jeg ikke det. Og for å være litt flåsete... jeg ser ikke poenget med at min lille plastbalje skal holde på noen rett uansett hvilken rett jeg har. Hvis kona synes det blir skummelt , så gjør jeg det som er mest riktig for oss! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mulligan Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det merkelige er at denne Trista av Gibraltar eksisterer ikke i MARS. Kan tyde på at det er et skip som skal til hugging. Den har kanskje hett Tristan eller Tristam tidligere, og så har man bare malt over siste bokstav i navnet. Relativt vanlig når båter er solgt til hugging. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Vi hadde en lignende situasjon mot Color line til Sandefjord sør for Tønsberg tønne i forrige uke. Color line viste ingen tegn til å vike så jeg tok en 360 graders baut og kom fint inn bak ham. Selv om jeg mener at det hadde vært mye greiere om han hadde vist på god avstand at han dreide kursen et par grader var ikke dette noe stort problem for meg. Nå har vi en tendens til å komme på kollisjonskurs med Color line og etter å ha kalt opp Fantasy tidligere i sommer og fikk klar beskjed om at han hadde tenkt å gå forann, gidder jeg ikke å kalle på de mer, jeg viker! Sitér dette innlegget . Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det er fa.. meg sjokkerende at du kan, med en liten fritidsbåt mene at "Color Fantasy" skal legge om kursen et par grader for at du skal komme foran!! også på båtferie!!! Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sydvesten Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg skal unnlate aa skrive hva jeg tenker om slike "skippere" som forventer at en stor ferge skal legge om kursen fordi en seiler i "jolle" av en seilbaat hevder sin rett og ikk kan falle av et par grader paa sin seiltur... men jeg synes nok Kingsea var noe moderat i ordbruken da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg tror det i denne tråden kan være greit å forsøke å sette seg inn i det seilingsområdet som trådstarter omtaler. Vi snakker om lange strekninger, i dette tilfellet over 70 nm, hvor jeg antar at det ligger mye planlegging til grunn. Jeg har forståelse for seilbåter som jobber mye med planlegging av gode kurser på slike strekk i forhold til vindretning. Jeg har i sommer "alltid" (farlig ord) seilt defensivt i forhold til nyttetrafikken. Dette kommer av at jeg på radaren - som på slike strekk som regel er satt på 12 nm - i svært god tid får AIS informasjon om CPA og TCPA. Det er nok litt lettere å forholde seg til CPA på en motorbåt enn en seilbåt idet jeg bare justerer farten - alltid ned. Dermed unngår jeg de vanskelige passeringene. I trange farvann hjelper ikke denne strategien. Jeg har stor forståelse for seilere som har lagt opp en optimal kurs på lange strekk og som etterlever sjøveisreglene. Det koster styrmannen på de store ferjene svært lite å foreta en liten kursendring. De har ARPA ombord og god tid til å plotte andre båter på sine lange strekninger. Jeg gjentar at dette er en oppfatning jeg har i forhold til lange havstrekk. Jeg ser at dette ble en argumentasjon for å ha AIS sender ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Er veldig enig i grunntankene dine roaldbj men det er ikke ofte vi (nyttefartøyer)plotter fritidsfartøyer i sjøen, det blir rett og slett for mange i enkelte områder og det som kjennetegner de er som oftest at de snur,stopper for å bade, endrer kurs veldig ofte etc.. Men selvfølgelig er vi selektive og følger med de som holder steady kurs. I disse tilfellene er det ingen problemer for oss å legge om kursen et par grader aktenfor. Men oftere enn du vil tro legger de da om kursen IGJEN!! Sikkert p.g.a vind og andre paremetere de jobber med etter, og hvis vi skal legge om kursen hver gang vi ser en seilbåt blir det mye gearing i løpet av seilasen. En annen ting som ofte kommer overraskende på mange seilere er når de absolutt må presse seg foran oss og vi seiler i medvind... oopps hvor ble det av vinden :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sahara Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Vet ikke helt om jeg skjønner problemstillingen her. Man kan kanskje legge opp en strekning på 70nm teoretisk sett uten å måtte slå. Men det bør da ikke være noe hinder for å slå for å unngå nyttetrafikk, og deretter slå tilbake på rett kurs. Det er da tross alt ikke så mye jobb!? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg er helt enig i det. Jeg ser bare på meg selv, når jeg har laget en rute har jeg en tendens til å forholde meg til den. Jeg kan ikke seile selv, men tenkte mest slik at seilere på lange strekk har innhentet opplysninger om vindforhold og legger er rute i forhold til dette med veipunkter for hvor de skifter kurs. Men dette er sikkert tøys. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 men tenkte mest slik at seilere på lange strekk har innhentet opplysninger om vindforhold og legger er rute i forhold til dette med veipunkter for hvor de skifter kurs. Men dette er sikkert tøys. kan bare snakke för meg själv visst koller vi vädret när vi legger en rute.......det er vel det optimale.... men mange ganger får man revidere ruten....ombestemme seg, "untervegs" i somras eksempelvis...var vi på veg fra Bornholm til Ruegen....men vinden skiftade...så vi 'hamnade' i Świnoujście istellet. det er i dessa lägen PC/Plottern kommer til nytte Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Miss Amalie Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Som sagt tidligere, min plastbalje viker uansett WP eller ikke. Og jeg vinker gjerne til mannskapet! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Lanber Svart 11.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 På tur til Skagen traff vi på Superspeed 2, det var midt på natta og jeg ropte han opp på VHF og lurte egentlig mest på om han hadde sett meg eller ikke. Joda kunne han si, han ville passere 5 kabler foran og lurte på om han skulle legge mer om til styrbord. Ingen problemer sa jeg og forklarte hvorfor jeg hadde ropt han opp. Så med et gjensidig ønske om en fin fortsatt seilas skiltes vi i natten. En sann gentleman Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Interessant innlegg Lanber. Jeg har opplevd noe av det samme - men lenger sør i Kattegat. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du kunne se at det var Superspeed 2? Jeg kan ikke forestille meg annet enn at du har AIS ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Superspeed 2 gaar i rute mellom Hirtshals og Larvik og paa natteseilasen saa seiler denne baaten med en kurs paa runt 001-003 grader, saa om Lanber har truffet paa denne baaten paa natten saa er det nok et eller annet sted paa en rett linje mellom Hirtshals og Larvik (angang Histhals 22.15 ankomst Larvik 02.00).. Det er sikkert mulig aa se om det er Superspeed 1 eller 2 ut fra retningen den seiler siden Superspeed 1 gaar mellom Hirtshals og Kristiansand som vel vil vaere en annen kurs... Forovrig en helt grei baat som fungere fint for a flytte noe flesk og en bil fra Danmark til Norge eller motsatt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 da var det superspeed 2 som feis forbi oss når vi var på vei til skagen for 14 dager siden. tipper i 5-6 tiden eller no. og ca 25 nautiske ut fra risør. ( tatt ut fra eget lite troverdige hode ) han kom langt bakfra til babord for oss som en "stor" prikk. tok ikke alverdens tid ( tipper time halvannen)før han passerte oss i en fart vi bare kunne drite i . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lanber Svart 11.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det var engang rett før midnatt og jeg visste det var Superspeed ut fra siluetten. Superspeed 1 går til Kr.sand og 2 til Larvik, altså måtte det være nr 2. Så mye feil navigerer jeg ikke! AIS har jeg ikke, en analytisk hjerne derimot. Kystlink passerte forøvrig noen mil bak oss på tur til DK samtidig som Superspeed gikk motsatt retning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.