Jump to content

Farlige situasjoner med nyttetrafikk

Lanber

Recommended Posts

Det er fa.. meg sjokkerende at du kan, med en liten fritidsbåt mene at "Color Fantasy" skal legge om kursen et par grader for at du skal komme foran!! også på båtferie!!!

Her har jeg gått glipp av noe! :eek:

Er det noen her på Båtplassen som i fullt alvor mener at "Color Fantasy" skal legge om kursen et par grader for at en lystbåt skal komme foran, selv om det er midt i Skagerak?? :crazy:

Det er fa.. meg sjokkerende at du kan, med en liten fritidsbåt mene at "Color Fantasy" skal legge om kursen et par grader for at du skal komme foran!! også på båtferie!!!

Nå seiler vi faktisk! Men hadde du følgt med så hadde du skjønt at vi kalte han opp for å sjekke hva han hadde tenkt å gjøre. Kunne aldri tenkt meg tanken på å utfordre ett sådan skip!

.

Det er vel ikke helt utenkelig at nyttetrafikken skulle vike?

Officer in charge of Channel ferry is arrested over yacht crew deaths

Nå ble han tilslutt frikjent fordi juryen ikke klarte å komme med en enstemmig kjennelse. I England betyr det frifinnelse.

Men noen klar presedens som tilsier at nyttetrafikken har vikeplikt ble ikke satt.

Se noen av kommetarene nederst i denne artikkelen fra the Guardian som omhandler samme ulykke.

S/Y Surprise

Vi hadde en lignende situasjon mot Color line til Sandefjord sør for Tønsberg tønne i forrige uke. Color line viste ingen tegn til å vike så jeg tok en 360 graders baut og kom fint inn bak ham. Selv om jeg mener at det hadde vært mye greiere om han hadde vist på god avstand at han dreide kursen et par grader var ikke dette noe stort problem for meg. Nå har vi en tendens til å komme på kollisjonskurs med Color line og etter å ha kalt opp Fantasy tidligere i sommer og fikk klar beskjed om at han hadde tenkt å gå forann, gidder jeg ikke å kalle på de mer, jeg viker!

Men egentligmener du at de burde vike

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg mener egentlig ikke så mye!

Men vi så han komme på lang avstand og visste hvor han skulle, så jeg skjønte ikke hvorfor han ikke viste at han kom til å gå bak oss i god tid! Rett etter at vi tok en 360 graders baut dreide han kursen og hadde gått bak oss uansett! Men som sagt før, det kostet meg ikke mange kaloriene å vike!

.

Jeg mener egentlig ikke så mye!

Men vi så han komme på lang avstand og visste hvor han skulle, så jeg skjønte ikke hvorfor han ikke viste at han kom til å gå bak oss i god tid! Rett etter at vi tok en 360 graders baut dreide han kursen og hadde gått bak oss uansett! Men som sagt før, det kostet meg ikke mange kaloriene å vike!

Nei det er jo uansett første bud da.. vikeplikt eller ikke - vis ihvertfall hva du tenker å gjøre

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

• 9 år senere...

I Sjøfartsreglene står det at fartøyet med rett til veien skal holde kurs og fart. Jeg legger merke til at flere her mener man skal skygge banen, eller vike for alt som er stort. Det er altså i strid mer reglene og i tillegg uklokt. Det kan være skummelt å krysse skipsleia ved Skagen og vanskelig å beregne banen til tungtrafikken og om den går foran eller bak. Tungtrafikken har forhåpentlig sett deg på radaren på lang avstand. Har han det vil radaren beregne om skipet går foran eller bak - FORUTSATT at du holder kurs og fart. Er han på kollisjonskurs kan han endre kurs et par grader og passere i god avstand. Men det forutsetter at kurs og fart blir holdt. "Feiger" du ut og tar en 180 grader for eksempel så ødelegger du alle beregninger. Men selvsagt viker du hvis det er fare for kollisjon, men da har han sannsynligvis ikke sett deg og du bør kalle ham opp over VHFen. Regelen om å holde kurs og fart er altså fornuftig,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...