2nd Trikker'n Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det er fa.. meg sjokkerende at du kan, med en liten fritidsbåt mene at "Color Fantasy" skal legge om kursen et par grader for at du skal komme foran!! også på båtferie!!! Her har jeg gått glipp av noe! Er det noen her på Båtplassen som i fullt alvor mener at "Color Fantasy" skal legge om kursen et par grader for at en lystbåt skal komme foran, selv om det er midt i Skagerak?? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det er fa.. meg sjokkerende at du kan, med en liten fritidsbåt mene at "Color Fantasy" skal legge om kursen et par grader for at du skal komme foran!! også på båtferie!!! Nå seiler vi faktisk! Men hadde du følgt med så hadde du skjønt at vi kalte han opp for å sjekke hva han hadde tenkt å gjøre. Kunne aldri tenkt meg tanken på å utfordre ett sådan skip! Sitér dette innlegget . Link to post
hifo Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 hvorfor kalle ham opp i det hele tatt? er det ikke bare og skygge banen? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det er vel ikke helt utenkelig at nyttetrafikken skulle vike? Officer in charge of Channel ferry is arrested over yacht crew deaths Nå ble han tilslutt frikjent fordi juryen ikke klarte å komme med en enstemmig kjennelse. I England betyr det frifinnelse. Men noen klar presedens som tilsier at nyttetrafikken har vikeplikt ble ikke satt. Se noen av kommetarene nederst i denne artikkelen fra the Guardian som omhandler samme ulykke. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 hvorfor kalle ham opp i det hele tatt? er det ikke bare og skygge banen? Det var jo det vi gjorde! Men var jo veldig hyggelig å prate litt med han Nå hører det med at det var stiv kuling og vi gikk 27 grader på vinden, og det ble litt styr å vike, men det gikk veldig greit! 27 grader var til deg Lanber Sitér dette innlegget . Link to post
hifo Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) jøss. hele innlegget forsvant Redigert 11.August.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Skjønner at du har en god dag Hifo, ingen selvmotsigelser i dine innlegg Sitér dette innlegget . Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 ( ser innlegget ditt moosewine kom i mellomtiden . under sånne forhold hadde antagelig jeg også gjort det ) Det går bra, er ikke så lett for meg å skjønne hva som foregår i innlandsvannene i Gjerstad! Sitér dette innlegget . Link to post
hifo Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Skjønner at du har en god dag Hifo, ingen selvmotsigelser i dine innlegg ser det nå i ettertid , hvis man leser det bokstavelig Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Sitér dette innlegget . Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Vi hadde en lignende situasjon mot Color line til Sandefjord sør for Tønsberg tønne i forrige uke. Color line viste ingen tegn til å vike så jeg tok en 360 graders baut og kom fint inn bak ham. Selv om jeg mener at det hadde vært mye greiere om han hadde vist på god avstand at han dreide kursen et par grader var ikke dette noe stort problem for meg. Nå har vi en tendens til å komme på kollisjonskurs med Color line og etter å ha kalt opp Fantasy tidligere i sommer og fikk klar beskjed om at han hadde tenkt å gå forann, gidder jeg ikke å kalle på de mer, jeg viker! Men egentligmener du at de burde vike Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Beklager at jeg kåler litt, men det øverste avsnittet skulle være et sitat fra Moosewine Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg mener egentlig ikke så mye! Men vi så han komme på lang avstand og visste hvor han skulle, så jeg skjønte ikke hvorfor han ikke viste at han kom til å gå bak oss i god tid! Rett etter at vi tok en 360 graders baut dreide han kursen og hadde gått bak oss uansett! Men som sagt før, det kostet meg ikke mange kaloriene å vike! Sitér dette innlegget . Link to post
Lanber Svart 11.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Ja moosewine, noen av oss har tømmerstokker og andre har båter det går ann å bo i ;-) 27 grader....har du instrument som måler så nøyaktig? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Hehe...husker bare en hentetur i våres hvor vi prøvde å krysse opp mot vinden.... Sitér dette innlegget . Link to post
Lanber Svart 11.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 På kryssende kurser kan det være vanskelig å bedømme om den store båten går foran eller bak. Superspeed kjører tett på 30 knop, jeg tusler avgårde i 6. Uansett hva jeg finner på av manøver så holder det at den som står til rors i Superspeed søler kaffe og lar kursen vandre et lite øyeblikk og ulykken blir lett fatal. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg mener egentlig ikke så mye! Men vi så han komme på lang avstand og visste hvor han skulle, så jeg skjønte ikke hvorfor han ikke viste at han kom til å gå bak oss i god tid! Rett etter at vi tok en 360 graders baut dreide han kursen og hadde gått bak oss uansett! Men som sagt før, det kostet meg ikke mange kaloriene å vike! Nei det er jo uansett første bud da.. vikeplikt eller ikke - vis ihvertfall hva du tenker å gjøre Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Lanber Svart 11.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 2 stikkord: Rullestor og fast & låst propell. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Det er derfor jeg ikke utfordrer nyttetrafikk! Men det er da ikke galskap å prøve å finne ut hva de har tenkt seg??? Sitér dette innlegget . Link to post
moosewine Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) 2 stikkord: Rullestor og fast & låst propell. Beklager at jeg flirer litt for meg selv...du sier i ditt første innlegg at du gikk på skarp kryss...45-55 grader.... Redigert 11.August.2008 av moosewine (see edit history) Sitér dette innlegget . Link to post
davincy Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 I Sjøfartsreglene står det at fartøyet med rett til veien skal holde kurs og fart. Jeg legger merke til at flere her mener man skal skygge banen, eller vike for alt som er stort. Det er altså i strid mer reglene og i tillegg uklokt. Det kan være skummelt å krysse skipsleia ved Skagen og vanskelig å beregne banen til tungtrafikken og om den går foran eller bak. Tungtrafikken har forhåpentlig sett deg på radaren på lang avstand. Har han det vil radaren beregne om skipet går foran eller bak - FORUTSATT at du holder kurs og fart. Er han på kollisjonskurs kan han endre kurs et par grader og passere i god avstand. Men det forutsetter at kurs og fart blir holdt. "Feiger" du ut og tar en 180 grader for eksempel så ødelegger du alle beregninger. Men selvsagt viker du hvis det er fare for kollisjon, men da har han sannsynligvis ikke sett deg og du bør kalle ham opp over VHFen. Regelen om å holde kurs og fart er altså fornuftig, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.