Jump to content

Sabb 2H, nippel på spridarhållaren omöjliga att få tag på.

joelronneman

Recommended Posts

Hej på er

Jag har en norsk båt med norsk motor, Hällefiskaren 21 med en SABB 2H.

Båten var i fint skick när jag skaffade den men motorn var i behov av kärlek.

Nu har jag tagit av toppen och beställt nya spridarspetsar, termostat och lite andra småsaker.

Till problemet...

På spridarhållaren (dysehållaren/injectorn) så sitter det en nippel som Bosch har tillverkat.

Denna nippel har gått av i dysen och nu måste den ersättas.

Problemet är att Bosch har slutat att tillverka denna och SABB generalagenten i Sverige säger att dessa är omöjliga att få tag på.

Hela min renovering står och faller med den här nippeln!!!

Båten ligger i sjön och måste flyttas innan den 31-Augusti.

Är det någon som har ideér eller har stött på problemet själv?

Är det så enkelt att man kan svetsa på en ny nippel? det sitter någon form av filter/spärr för att reglera trycket?

Tack för hjälpen!

Joel

Sverige

...På spridarhållaren (dysehållaren/injectorn) så sitter det en nippel som Bosch har tillverkat. Denna nippel har gått av i dysen och nu måste den ersättas.

Hei, joelronneman - og velkommen til baatplassen.no! :flag_sw:

Jeg forstår at du har et problem, men jeg forstår ikke hvilket problem?

Er det denne nippelen her?

sabb_boschdyseholder_og_dyse.jpg

I så fall skal du huske på at - jeg mener * (?) - den finnes i 2 forskjellige gjenger. Jeg tror det er snakk om metriske gjenger og tomme-gjenger - avhengig av når din motor ble bygget. På 2H-motoren er det 1975 modellen som er usikker, men modellen FØR 1975 har tomme-gjenger og modeller ETTER 1975 har metriske gjenger.

Hvis denne nippelen er gått ut av produksjon så har du ingen annen mulighet enn å kjøpe en KOMPLETT dyseholder, da skal den være med. Hvis det er den du mener og hvis den har "gått av" som du sier - altså knekt av, så er din dyseholder ubrukelig likevel (hvis gjengen fremdeles sitter kvar i holderen) og da må du kjøpe ny dyseholder, uansett.

Hilsen fra én av mange SABB-elskere her på forum'et!

:seeya:

---> *

Grunnen til at jeg mener dette, er at jeg på min gamle Sabb G-modell (1 syl. 10hk) byttet dyseholder en gang. Jeg kjøpte en komplett dyse, brukt, av en reparatør i Horten. Da jeg skulle montere denne nye dysen, så vil ikke høytrykks diesel-røret passe på denne gjengen. Det endte med at jeg skrudde ut den gamle niplen fra den ødelagte dyseholderen og skiftet den over i den nye, og da passet det!

N.B.: Hvis det er denne nippelen du mener, så er delenummer G53dk og heter Dyseholder-tilkobling med stavfilter, Bosch / Injector pipe-connection with filter

Og det betyr jo, kjære Sabb-venner, at det faktisk sitter et lite filter inni der!!! Er det noen av dere som noengang har sett etter om det er rent inni der, eller visst at det sitter et "stavfilter" der? :confused:

Ikke jeg, og jeg har hatt 3 Sabb-motorer og alle sammen har hatt denne dyseholderen fra Bosch!! :crazy:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei,

Du har ein topp, topp motor. SABB er dei tryggaste motorane som finnst.

Visst det er delen Walter_S snakker om er det lett og få tak i.

Du får alle deler til SABB motorer og tilbehør hos SABB Motor A/S

Ei heilt ny dyse er heller ikkje så dyrt. Men begge dysene må ha samme instilling!

LYKKE TIL :flag_sw::flag:

Prøv denne linken HER

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Hej alla i Norge tack för responsen... helt underbart att så många redan har hjälpt mig en bit på vägen.

I Svenska forum är det ingen respons på den här typen av frågor eller motorer.

Håller man på med riktiga båtar får man helt enkelt vara på norska båtforum :flag_da:

Delen jag pratar om är:Rörtillkobl. m/filt Bosch 2 433 357 033

Båten är från 1977 så jag förmodar att jag har mm stigning.

Tack du som postade en bild på delen!

Toppen är hos en motorrenoverare nu för planing, slipning av ventiler mm.

Dom får försöka ta ut den biten av nippeln som sitter kvar.

Kanske går att svetsa på en bult och lossa den?

Men... Bosch har slutat tillverka delen enligt Bosch själva och SABB kan inte heller få tag på den.

Enligt SABB generalagent i Sverige finns inte delen i Sverige, Danmark, Holand eller tom. Grönland.

Han hade ringt runt överallt sa han.

Och inte nog med det! Dyseholdern tillverkas inte heller längre och kostar 3300 SEK ! så det är verkligen alternativ Ö.

Dersom du søker på forumet, søk overhaling, du finner en som "heter" sleipner93.

Hej, Tack för tipset.

Jag mailar Sleipner har jag tur kanske han tom. har delen eller vet någon som har.

Er det denne nippelen her?

Tack för svaret.

Ja, det är delen jag menar.

Problemet är att dyseholdern också är svår att få tag på och är väldigt dyr (I Sverige).

Det kanske är så att någon har delen hemma? då har ni en köpare!!! :sailing:

Vil tro jeg har en SABB 2H liggende som jeg skiftet ut for noen år siden.

Men jeg har hatt noen kompiser som har manglet ett eller annet ,derfor har jeg ikke oversikt hva som er tatt før i neste uke.

Men jeg mener motoren jeg har er eldre enn 1977, men avventer til vi får høre hva vår svenske venn kommer fram til og om han fortsatt har problemer.

Gamle Sabb deler og tomflasker er vel spredt over det ganske land.

Legger ved et bilde av "gammelmotoren" :

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14008/sabb_2h.jpg

Hej
Problemet kvarstår absolut, jag har mailat båda privatpersonerna jag har blivit tipsad om och fått svar från den ena och han kunde tyvärr inte ordna delen.

Skickat mail till SABB Norge angående nippeln för den finns ju i webshoppen men jag tvivlar på att dom har den för leverans då Bosch inte kan skaka fram den (eller SABB Sverige för den delen).

Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde ta och kolla om du har en liggandes! :cheers:

Min 2H motor ser ut såhär:
https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18760/sabb_071.jpg
Inte min på bilden men likadan.

Ha det gott!

Hej på er
Nu har jag ringt SABB i Norge och frågat efter delen eftersom det står att den finns i lager på nettbutiken.
Dom har inte delen! och dom väntar på den och enligt SABB är den slut i hela Europa.
Nu börjar jag bli lite desperat då motorn måste ihop och båten måste flyttas.
Är det någon som har kopplingen eller hela dyseholdern att sälja?

Jag ska kontakta SABB USA i hopp om att dom har delen också.

Ha en bra dag
Joel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...