Jump to content

Ny båt, noen som tør å gjette på fabrikat og modell..?


MartinN

Recommended Posts

Denne skal byttes i en 250 eller 300 E-tec til våren.
Den så pen ut

Hvilken modell er det? 1990?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Oi! Det er lenge siden jeg har sett en slik båt gitt, og de jeg har sett i senere tid har ikke vært orginale og vært med påbygget kabin. Dette var gøy :yesnod:

 

Jeg hadde en slik Norcem på midten av 80-tallet, og var kanskje den første i vårt land med 200 hk motor på denne båten. Folk mente det var alt for stor motor på den tiden, men på den solide båten var ikke det noe problem. Etter hva vi fikk målt uten GPS (som ingen hadde på den tiden) klarte den litt over 50kn, og den gikk som på skinner i den farten og føltes virkelig trygg. At den båten går fint i vannet er det ingen tvil om, så konstruktørene skal ha ros for jobben.

En venn av meg hadde maken båt med 105hk Chrysler, og den ble målt til 42kn. 48kn med 250hk som det nevnes i tråden her synes jeg høres litt lite ut, men det kan jo også ha med propellvalget å gjøre. Med en slik 300hk 4t som er å få idag ville jo denne båten bli helt konge!

 

Artig å se bildene av båtene deres, og jeg håper vi får se flere. Men jeg må innrømme at den flyter litt høyt akter med 90hk motor :wink:

 

Lykke til videre med båtene :cheers:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Det var visst noe feil med siteringen min :crazy:

 

Noe for deg? Blir fin på Dromedillen den der :yesnod:
Den blir nok litt for stor. Den 130 hk som jeg har på nå får jeg vel ikke utnyttet fullt den heller.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Til orientering er konstruktører Otto Scheen og Ole With.

 

Interessant utforming av steglister utfra det jeg kan se av bildet. Noen som har bilde der man ser mer av bunnen?

 

Ikke så mange norske båter fra 1970 som er stabile i 50 knop... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hyggelig å høre at det er flere som husker båten. Kan det stemme at jeg hadde kontakt med deg (bavarius) i et forum for 4-5 år siden også? Når det gjelder fart på båten, så kan det nevnes at min motor nok er montert 3-4 cm. for høyt (54 cm). Dette betyr at antikavitasjonsplaten ligger litt høyere enn "kjølen" på båten. Dette medfører at jeg har svært lite tilt å gå på, og at motoren spinner ganske fort. Jeg klarer dermed ikke å løfte baugen godt nok til at båten skal gå riktig i vannet med tanke på å oppnå høyest mulig fart. Rett og slett for mye motstand. Høres dette ut som en spiselig forklaring?? :smiley:

 

Det er også riktig som du sier at båten er "som å kjøre på skinner". Den er utrolig stabil i hastigheter rundt 50 knop, og dette selv i ganske bra motgående sjø. Personlig tror jeg at det er enda mere fartspotensiale i båten, bare man har krefter nok på hekken. Jeg har nå kjørt med båten i 5 sesonger i mye tøff sjø, og er ikke det minste betenkt med å henge på en ny 300 hk på hekken. Jeg kan faktisk nesten ikke vente :lol:

 

Jeg lover å komme tilbake med erfaringer og bilder så fort ny motor er på plass og prøvet :cheers:

 

Du har ikke noe bilde av din gamle båt da?

Redigert av Hawken (see edit history)
Link to post

Med fart på rundt 50 knop så er det vanlig å montere motoren høyt. Så det du da trenger er en god stålpropell med bedre grep i vannet. Denne vil også bidra til å løfte skroget mer ut av vannet. Hva slags propell har du idag, og hva slags turtall får du?

 

"Problemet" med at båten blir liggende på nesa vil jo bli enda mer merkbart med større motor, det blir mer løft i hekken etterhvert som farta øker.

 

Hyggelig å høre at det er flere som husker båten. Kan det stemme at jeg hadde kontakt med deg i et forum for 4-5 år siden også?
Om det er meg du sikter til her, så kan jeg ikke huske det, har heller ikke vært borti denne båttypen tidligere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Ombygd Norcem! Her har vi en som har bygd om Norcem Fun 21, dere ser at det er en Norcem på skroget og hekken..

 

Norcem

Det skal ikke mye til for å få den mer moderne, også får man en liten cabin på kjøpet. Jeg må innrømme at jeg hadde tanker om det samme når jeg hadde en slik båt, men lot den være som den var orginal både utvendig og innvendig.

 

Jeg hadde en litt lengre stamme på min motor som jeg benyttet, og fikk trolig et bedre løft i båten pga dette. For å oppnå maks hastighet måtte jeg tilte ganske langt ut/opp, og da passerte den 50kn og gliset stod fra øre til øre.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Det skal ikke mye til for å få den mer moderne, også får man en liten cabin på kjøpet. Jeg må innrømme at jeg hadde tanker om det samme når jeg hadde en slik båt, men lot den være som den var orginal både utvendig og innvendig.

 

Jeg hadde en litt lengre stamme på min motor som jeg benyttet, og fikk trolig et bedre løft i båten pga dette. For å oppnå maks hastighet måtte jeg tilte ganske langt ut/opp, og da passerte den 50kn og gliset stod fra øre til øre.

 

 

Sant det! Jeg liker den klassiske looken, men må innrømme at den var smakfullt ombygget. Hvis jeg skulle gjort det samme, så hadde jeg nok flyttet vindskjermen litt lenger frem (og heller hatt mindre kabin). Da ville båten fått en bedre symmetri og litt større uteplass, men det er mitt syn..

 

Har du forresten noen gamle bilder av båten din Bavarius? Hvor stor motor hadde du på din?

 

50 knop i en båt fra 1970 = Konge!!! :flag:

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...