hermansen Startet 8.August.2008 Link til dette innlegget Startet 8.August.2008 Jeg skal koble sammen 2 stk. signalkabler i båten min. Kablene er på 1.5 mm. Det er ikke mye "slark", og de ligger slik at jeg har minimal plass til sukkerbiter, så jeg lurer på om noen har noe tips her. I min ungdom (for 20 år siden) jobbet jeg en periode i Televerket. Der hadde vi noen små kjekke "dingser" for sammenkobling av kabler. De var på størrelse med en 10 øring og hadde 2 hull. Signalkabel med stukket inn, uten å avisolere, og når begge kablene var inne trykket vi sammen på toppen. Da var kablene skjøtet sammen. "Dingsen" inneholdt silikon slik at fuktighet ble holdt ute. Er det noen som har brukt slike før ? Og som vet hvor de kan fåes i dag (hvis mulig) ? Jeg ønsker ikke å bruke sukkerbiter eller kabelsko. Det er litt for trangt til det, og så blir det ikke helt tett nok for båtbruk synes jeg. Alle tips mottas med takk. Gjerne med linker. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Tipper det er disse du tenker på: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19417248 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arnstein Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Biltema har kabelsko med krympeplast. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Viksund Bravo Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) Disse "scotchlock" klemmene kan ikke brukes på 1,5mm2. De er tilpasset 0,5, og du risikerer å kappe lederen. Redigert: Ser Diax sin link beskriver en type til 1,5, så da er det håp Var nylig borti noen koblinger der de brukte scotchlock på for stor leder, og i tillegg mangetrådet. Det gikk galt Wago klemmer er ikke så dumme. Noen kan gjenåpnes om behov. Redigert 8.August.2008 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Sequoia Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 (redigert) Du tenker kanskje på Scotchlok? http://dkc3.digikey.com/PDF/Marketing/3M_S...torsDSvideo.pdf De er jo fyllt med vaselin så de er vanntette. Funker dårlig å 1.5 mm2 kabel da. Redigert 8.August.2008 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
margon Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Hei! Dingsene du husker er nok såkalte Scotch Lock. De fins for flere kabeltykkelser og har ulik farge. De som brukes mest i telenettet er gul og grønn for henholdsvis 0,6 og 0,9 mm diameter på koppertråden. Jeg har også sett en rød som trolig var for enda tykkere tråd. Montørene i Relacom og Sønnico har sikkert slike i sitt sortiment. Jeg har selv brukt slike til diverse reparasjoner og de gir veldig god forbindelse. Trådene bør snurres litt og gjerne tapes slik at strekk ikke belaster selve knivene. Hilsen Margon Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Margon har rett jeg fikk en håndfull av en som jobbet i Relacom (telemontører tidl. telenor), da jeg skulle montere en brukt radar. Stikker du innom en installatør eller en serviceelektroniker har de forskjellig å by på. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Fins også krympestrømpe som er fylt med lim, kjekt til slike ting Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
power Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Biltema har 35-146 Denne kryper du med tang også bruker du varme for att den skal bli tett. 0,5–1,5 mm² Rød 35-144 24,90 kr 1,5–2,5 mm² Blå 35-146 26,90 kr 4–6 mm² Gul 35-147 42,90 kr Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Takker for alle gode svar . Det var Scotchlok jeg tenkte på opprinnelig, men skal også sjekke ut Biltema sine. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 En enkel måte er jo også å lodde sammen og krympestrømpe over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.