Jump to content

Beste måten å koble sammen signalkabler.....

hermansen

Recommended Posts

Jeg skal koble sammen 2 stk. signalkabler i båten min. Kablene er på 1.5 mm. Det er ikke mye "slark", og de ligger slik at jeg har minimal plass til sukkerbiter, så jeg lurer på om noen har noe tips her.

I min ungdom (for 20 år siden) jobbet jeg en periode i Televerket. Der hadde vi noen små kjekke "dingser" for sammenkobling av kabler. De var på størrelse med en 10 øring og hadde 2 hull. Signalkabel med stukket inn, uten å avisolere, og når begge kablene var inne trykket vi sammen på toppen. Da var kablene skjøtet sammen. "Dingsen" inneholdt silikon slik at fuktighet ble holdt ute.

Er det noen som har brukt slike før ? Og som vet hvor de kan fåes i dag (hvis mulig) ? Jeg ønsker ikke å bruke sukkerbiter eller kabelsko. Det er litt for trangt til det, og så blir det ikke helt tett nok for båtbruk synes jeg.

Alle tips mottas med takk. Gjerne med linker.

/Øystein

Disse "scotchlock" klemmene kan ikke brukes på 1,5mm2. De er tilpasset 0,5, og du risikerer å kappe lederen.

Redigert: Ser Diax sin link beskriver en type til 1,5, så da er det håp

Var nylig borti noen koblinger der de brukte scotchlock på for stor leder, og i tillegg mangetrådet. Det gikk galt :nonod:

Wago klemmer er ikke så dumme. Noen kan gjenåpnes om behov.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hei! Dingsene du husker er nok såkalte Scotch Lock. De fins for flere kabeltykkelser og har ulik farge. De som brukes mest i telenettet er gul og grønn for henholdsvis 0,6 og 0,9 mm diameter på koppertråden. Jeg har også sett en rød som trolig var for enda tykkere tråd. Montørene i Relacom og Sønnico har sikkert slike i sitt sortiment. Jeg har selv brukt slike til diverse reparasjoner og de gir veldig god forbindelse. Trådene bør snurres litt og gjerne tapes slik at strekk ikke belaster selve knivene.

Hilsen Margon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...