Jump to content

Vannet siger ut av toalettskål

edo

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

Nå trenger jeg flere forslag!

Har nå tatt ut pumpen og rengjort den, den var full av diverse fremmedlegemmer så nå går den nok stillere, men denne pumpen slipper vannet rett gjennom slik at det ikke blir stående vann i skåla (slik er pumpa designet).

Kan jeg lage en liten svanehals på slangen ut fra pumpa med toppen av svanehalsen (ca 15 cm høyere enn utløpet av pumpen)på høyde av av der jeg vil ha vannspeilet??

Noe andre som har erfaring med dette?

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Jeg vet ikke om det er denne pumpa du har. I så fall kan det være noen ting å se på.

jabscopumpe1.jpg

Dette er enheten som sitter på selve skåla og som forbindes til septikslangen.

jabscopumpe2.jpg

Her ser du dekslet. Det kan være gummiringen hos deg som "lekker" - men da ville jeg anta at du ville få lekkasje på selve pumpa.

jabscopumpe3.jpg

Her er noe av "kniven" som går rundt.

Grunnen til at jeg vil ha vann i skåla er at dette virker som en vannlås og unngår lukt fra septiktank.

Bildene som roaldjb er lik min pumpe etter det jeg kan se, men inne i den sorte plastdelen (som står stille) står det en kniv som roterer.

Tror dere at det er problem for denne pumpen å løfte avfallet max 15 cm før det går til tanken??

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Kan jeg lage en liten svanehals på slangen ut fra pumpa med toppen av svanehalsen (ca 15 cm høyere enn utløpet av pumpen)på høyde av av der jeg vil ha vannspeilet??

Noe andre som har erfaring med dette?

Jeg tror jeg ville forsøkt med svanehals like ved pumpen. Til nærmere toalettet dess lettere å få dritten over svanehalsen. Vann i toalettet vil helt klart hindre lukt :puke:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg tok ut hele toalette så jeg kunne stå i "friluft" å gjøre jobben.

Å rense pumpen bør nok inngå i som en del av det faste vedlikeholdet, etter at jeg hadde tømt den for fremmedlegemer gikk den nesten lydtløst, tidliger var det nesten flaut å bruke toalette tidelig på morgen da den bråkte noe helt forferdeligt

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Jeg hadde samme problemet. Toilettet høyere enn tanken. Lang slange til tanken. Satte inn en svanehals ved toilettet. Fortsatt samme problem.

Årsak. Det blir hevertvirkning mellom tank og toilett som gjør at vannet suges ut. Om du lar vannet slippe ut av toilettet (og slangen) og så pumper inn litt vann, uten å fylle slangen, da blir det stående i toilettet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...