edo Startet 9.August.2008 Link til dette innlegget Startet 9.August.2008 Jeg har ett 6 år gammelt Jacobs elektrisk toalett, i det siste har vannet som blir stående i skålen begynt å sige ut i tanken i løpet av noen få minutter. Noe som vet hva dette kan skyldes?? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
nb840 Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Tett lufting.ødelagte skovler eller som hos meg ifjor.urinstein som hadde tettet hele røret.Pellte ut røret og banka på det med hammer .spylte igjennom.banka litt mere og spylte igjennom igjen.siden har det fungert perfekt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Nå trenger jeg flere forslag! Har nå tatt ut pumpen og rengjort den, den var full av diverse fremmedlegemmer så nå går den nok stillere, men denne pumpen slipper vannet rett gjennom slik at det ikke blir stående vann i skåla (slik er pumpa designet). Kan jeg lage en liten svanehals på slangen ut fra pumpa med toppen av svanehalsen (ca 15 cm høyere enn utløpet av pumpen)på høyde av av der jeg vil ha vannspeilet?? Noe andre som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
index Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Hvorfor vil du ha vann i skåla? Gammel vane? Toalettet er jo som du sier konstruert for å tømmes helt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
m/s draugen Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Min dass tømmer seg selv også.men i den forbindelse så er det noe jeg lurer på;er det noe som kan ta skade da det "tørrkjøres"litt før vannet kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Har samme problem på min Jabsco, og dette er vanlig på denne type toaletter. Løsningen skal være å bytte pakningsett, så jeg skal forsøke det til våren Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
roaldbj Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Jeg vet ikke om det er denne pumpa du har. I så fall kan det være noen ting å se på. Dette er enheten som sitter på selve skåla og som forbindes til septikslangen. Her ser du dekslet. Det kan være gummiringen hos deg som "lekker" - men da ville jeg anta at du ville få lekkasje på selve pumpa. Her er noe av "kniven" som går rundt. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Grunnen til at jeg vil ha vann i skåla er at dette virker som en vannlås og unngår lukt fra septiktank. Bildene som roaldjb er lik min pumpe etter det jeg kan se, men inne i den sorte plastdelen (som står stille) står det en kniv som roterer. Tror dere at det er problem for denne pumpen å løfte avfallet max 15 cm før det går til tanken?? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
vannoverallt Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Jeg har tilkoblingen på tanken litt høyere en punpen, fungerer det, men krever mye pumping, for og sikre at all guffen er kommet til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Jeg har tilkoblingen på tanken litt høyere en punpen, fungerer det, men krever mye pumping, for og sikre at all guffen er kommet til tanken. Dvs at pumpen "løfter" vannet, det skal det vel gå med en liten svanehals også. Mitt toalett står endel høyere enn selve tanken Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
edo Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Har samme problem på min Jabsco, og dette er vanlig på denne type toaletter. Løsningen skal være å bytte pakningsett, så jeg skal forsøke det til våren Tror ikke bytte av pakning gjør noe forskjell her, dersom du ikke har en lekasje fra selve pumpehuset. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
vannoverallt Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Dvs at pumpen "løfter" vannet Stemmer pumpen løfter vannet, vannskelig og si hvor mye, men tipper mellom 20 og 30 centimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Kan jeg lage en liten svanehals på slangen ut fra pumpa med toppen av svanehalsen (ca 15 cm høyere enn utløpet av pumpen)på høyde av av der jeg vil ha vannspeilet?? Noe andre som har erfaring med dette? Jeg tror jeg ville forsøkt med svanehals like ved pumpen. Til nærmere toalettet dess lettere å få dritten over svanehalsen. Vann i toalettet vil helt klart hindre lukt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Concorde Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Kan det være ejektoreefekten gjennom overbordventilen når du er under fart som suger vannet ut? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Funderte litt på dette siden jeg har samme toilettsystem. Hele systemet er beskrevet detaljert her: http://jabsco.com/files/37245_qf_toilet.pdf. Det kan hende at gummiventilen merket [11] ikke stenger godt nok. Denne ventilen inngår sammen med noen andre deler i "servis-settet". Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Det er sannsynligvis denne som ikke holder tett: Kjøper service kit og ser om det hjelper Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Det er rart med sånne møkkajobber. Jeg bruker ofte lengre tid på å gruble på jobben i forhold til den tiden det tar å utføre selve jobben. Jeg pleier å sette ei skål med 35 % eddik nær toilettskåla når jeg gir den "overhaling". Det hjelper på evt. lukt. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Jeg tok ut hele toalette så jeg kunne stå i "friluft" å gjøre jobben. Å rense pumpen bør nok inngå i som en del av det faste vedlikeholdet, etter at jeg hadde tømt den for fremmedlegemer gikk den nesten lydtløst, tidliger var det nesten flaut å bruke toalette tidelig på morgen da den bråkte noe helt forferdeligt Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Festina Lente IV Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Jeg hadde samme problemet. Toilettet høyere enn tanken. Lang slange til tanken. Satte inn en svanehals ved toilettet. Fortsatt samme problem. Årsak. Det blir hevertvirkning mellom tank og toilett som gjør at vannet suges ut. Om du lar vannet slippe ut av toilettet (og slangen) og så pumper inn litt vann, uten å fylle slangen, da blir det stående i toilettet. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.