Jump to content

AQ140, motor jager


AQ140A

Recommended Posts

Hei. Noen som kan hjelpe meg med noen tips?

 

Følgte instruksjonsboken vedr. innjustering av forgasser da motoren bare daua vekk på tomgang. Nå går den på tomgang men den jager littergrann. Fra greit til nesten dauer. Muligens ca. 50 omdr. opp og ned. Merker den jager også ved høyere turtall

 

Noen som har peiling på hva jeg skal gjøre for å få stilt inn forgasserne rett? Kan det ha noe med at jeg mangler toppdekselet ned på forgasserne? Det står i boken at dette dekselet skal være på ved injustering.

 

 

 

Takker og bukker for alle tips.

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post

Takk for svar. Skal prøve dette. NB. Vet ikke om det er viktig men den har en tendens til å stoppe når jeg ved innkobling feks. 2000omdr. og legger den i nøytral for å bakke. meget artig når en skal inn i båtmarinaen :crazy:

 

Justering av tenning har ikke jeg peiling på. Må ikke en ha div. verktøy for dette? eller kan en gjøre dette selv?

Link to post

Du kan finne plassen der motoren suger falsk luft ved å spraye litt startgass på plasser der det kan være sannsynlig at falsk luft kan komme inn.

Vist mororen ruser seg opp har du funnet stedet. Prøv å unngå att startgassen komme inn gjennom luftfilteret.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Mye som tyder på at tenninga er feil, samt blandingsforhold på forgasserne er i utakt. Vil anbefale deg å få grunnjustert forgasserne hos en VP verksted hvis du har mulighet, koster bare noen hundrelapper og ikke minst har du noen å klage på hvis problemet fortsetter :discuss: går utfra at du har sjekket plugger og stift evt fukt/sprekker i forderlokk...

 

Symptomene du henviser til er nesten nøyaktig like de jeg hadde på min AQ145, prøvde selv å justere tenning vha tenningslampe uten å treffe helt.(Husk at fordeleren kan sitte noe jæ....må da dunke forsiktig for å unngå ødeleggelser :smash: ) Jeg reiste til VP verksted og fikk utført arbeidene, motoren var ikke til å kjenne igjen :cheers: , forstod at de brukte tenningslampe som var digital, justering av forgasserene var gjort på 10min.

Så nå kan jeg også manøvrere i havner uten herje vilt for å holde turtall oppe :lol:

 

Husk også at disse maskinene er utrolig kresne på at plugger, IKKE kjøp Biltema!!!

Lykke til

Redigert av Winracer (see edit history)

Mvh Eirik

Link to post

Kjempeflott karer.

 

Jeg kommer til å kontakte de imorgen for å avtale time. Har prøvd litt idag uten resultat. Spørs om det er tenningen som står igjen.

 

Biltemaplugger vet ikke jeg, men har fått opplyse at skal ha plugger som tåler høy belastining. Tar ingen tjangser her så bestiller orginalt.

 

Takk takk

Link to post

Hmm. helt umulig å få verksted til å justere denne motoren. Har snakket med 3 bilverksted samt merkeverksted for volvo.

 

Prøvde å pusse forsiktig coilstifter samt rotor så nå er den helt dø, og får ikke start. Stiftene var tildels svarte og det var spor i dem samt i plasten ved siden av.

 

Har bestilt opp nytt av platinastift, rotor og coil lokk, samt fått meg en innføring i justering av tenning.

 

Når det er gjort bærer det veien for å justere forgassere vist ikke motoren går fint. Snakket med en i gamet og han mente at siden forgasserne var rimelig nye så skulle grunninstillingene fra Volvo være tilstrekkelig. Vist ikke det funket så måtte jeg til med vakumklokke for å synkronisere dem.

Link to post

Skal få tak i kondensator asap.

 

Hva er åpning på stiften? I instruksjonsboken står det 0,4, men det er tandfordeler. Kan det være det?

 

Takk for tips ang. elektronisk. Skal se på det når sesongen er over. Regner med at det er stabilitet som er tingen med elektronisk?

 

Har nå i tillegg lagt inn fuktsluker i maskinrom og begynt å emne på filterhus/toppdeksel i blekk for å få lik smøring av forgassere og bli kvitt oljesølet i maskinrom.

 

Tjohei.

Link to post

0,4 millimeter stiftåpning høres normalt ut, uten at jeg kjenner din maskin spesielt.

 

Å stille forgassere ”på øret” er ”tricky business” som helt klart krever musikalske evner i komponistklasse, det er bedre å stille dem på verksted.

 

Tenning kan en enkelt kontrollere selv. Tørne maskinen i rotasjonsretningen til tenningssmerkene er overett – og tørn så lite grann tilbake. Om det er tungt tas tennpluggene ut.

Kontroller at stempelet er i tenningsekvens ved å sjekke at fordelerrotor og tilhørende høyspentkabel står overfor hverandre. Hvis ikke må maskinen tørnes en runde til.

Koble fra strømledningen mellom coil og fordeler og sett inn et multiinstrument på ohm eller diode (lyd) mellom fordeler og gods.

Tørne så maskinen forsiktig i gangretning. I det øyeblikk instrumentet viser brudd eller lyden forsvinner skjer tenningen. Da bør tenningsmerkene stå overett igjen.

OBS Tørne ikke mot maskinenes rotasjonsretning. Det er også en forutstning at stiftene åpner og lukker.

 

Ellers har bensin ofte en tendens til legge avleiringer i forgasserdysene – med dårlig kraft og fusking som resultat. Regelmessig bruk av egnet lurium som has på bensinstasjoner er ofte bra for å rense. Jeg bruker også ofte å ta av luftfilteret, ruse maskinen ganske bra opp i turtall for så å legge noe over innsuget. Da vil den ”supe etter luft” og ofte rive med seg boss og forurensinger.

 

El-greier er ofte vanskelig - Hørt om nedtrykte elektrikeren som hadde kommet til å jorde far sin ?

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Takk for tips. Kommer til å ta tenning helt til slutt når alt er skiftet.

 

Nå er coil og rotor skiftet med bra resultat. motor starter på første nikk pg går mye bedre. Det er også finere gange ved høyere turtall.

 

Stiften skifter jeg når jeg får kondensator.

 

Men hvorfor i huleste ryker nå hovedsikring (den som har 4 reserve sikringer) når jeg kører på fult? Ved 5000r/omdr. Klarer forresten ikke mer og har heller ei gjort. Ved køring på 4000 er alt fint. Coil og rotor er kjøpt hos Volvo Penta forhandler type Bosch

 

Har tatt 2 sikringer av 5 nå bare for å teste :rolleyes: Begge røk ved 5000r/min. Har ikke testet feks. 4800r/min

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post

Har ikke hørt om tilsvarende, men kan det være dynamo/regulatoren som er gåen? Du kan alltids ringe Volvo Penta i Arendal, hyggelige karer som arbeider der og tar seg tid til å svare over telefon, i tillegg har de god greie på slike "gamle" motorer. Tlf 37060380, synest du skal være forsiktig med å presse maskinen noe særlig mere enn 5000 rpm over lengre tid.

Dette er motorer med sjel, vet du :smiley:

Mvh Eirik

Link to post

Hei.

 

Har byttet coil og rotor. Etter det begynte sikringen å ryke. alt orginalt

 

Det står i instruksjonsbok at 5500r/min er topp, men som sagt motoren har sjel og en 79 modell. Plugger ble skiftet for en stund siden og stift og kondensator skifter jeg når jeg får kondensator.

 

Kan det være det at stift ikke er skiftet evt. kondensator som gir en slags ubalanse og gjør at sikringen ryker?

 

Kanskje en for motorens holdbarhet bør legge seg på 4500 maks. Båten går i plan og ligger fint på 4000, men så har jeg i tillegg 200liter bensin i kjølen. Kommer til å legge meg på maks halv tank pga. vekt.

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post

Var jeg deg ville jeg byttet plugger, evt pluggledninger, fordelerlokk hvis det er slitt, stift, og kondensator. Så justere tenning, da er jeg ganske sikker på at du vil merke forskjell. Skjønner ikke hvorfor sikringene ryker, men som sagt har de god peil hos VP, spør dem og de hjelper deg over telefonen :seeya:

Husk at du kan bruke Volvo bildeler til denne, er mye billigere enn Volvo Penta deler.

Redigert av Winracer (see edit history)

Mvh Eirik

Link to post

[quote name='Winracer' post='602416' date=

 

Det var fordelerlokk og rotor jeg byttet idag muligens ikke coil?. Har ett ekstra sett med plugger, så jeg får prøve.

 

Er så greit å kjøpe orginaldeler for de vet hvilke motor jeg har og hvilke deler som passer. Sirkpumpe til bil har jeg liggendes (b-21) den passer ikke :smiley:

 

Skal slå på tråden til de imorgen. Takk for tipset

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post

Monterte og justerte inn ny stift idag. Oppdaget at vist jeg stiller inn på 0,4 og roterer til neste topp så er jeg oppe i 0,5. dvs. de 4 toppene er ikke like. Hvordan blir dette da? muligens at jeg bør rotere over alle 4 toppene og justere den romsligste på 0,4 slik at det blir maks åpning.

 

Bør jeg skifte underdelen også? Fikk bekreftet med Arendal firmaet idag 0,4 åpning samt at det var gamle stiften som mest sannsynlig hadde for stor åpning og ga for høy spenning. Skal følge med laddespenning også for den bør ikke overstige 14,2V pga. sikringen.

 

Venter nå på kondensator. Er spent på hvordan motoren oppfører seg da. Vist ikke dette gir resultat med ujevn gange blir det nye plugger samt forsøk på justering av tenning.

 

Da blir det neste justering av forgassere. De står nå grunnjustert.

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...