index Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Bør jeg skifte underdelen også? Hva mener du? Har du bare skiftet den bevegelige delen?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Har skiftet: 1.rotor 2.toppdekselet 3.stiften 4.kondensator 5.plugger. 6.Skal sjekke tenning nå i helgen. 7. Skal skifte pluggledninger 8. Vist motoren fremdeles går litt ujamnt så er det justering av forgassere. Dette var enkelt ifølge Arendal firmaet (Volvo) Så jeg skal ringe dem vist aktuelt. Har jeg glemt noe? Redigert 15.August.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Jeg ville ha skiftet pluggledninger også i samme slengen. Dårlige kabler kan forårsake litt av hvert av problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Det skal jeg gjøre takk takk Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 16.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Ja nå er tenninga justert. Den lå på nærmer 40 grader ved tomgang. Den er nå justert etter beste evne på 9 grader som anbefalt. Motoren maler bedre mer som en katt, men den jager litt enda, så det er egentli bare forgassere igjen å justere. Fikk ett annet tips nå ang. denne saken. Ikke bruk biltema på tenningsdeler og tilbehør. Pratet med de greie karene på Volvo Arendal og de kunne vise til ett nylig tilfelle der de brukte en hel dag for å få motoren til å gå skikkelig, da eier hadde byttet det meste men fikk den ikke til å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 gamle greier kan vær litt sære på pluggane ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Biltemas tenningsdeler er generelt ikke noe særlig å skryte av nei, så slik deler foretrekker jeg å kjøpe av mer anerkjente merker. jeg prøvde engang med et Biltema tenningssett til min gamle Amazon, men den le både vrang og nøkkete etterpå, så det var bare å bytte på ny!Måtte også en gang hjelpe en svoger med en gammal Volvo som nektet å starte. Det viste seg at den ikke hadde gnist på pluggene, og ved nærmere undersøkelser fant jeg fullt overslag i samtlige fire nesten nye Biltema plugger! Så denslags søppel kjøper ikke jeg igjen nei! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 16.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Skulle starte opp nå for første gang kald med nyjustert tenning. Den var tung å starte, liksom ville dø vekk og måtte ha høyt turtall. Når den stoppet ga den ett lite smell, sikkert av forgasserne. Når den var oppe i 60-70 grader ,Gikk den på tomgang fint men med litt ujamn gange, og av og til ruser den seg opp 50-100r/min for så å legge seg ned igjen. Regner med at det er forgasserne som er utfordringen. Noen som har noen gode tips på hvordan jeg skal gå frem? Jeg sliter virkelig med å finne noen som vil justere desse forgasserne. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Jeg vil anbefale deg å ikke tukle med dette selv, snakker av erfaring. Forgasserne er så sære og følsomme at du er nødt til å la fagfolk ta se av dette. Av beskrivelsen din ang kaldstart vil jeg mene at du fortsatt har feil tenning, trodde jeg hadde tenning på 10 grader, du nevner 60-70 ?? Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
AQ140A Svart 16.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Nei tenning står på 9 grader nå, men motor temp. var 60-70 grader før motor går på tomgang. Tenning lå før jeg justerte på nærmer 40 grader. Kanskje jeg burde sjekke tenning etter motoren har stått nå over natten.? Jeg får lete videre etter folk som kan dette. Grunninnstillingen i instruksjonsboken hjelper ivertfall ikke. Motoren har for lav tomgang og går ikke. Vet ikke om det er tomgang jeg bør justere opp eller matning. Nei det beste er nok fagfolk men de kan bare diesel her på sunnmøre så jeg må nok prøve litt selv også NB. nevnte jeg at jeg muligens fant problemet med sikringen? Hovedstrømsbryter røk igår så der har vært dårlig kontakt. Har en mistanke om at starter går om hovedstrømbryter. Skal sjekke imorgen. Redigert 16.August.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Tror du bør sjekke tenningen en gang til! Motoren burde ikke kunne la seg starte en gang med 40 grader fortenning, så det høres meget usannsynlig ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Det er litt rart for den startet lett når den var feil, og nå tungt når den skal være rett. Skal sjekke om tenning har endret seg. Litt vanskelig å treffe på 9 grader som anbefalt fra Volvo siden motor jager litt. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 For å være helt sikker så har jeg plassert tangen på tenningslampen på den fremste sylinderen (nr. 1) i båten. Dette skal være rett? Er det mulig at det skal være på den bakerste? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 (redigert) det er alltid nr 1. men alle desse volvoane er nå tungstarta. de eg har sett er uten choke så da blir det fole te rusing og sjau før man kan roe den ned til normal tomgangshastighet. og om an går så lavt på tomgang den stoppa så må du sjølvsagt justere dette med tomgangsskruen og ikkje blandeskruen... Redigert 17.August.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Stemmer, her er ingen choke, men går den på 2000r/omdr. til den når 60 grader kan jeg legge den fint på tomgang men med litt jaging. Måtte justere tomgang litt opp i forhold til grunnjustering fra volvo. Skal uansett sjekke litt, men tar godt imot alle tips vedr. justering av gassere Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Nå er kondensator på tenning skiftet og motor går litt mer jevnere en sist. Neste trinn er å sjekke om forgasserne ter inn falsk luft. Tenkte å prøve grunninnstilling av forgassere igjen samt justere tenning. Ser for meg at jeg kan få en mer nøyaktig justering nå ettersom motoren har roet seg ytterligere. Jeg er jo snart fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.