Jump to content

AQ140, motor jager

AQ140A

Recommended Posts

Har skiftet:

1.rotor

2.toppdekselet

3.stiften

4.kondensator

5.plugger.

6.Skal sjekke tenning nå i helgen.

7. Skal skifte pluggledninger

8. Vist motoren fremdeles går litt ujamnt så er det justering av forgassere. Dette var enkelt ifølge Arendal firmaet (Volvo) Så jeg skal ringe dem vist aktuelt.

Har jeg glemt noe?

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)

Ja nå er tenninga justert. Den lå på nærmer 40 grader ved tomgang. Den er nå justert etter beste evne på 9 grader som anbefalt. Motoren maler bedre mer som en katt, men den jager litt enda, så det er egentli bare forgassere igjen å justere.

Fikk ett annet tips nå ang. denne saken. Ikke bruk biltema på tenningsdeler og tilbehør. Pratet med de greie karene på Volvo Arendal og de kunne vise til ett nylig tilfelle der de brukte en hel dag for å få motoren til å gå skikkelig, da eier hadde byttet det meste men fikk den ikke til å gå.

Biltemas tenningsdeler er generelt ikke noe særlig å skryte av nei, så slik deler foretrekker jeg å kjøpe av mer anerkjente merker. jeg prøvde engang med et Biltema tenningssett til min gamle Amazon, men den le både vrang og nøkkete etterpå, så det var bare å bytte på ny!Måtte også en gang hjelpe en svoger med en gammal Volvo som nektet å starte. Det viste seg at den ikke hadde gnist på pluggene, og ved nærmere undersøkelser fant jeg fullt overslag i samtlige fire nesten nye Biltema plugger! Så denslags søppel kjøper ikke jeg igjen nei!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skulle starte opp nå for første gang kald med nyjustert tenning. Den var tung å starte, liksom ville dø vekk og måtte ha høyt turtall. Når den stoppet ga den ett lite smell, sikkert av forgasserne.

Når den var oppe i 60-70 grader ,Gikk den på tomgang fint men med litt ujamn gange, og av og til ruser den seg opp 50-100r/min for så å legge seg ned igjen.

Regner med at det er forgasserne som er utfordringen.

Noen som har noen gode tips på hvordan jeg skal gå frem? Jeg sliter virkelig med å finne noen som vil justere desse forgasserne.

Nei tenning står på 9 grader nå, men motor temp. var 60-70 grader før motor går på tomgang. Tenning lå før jeg justerte på nærmer 40 grader.

Kanskje jeg burde sjekke tenning etter motoren har stått nå over natten.?

Jeg får lete videre etter folk som kan dette. Grunninnstillingen i instruksjonsboken hjelper ivertfall ikke. Motoren har for lav tomgang og går ikke. Vet ikke om det er tomgang jeg bør justere opp eller matning.

Nei det beste er nok fagfolk men de kan bare diesel her på sunnmøre så jeg må nok prøve litt selv også :nonod:

NB. nevnte jeg at jeg muligens fant problemet med sikringen? Hovedstrømsbryter røk igår så der har vært dårlig kontakt. Har en mistanke om at starter går om hovedstrømbryter. Skal sjekke imorgen.

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)

det er alltid nr 1. men alle desse volvoane er nå tungstarta. de eg har sett er uten choke så da blir det fole te rusing og sjau før man kan roe den ned til normal tomgangshastighet.

og om an går så lavt på tomgang den stoppa så må du sjølvsagt justere dette med tomgangsskruen og ikkje blandeskruen...

Redigert av Korsnes (see edit history)
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...