Jump to content

AQ140, motor jager


AQ140A

Recommended Posts

Har skiftet:

1.rotor

2.toppdekselet

3.stiften

4.kondensator

5.plugger.

6.Skal sjekke tenning nå i helgen.

7. Skal skifte pluggledninger

8. Vist motoren fremdeles går litt ujamnt så er det justering av forgassere. Dette var enkelt ifølge Arendal firmaet (Volvo) Så jeg skal ringe dem vist aktuelt.

 

Har jeg glemt noe?

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post

Ja nå er tenninga justert. Den lå på nærmer 40 grader ved tomgang. Den er nå justert etter beste evne på 9 grader som anbefalt. Motoren maler bedre mer som en katt, men den jager litt enda, så det er egentli bare forgassere igjen å justere.

 

Fikk ett annet tips nå ang. denne saken. Ikke bruk biltema på tenningsdeler og tilbehør. Pratet med de greie karene på Volvo Arendal og de kunne vise til ett nylig tilfelle der de brukte en hel dag for å få motoren til å gå skikkelig, da eier hadde byttet det meste men fikk den ikke til å gå.

Link to post

Biltemas tenningsdeler er generelt ikke noe særlig å skryte av nei, så slik deler foretrekker jeg å kjøpe av mer anerkjente merker. jeg prøvde engang med et Biltema tenningssett til min gamle Amazon, men den le både vrang og nøkkete etterpå, så det var bare å bytte på ny!Måtte også en gang hjelpe en svoger med en gammal Volvo som nektet å starte. Det viste seg at den ikke hadde gnist på pluggene, og ved nærmere undersøkelser fant jeg fullt overslag i samtlige fire nesten nye Biltema plugger! Så denslags søppel kjøper ikke jeg igjen nei!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skulle starte opp nå for første gang kald med nyjustert tenning. Den var tung å starte, liksom ville dø vekk og måtte ha høyt turtall. Når den stoppet ga den ett lite smell, sikkert av forgasserne.

 

Når den var oppe i 60-70 grader ,Gikk den på tomgang fint men med litt ujamn gange, og av og til ruser den seg opp 50-100r/min for så å legge seg ned igjen.

 

Regner med at det er forgasserne som er utfordringen.

 

Noen som har noen gode tips på hvordan jeg skal gå frem? Jeg sliter virkelig med å finne noen som vil justere desse forgasserne.

Link to post

Jeg vil anbefale deg å ikke tukle med dette selv, snakker av erfaring. Forgasserne er så sære og følsomme at du er nødt til å la fagfolk ta se av dette.

Av beskrivelsen din ang kaldstart vil jeg mene at du fortsatt har feil tenning, trodde jeg hadde tenning på 10 grader, du nevner 60-70 ??

Mvh Eirik

Link to post

Nei tenning står på 9 grader nå, men motor temp. var 60-70 grader før motor går på tomgang. Tenning lå før jeg justerte på nærmer 40 grader.

 

Kanskje jeg burde sjekke tenning etter motoren har stått nå over natten.?

 

Jeg får lete videre etter folk som kan dette. Grunninnstillingen i instruksjonsboken hjelper ivertfall ikke. Motoren har for lav tomgang og går ikke. Vet ikke om det er tomgang jeg bør justere opp eller matning.

 

Nei det beste er nok fagfolk men de kan bare diesel her på sunnmøre så jeg må nok prøve litt selv også :nonod:

 

NB. nevnte jeg at jeg muligens fant problemet med sikringen? Hovedstrømsbryter røk igår så der har vært dårlig kontakt. Har en mistanke om at starter går om hovedstrømbryter. Skal sjekke imorgen.

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post

det er alltid nr 1. men alle desse volvoane er nå tungstarta. de eg har sett er uten choke så da blir det fole te rusing og sjau før man kan roe den ned til normal tomgangshastighet.

 

og om an går så lavt på tomgang den stoppa så må du sjølvsagt justere dette med tomgangsskruen og ikkje blandeskruen...

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Stemmer, her er ingen choke, men går den på 2000r/omdr. til den når 60 grader kan jeg legge den fint på tomgang men med litt jaging. Måtte justere tomgang litt opp i forhold til grunnjustering fra volvo.

 

Skal uansett sjekke litt, men tar godt imot alle tips vedr. justering av gassere :flag:

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå er kondensator på tenning skiftet og motor går litt mer jevnere en sist. Neste trinn er å sjekke om forgasserne ter inn falsk luft.

 

Tenkte å prøve grunninnstilling av forgassere igjen samt justere tenning. Ser for meg at jeg kan få en mer nøyaktig justering nå ettersom motoren har roet seg ytterligere.

 

Jeg er jo snart fornøyd :flag::lol:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...