Allan E Startet 10.August.2008 Link til dette innlegget Startet 10.August.2008 I dag trøblet startern min. Den vil ikke dra motoren rundt. Jeg høret at det klikker i den. Trodde først at det var lite strøm, men jeg hentet fra forbruksbanken også men det hjalp ikke. Prøvde med en ledningsbit for å se om jordledningen hadde dårlig kontakt. Fant ikke noe annet galt. Jeg tror at det er kontakter inne i starteren som lager ball for meg. Er det noen som kjenner disse starterne og kan fortelle meg hvordan ded virker? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det er muligens din solenoid som er montert på starter som feiler. (Du bør sjekke batteri poler og lednings kontakter etter irr/dårlig kontakt og batteri spenning først) Solenoid har 2 oppgaver 1. Den har ett rele som gir +12V til startmotor. 2. Den trekker inn /slår inn drevet på startmotor inn i startkrans på motor. Solenoid har "normalt" 3 kontakter. 2 store, en går til pluss på batteri og en går inn på startmotor med en kort ledning. 1 liten får 12V pluss fra start nøkkel. For å sjekke kan du måle volt på den lille kontakten når du vrir på nøkkel. - Da skal den få +12 volt (og start solenoid skal trekke inn drevet på starter og starter skal gå rundt.) Hører du den "klikke inn" men startmotor går ikke rundt kan du måle om du har +12V på kort ledningen fra solenoid til startmotor. (Dette releet får ofte dårlig kontakt og du får ikke nok volt til startmotor) Er du desperat kan du når du vrir på nøkkel kortslutte (med tykk ledning/skiftenøkkel ...) de 2 store kontaktene på solenoid for å gi +12V til startmotor. (Dette vil gi gnister og er ikke å anbefale pga brann/ekplosjonsfaren i motor rommet.) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Hører du den "klikke inn" men startmotor går ikke rundt kan du måle om du har +12V på kort ledningen fra solenoid til startmotor.(Dette releet får ofte dårlig kontakt og du får ikke nok volt til startmotor) Og om du har spenning her, så ligger problemet i selve startmotoren. I de fleste tilfeller er det børstene som er utslitt, eller henger seg oppe. Noen ganger er det nok med en grundig rengjøring, mens andre ganger må du skifte børstene. Dette er en kurrant jobb, bare legg godt merke til rekkefølgen du demonterer i, og pass på og ikke knekke børsten. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Dette har nok kommet over tid for jeg har reagert på at det høres ut som lite strøm på startbatteriet. Dårlig kontakt tror jeg at ikke det er, jeg tok en grov ledning og hjalp til både med mer pluss og minus uten at det hjalp noe. Jeg plukker den ut så er det vel et firma her i distriktet som kan overhale denne for meg. Er det noen som vet om etok firma? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Du har ikke vurdert å åpne den selv da? Det er ikke spesielt vanskelig. Om du poster noen bilder av starteren, så vil du få mye hjelp Det holder stort sett med en grundig rengjøring, bytte av børster og inspeksjon. Om det er felt eller anker (rotor) som er defekt så vil det nok være best å bytte starteren uansett. Redigert 10.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det kan jo godt hende at jeg prøver selv. Det er jo lett å bli fristet når en står med klumpen i handa. Har skrudd før jeg både på det jeg kan og ikke kan. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det er riktig innstilling WalterS sier at gleden ved å få ting til er ubetalelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Sett deg i bilen med gammelstarteren i lomma og 2210 kroner i den andre lommen, kjør i en time og tyve minutter sørover langs E-18, lever inn den gamle og får en "ny" hos Maritim.. Da har du noe som funker i allefall og med garanti.... Er ikke sikkert det blir billigere å overhale den.. Starter er en vital del på en motor og den må funke når den skal Delenummer 10460-52 Redigert 10.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Allan E Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Du er jo inne på noe der Sydvesten. Det er jo svært vesentlig at det fungerer når en vrir på nøkkelen. Men jeg må ta en kikk for å se om det er noe så enkelt som børster f. eks. Den har jo virket greit i 20 år tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Den har jo virket greit i 20 år tror jeg. Da hadde jeg nok vurdet full overhaling av saken uansett.... 20 år er rimelig lenge og både bushinger og annet bør nok vurderes skiftet.. om den skal virke uten problemer i 20 år til.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Allan E Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Startern var helt full av motorolje så jeg må tydeligvis ha en lekkasje i bak-kanten av motoren. Starteren leveres til overhaling, den så ellers ganske så grei ut. Jeg tror at jeg tar motoren hjem til vinteren å går over den. Er det noen som vet hvor dreneringshull er hen i dette klutchuset. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Dreneringshull i clutchhus er alltid på laveste punkt. Vedr. starteren så bør også denne utstyres med et dreneringshull slik som jeg har nevnt ved flere anledninger tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Jeg tenkte at noen kanskje hadde et bilde kanskje. Hvor i starteren skal dette hullet borres. Har du link til tråd? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Hullet lager du i børsteenden på starteren ø3mm passer fint. På laveste punkt selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.