Jump to content

Firste 44,7 vs Dufour 44 hva er pros cons ?


Enzo

Recommended Posts

Har en kompis som skal bytte seg kraftig opp i størrelse og spurte meg som er tidligere Dufour eier ha jeg mente ville være den beste båten av disse 2 , jeg har ikke satt meg inn i båter i den størrelsen og lurer på om noen her har seilt begge eller på annen måte kjenner de og kan si noe.

Han er turseiler og skal et stykke avgårde etterhvert

 

Det er disse 2 typene båt

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Jeg holder en knapp på dufour 44 pga innredningen. Seilmessig er de sikkert ganske like, men jeg tror 44,7 er litt rankere men hakket vassere i lett vind. Men det er en antagelse. Husk at fyren kan spare 400 000,- hvis han tør å handle fra middelhavet. Dette hvis han i stedet vurderer salona 45 som er ganske vanlig i charter/kroatia.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Sun flyer.

Jeg er enig med deg angående innredningen , dufouren har 2 sofaer og ikke den dinett sofaløsningen (selv om båten ikke har dinette). dessuten synes jeg dufouren er finere rent designmessig.

Jeg la bare ut de 2 båtene for å vise båttypen , han skal ikke handle før til våren og kan sikkert handle i utlandet. Salona 45 ja , det er nok et stykke opp på kvalitet og absolutt noen å tenke på

Link to post
Har du noen linker?

Her er samme båten hos to forskjellige meglere:

http://www.yachtworld.com/core/listing/boa...=75345&url=

http://www.yachtworld.com/core/listing/boa...&slim=quick

 

To til:

http://www.yachtworld.com/core/listing/boa...&slim=quick

http://www.yachtworld.com/core/listing/boa...&slim=quick

 

Det er firmaet "meridijan" ( http://www.meridijan.hr/index.php )som er forhandler for Salona i området litt nord for Split . Jeg kjenner litt til det siden det var de som hadde Sun Flyer i Charter i 5 år før jeg kjøpte den. Når jeg var der nede la jeg merke til Salona 45 som en fin båt og så på den som et alternativ hvis overtagelsen av Sun Flyer skulle skjært seg.

 

Regnestykket blir som følger: Prisforlangende 139 000 euro-10% i pruting =125000. Ved 1 euro = 8 nkr blir det kjøpspris 1 000 000. Regn så 80000,- på å få proffe folk til å seile den hjem for deg. Da blir summen 1080000,- + moms = 1350000+ 8000 (hk avgift).

 

Sum for ferdig importert båt blir da 1 363 000,-

Så kan man velge å gjøre hentingen selv hvis man har lang, god sommerferie. Da blir det billigere :smiley:

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Hvordan er båtene som har gått i charter? Tenker da både på slitasje/utstyr, gamle/nye seil etc?

Jeg har følgende minus på båten.

 

- Alle vinduer som kan åpnes var lekk. Fikset ved å smøre pakningene med vaselin

- Slitasje på dørkplater. Kosmetisk, kan fikses med sandpapir og lakk

- Varmeapparatet er bare på 2Kw. Det har vært nok i sommer, men blir for lite utover høsten. Virker ellers fint.

- Storseilet revnet i toppen i sommer. Fikk reparert og krysser fingrene for at det varer et par sesonger. Seilet er fra 2005 og er egentlig ikke så verst

- Rullefokka måtte repareres for 7000,- Henteteamet seilte med racing treer og stormfokk siden gibraltar

- Rust på kjølbolter. Ikke farlig, men ser jo ikke så bra ut.

- to spinnakerskjøter og 6 blokker ble ikke levert med båten selv om de tilhørte den. Å kjøpe nye kosten i underkant av 5000,-

- 3 av taklysene virket ikke

- Det er slark i rorlageret. Dette må skiftes snart og det er normalt når båten er seilt såpass mye. Dette er det mest alvorlige problemet på båten

- 2 rekkewire må skiftes

- pulpitbøylene var ikke pene (syrevask/polering hjalp)

- 2 riper i skutesiden gjennom gelcoat

- Knirk i dekk et sted (dette er normalt på noen billigbåter) Jeg gjør ingenting med det uten at det forverres

- Startbatteret må skiftes

- En lanterne har jeg skiftet.

- Har skiftet et storseilfall (ca 3000,-)

- lazy bag'en er for liten til båten. Antagelig har den orginale bag'en gått i stykker og så har charterfirmaetsatt på en brukt bag fra en annen, mindre båt for å spare penger. Dette har ført til at storseilet ikke har fått så god beskyttelse mot sol og er indirekte årsaken til at det måtte repareres i sommer. Ny bag er i bestilling og kommer på ca 8000,-

- sprayhooden ser ikke bra ut men gjør nytten

- enkelte krakelleringer der pulpiten går ned i dekket

 

 

Når det gjelder slitasje på seil, kommer det an på hva eieren har ønsket. Eierne av de raske båtene er gjerne mer nøye med slikt enn de som eier "campingvognene". Min båt hadde storseil og rullefokk fra 2005 (båten er 02-modell). Seilene har fin fasong, men overflateslitasjen er tydelig.

 

Forøvrig er båten i veldig god stand. Man drar gjerne nedover og inspiserer båten før kjøp og det går an å kombinere med å leie båten en uke hvis den fremdeles er i charter. Fordelen med en så lang hentetur er jo at alt blir prøvd. Det man ikke vet om båten når man kommer fram er ikke verd å vite.

 

Alt i alt syns jeg ikke min liste er styggere enn den de fleste får ved kjøp av ny fabrikkny båt.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...