arntans Startet 10.August.2008 Link til dette innlegget Startet 10.August.2008 (redigert) Finnes noen som har erfaringer med denne motoren,sjøvannskjølt og med hydraulisk overføring til aksel. Redigert 10.August.2008 av arntans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Har akkurat kasta ut en sånn, se her.. Hva er det du lurer på ang denne motoren?? Jeg sitter på en del info om denne motoren, inkl. serviceboken. Redigert 10.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Når det gjelder denne motoren lurer jeg på det meste,men helst på hvordan saltvannskjølingen har satt sine spor etter endel år. Likeledes hvordan den hydrauliske overføringen fungerer. Den kan vel fungere bra hvis systemet har vært fritt for vann. Har du inntrykk av at det er mye krafttap i dette opplegget? Tilkomst for vanlig service kan vel også være vanskelig i en seilbåt (Shipman 28) ? Jeg er blitt fortalt at det er relativt enkelt å få deler til denne motoren. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det er greit å få tak i pakninger, men støpejernsdeler finnes ikke. Dette ifølge Reinhardt (importøren av Ferryman). Selve hydraulikksystemet er noe svenske greier og her gikk produsenten konk på 80 tallet, så her er det nok ikke mye deler å hente. Selve systemet er meget pålitelig. Det er nok ikke så mye krafttap i systemet, noe eksakt tall har jeg ikke. 30 år med saltvannskjøling setter sine spor, så jeg valgte å skifte min motor. Her var det en ventilfjær som knakk. Det ville vært mulig å få tak i en ny fjær, men jeg vikke ha en ny motor. Motoren går utrolig pent, og det er jo genialt med hydraulisk overføring. Du kan ha full fart forover og bare bryte den over i revers. det eneste som da får påkjenningen er aksling og propell. Min motor var ikke akkurat lettstartet, men den fungerte greit helt til ventilfjæra knakk. Min motor var montert under vannlinjen, så det var viktig å bruke knappen for stenging av kjølevann før motoren ble stoppet. Jeg har ikke noe opplysninger om hydraulikk leverandøren, bortsett fra at det var et svensk firma som kjøpte farrymann motorer og satte på hydraulikk aggregatet. Jeg åpnet mitt hydraulikkanlegg og det var ikke mulig å se noe slitasje noe steder. Alt var helt kompakt og fint. Send meg en IM med mailadressen din så kan jeg sende noen bilder og info. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.