Jump to content

Alt trenger ikke koste skjorta! billig utstyr fantes:)

Martin&Kasumi

Recommended Posts

Har også en håndholdt GPS. Hva må jeg skaffe av programvare til PC-en, kart, antenne?

Hvis den håndholdte GPSen har NMEA-utgang, kan du bruke den til å forsyne VHFen med posisjonsdata, og dessuten også PCen (via en serieport eller et USB-Serie-adapter).

GPSen vil sikkert gjerne ha en strømtilkopling til båtens 12-v-anlegg også; det var sikkert en kabel med bilkontakt med GPSen.

Det fins en rekke kartprogram for PC og båt. Jeg har ikke prøvd sjøl annet enn MapSource (for Garmin), men ikke i båt. OziExplorer skal være greit, med sjøkart av et bestemt filformat (BSB?)

Hvis GPSen tar imot satellittsignaler der den skal brukes i båten, trenger den ikke noen egen antenne.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei igjen..

Ser det er noen spøsrsmål, samt noe positiv respons på vårt innlegg.

Dere som lurer på spesifikke ting anngående utstyr, send oss en lille mail, så tar vi det privat?

Til dere som ble litt sinte over mitt innlegg til å begynne med, regner jeg med missforstod våre hensikter bittelitt og at dere nå etter å ha lest litt videre på svar ikke lenger føler hva dere følte første gang dere leste? :crazy:

Til alle dere andre: :cheers:

PS: Var i går ute på en dagstur med nye båten for første gang. Mer om denne turen kommer selvfølgelig i bloggen.

Har dog ikke testet blogging ennå, men hvor vanskelig kan det da være? :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...