Jump to content

Storseil på rull - bom eller mast?

Fenix

Recommended Posts

Vi har bestemt oss for å beholde vår Fenix, som vi er svært fornøyd med. Det betyr at evt. ekstra penger vil gå til opprustning av den gamle båten. I år har vi fått ny cockpitkalesje og sprayhood.

Prosjekt 2005 er nye seil, og jeg har startet funderingene. Jeg er ganske lat, og er tilbøyelig til å gå for motor når jeg vet at jeg burde seile. Jeg har en teori om at jeg ville seile mer hvis jeg fikk seilene på rull.

Rulleforseil gir seg selv - det er allerede avgjort. Men hva med storseilet? Her er det tre alternativer: Langspilet seil med lazy jacks, rull på mast og rull i bom. Hvis vi for et øyeblikk ser bort fra de rent prismessige konsekvenser - hva er erfaringene med disse tre alternativene? Hva er enklest? Hva er sikrest? Med hvilket seiler man mest? Og best?

Og hvilke seilmakere har Baatplassens seilere best erfaringer med?

Rulle storseil på bom er kanskje det beste og enkleste.

Trenger da bare en ny rullebom som kan moteres rett påmasten og storseilet kan fortsatt brukes med små modifikasjoner. Har da forsatt muligheten for å ha spiler i seilet. Enkel reving bare rull ned ønsket lendgde. Med "in mast" rullestorseil må du sette på en ekstra masteprofil som er stor nok til å romme seilet og ha nytt rullestorseil. Reving av rulleseil gir kanskje best seilprofil, men dette kommer vel ikke så høyt opp på listen.

Tre alternativer:

Rull på mast, ny rigg fra Selden i utangspunktet. Kan også få masterullet som kan poppes på eksisterende mast. Selden er i utgangspunktet dyrt og elendig service. Prøvde å få til Selden rigg med rulle på Hulda. Etter å ha minnet Selden på at det var Hulda som var kunden og skulle betale for moroa, og de fremdeles antok at jeg var komplett hjernedød, ba jeg representanten på godt norsk å dra til helvete. Jeg tror imidlertid at de fremdeles er i Sverige. Setter rullinga seg fast, er det bare å sende opp den av manskapet man liker minst for å kutte seilet løst fra masten.

Rull på bom: Etter hvert som man ruller inn vil bommen senke seg i akterkant. Det er noe dritt.

Lazy Jacks: Men renovering av bommen kan du installere "single hand reefing". To rev fra cockpit. Når seilet skal ned, går det ned mellom Lazy Jack'ene. Dette systemet ivaretar best seilegenskapene.

Prismessig kan man si at dyrest er øverst på innlegget. Når det gjelder egenskaper er forholdet omvendt.

Fenix

Har ingen personlig erfaring med rulleseil på mast, men seilte noen ganger med en kompis som hadde en trimaran med rullebom.

Det fungerte forsåvidt ok, men fasongen på storseilet ble som en sekk etterhvert som en rullet inn.   Riktignok var dette for en del år siden, så teknikken er vel blitt bedre her også.

De betenkelighetene jeg har til rullemast er det samme som Hulda skisserer.

Får du problemer og stuck seil, er kniven eneste løsningen.

For meg er dette derfor ikke noe alternativ i det heletatt.

Rullebom kan være en mulighet, men da ville jeg uansett tatt en grundig oppgang med flere seilmakere og diskutert tekniske løsninger, fasong på seil ved reving osv.

Ville helst ha sett og fått demonstrert konseptet før jeg investerte.

Hvis det noengang er viktig å trimme storseilet flatt er det når det reves i sterk vind.

Men den rullebommen jeg så gjorde det motsatte, stooooor bus, lite framdrift og øket krenging.

Fullspile og lazyjacks er det jeg har på min First 35, og jeg er veldig godt fornøyd med denne løsningen.  Har ikke single line reefing, så jeg må fram på masta og huke på hornet, men bortsett fra det ordnes alt fra cockpit.

Storseilet er dessuten omsydd til løsfotet på bommen ( flying ) noe jeg er svært godt fornøyd med.

Jeg seiler mye aleine og selv med en såpass stor båt som jeg har fungerer dette helt ok.

Så min konklusjon er at fullspile og lazyjack er pri. 1, rullebom kan være pri. 2 hvis jeg hadde blitt ovebevist om at seilfasongen ville blitt beholdt ved reving, og rullemast er helt uaktuellt.

Arild

Hvis det noengang er viktig å trimme storseilet flatt er det når det reves i sterk vind.

Men den rullebommen jeg så gjorde det motsatte, stooooor bus, lite framdrift og øket krenging.

Viss du rullar inn eit handklede eller liknande på midten av seilet når du rever, blir seilet flatare. :seeya:.  

Setter rullinga seg fast, er det bare å sende opp den av manskapet man liker minst for å kutte seilet løst fra masten.

Jeg er enig i at "in mast" rulle seil kan være noe herk noen ganger. Spesielt hvis man er uoppmerksom og det rulles inn foldet. Har opplevd det selv et par ganger og man får det hverken ut eller inn. Selv etter å ha blitt heist opp og sparket og dratt i seilet ville det ikke ut. Løsningen var da å strappe det fast langs masten med rep eller seilstrikker inntil jeg fikk bedre tid til å pønske ut løsning på problemet. Men det er riktig at jeg en stund vurderte at kniv var eneste løsning. Bl.a. så vinsjet jeg uthalet så hardt at et av plasttrinse-hjulene sprakk.

det er et ekstra spor i rullemasten for vanlig fullspilet storseil slik at jeg vil vurdere dette sterkt når seilene etterhvert skal skiftes.

Jeg leste et Seilas om rullebom og rullemast - tror bladet var fra i år. Her stod det at Selden hadde sluttet å levere disse "poppe på " modulene for rullestorseil fordi de ikke fungerte tilfredsstillende (seilet kiler seg - og da er h...... løs). Ulempen er også at man ikke får et optimalt seil (spiler/skjæring/etc). Det stod også noe om rullebom - men det festet jeg meg ikke ved. Rullebom forbinder jeg med gamle gull elokserte master fra HR 31 Monsun tiden - men det er mulig at det er på vei inn igjen?

Jeg har seilt noen båter med Lazy  jacks, og det fungerer veldig bra. Da kan man ha et fullspilet storseil som gir bra seilegenskaper, du kan reve fra cockpit om du trekker linene ned under sprayhood og du kan enkelt slippe ned seilet fordi det legger seg pent og pyntlig på plass oppå bommen. Ettersom det er en Fenix du har er ikke storseilet så stort at det blir uhåndterlig heller.

Lykke til med valget!

Du har samme rigg som jeg har. Brøkdelsrigg med svepte salingshorn.

Dette lar seg dårlig forene med rullemast. Denne funker bra kun på mastheadrigger som står dønn beint. Et lite hal i akterstaget, og systemet står i sju stein.

Rullebom kunne kanskje funke med buskompensatorer slik som man har i rullegenua.

Jeg har sånn storseil som han ovenfor har. Løsfota med fulle spiler og lazyjacks. Med to rev til cockpit funker det svært bra.

Nå er jeg også litt lat, og jeg synes vel til tider at 28 kvadratmeter er mye å hale opp, så jeg har begynt å tenke på å bytte ut den ene genoavinsjen min til en elektrisk type. Med å bruke fallvinsjen som bryteblokk og selftailern, kan man bare lene seg tilbake og titte på at storseilet går til værs. Det vil også bli en framifrå ankervinsj.

Store Norske Kullseilingskompani.

Nå er jeg også litt lat, og jeg synes vel til tider at 28 kvadratmeter er mye å hale opp, så jeg har begynt å tenke på å bytte ut den ene genoavinsjen min til en elektrisk type. Med å bruke fallvinsjen som bryteblokk og selftailern, kan man bare lene seg tilbake og titte på at storseilet går til værs. Det vil også bli en framifrå ankervinsj.

Genialt! Kanskje litt vidløftig for meg, men verdt å tenke på.

Svarene så langt bekrefter min egen skepsis til rull på mast. Har seilt med sånt system i Hellas - det var flott og enkelt, men jeg grøsser ved tanken på at det skulle kile seg fast i sterk vind.

Rull på bom er det flere seriøse seilmakere som tilbyr. Jeg ser motforestillingene, så det må jeg diskutere litt nærmere med leverandører. Det kan imidlertid se ut som om lazy jack/fullspiler er det mest attraktive.

Hva er erfaringene med sikkerheten i forseil på rull? I et krisetilfelle er jo riktignok "rømningsveien" enklere, men det er jo ingen ønskesituasjon, det heller.

at rullemekanismen til forseil kiler seg er ikke SÅ uvanlig. Ikke hverdag det skjer, men lagre etc. slites og en dag sitter de bom. Får håpe du ikke har 150% ute og 15ms vind da. Det beste for å unngå dette er vedlikehold av lagre etc. Nær sagt som vanlig...

Suzuki

No boat needed..

Hva er erfaringene med sikkerheten i forseil på rull? I et krisetilfelle er jo riktignok "rømningsveien" enklere, men det er jo ingen ønskesituasjon, det heller.

Hadde en bekjent som trillet rundt øst for Asorene med en ukes full storm i rumpa. De seilte med revet rullefokk. Båten ble lagt ned, rettet seg opp med halve Atlanteren i fokka, som rullet seg ut med et smell. Deretter gikk de rundt i neste sjø. Sånt er noe dritt. Seilet ble revet i filler og masten knakk. Således ble man spart for problemet med å få ned genoaen med en forstagprofil som så ut som en korketrekker. Moralen er når været er overhendig å rulle helt inn. Hulda har montert et kutterstag der det er en selvslående "jernplate" med kroker på kutterstaget. Det er ikke forstagprofil på dette seilet nettop av den grunn at profilen kan få seg en kilevink, og at det blir umulig å heise- eller ta ned seilet. Dette er "belte og bukseseler"-filosofi. Men kompisen øst for Asorene hadde trolig både reddet riggen og ungått å trille rundt.

I langturkretser har jeg inntrykk av at rull på nr 2 ( som regel kutterstag ) er fy-fy.

Det tenkes spesielt på løpske spri-bommer, som lager hakkamat av begge "sette-seil" mulighetene på en gang. Bedre da med wire på reserve seilet ( kutterstaget ) så klarer man i alla fall å seile selv om ting går skeis..

Suzuki - som har ET forstag, uten rull og klarer seg med det....

No boat needed..

DreamCatcher har også kutterstag som til vanlig står festet ved masta.  Ved fare for sterk vind / dårlig vær, rulles genoaen inn, kutterstaget monteres ( ca 2 min. ) og kryssfokk eller stormfokk settes. 8 mm wire og kroker på seilene.

Enkelt og greit !!

Arild

Når det gjelder valg av rullesystem for storseilet finnes det noe nyttig informasjon om rullebomsystemer i denne artikkelen. Atikkelen er allerede 2-3 år gammel men linkene nederst samt stikkordene og merkenavn hjelper kanskje videre.

Andreas - f t innom med GPRS fra Color Festival på vei innover Oslofjorden (mitt båtliv denne påske  :blush:)

Hej Fenix!

Gunga Din er utrustad med rullebom!

(satt på ner jag kjöpte båten, så jag behövde aldrig ta beslutet rullmast/rullbom!  :wink:)

Jag har en HiLow-reefer, ett danskt system som utvecklats av John Mast og Elvström

nedan några bilder som jag funnit på internet, hade inga bra bilder på Gunga Din!

BildeBildeBilde

BildeBildeBilde

Jag har seglat två år med detta systemet! Og er veldi nöjd,.....'so far'  :wink:

först o fremst vill jag säga att man kan ikke jämföra dessa nye rullbommar/sejl med

de gamle systemenen fra 60-70 tal!  Dette er noe nytt, man behöver ikke rulle in

soveposen eller handdukar för att få bort buken!

Sen er systemet utvecklat för 'cruising' det kan aldrig bli lika bra som ett 'racing-sejl'!

Fördelen med rullbom

du kan sette akk så mye sejl du vill fra 0 til full store!!

du får lett pakket undan sejlet,inget som skall brettes över bommen!

du behåller en lav tyngdpunkt till skillnad fra rullmaster.

du behöver ikke bygge om masten, bara bombeslaget behöver skiftes!

(i befintlig likrenne på masten hisses ett band som er ca 5cm brett med en smal likrenne

i akterkant, i vilket storsejlet hissas!)

du kan enkelt få ner seglet om 'rullmekanismen henger seg!

du kan ha fullengdslatter (heter det fullengdspiler på norsk?)

du kan ha ett 'riktigt' skuret storsegel, dvs akterliket behöver ikke vara underskuret

som det er på rullmaster!

sedan monterar man en kickstang som håller bommen på plass, ingen dirk altså!

(den sjunker aldrig ner som Hulda skrev, det er feil!)

Nackdeler/bakdeler;

Bommen blir ju lite större, gör ännu ondare o få i huvudet  :drink:     :yesnod:

skojjade litt, men jag brukar koppla 'preventergaj' om vi sejler plattlens på öppet hav!

Friksjon, det ser veldi lett ut att rulle 'ut o in' sejl, men mange ganger får man ta vinchen til hjelp! Du kan ikke rulle in sejlet på lens eller slör, man måste opp i vind!

Dette er ikke typiskt för bare rullbommer utan even rullmaster har denne friksjonen,

enl vad jag hört!

http://www.johnmast.dk/hilow.htm

http://www.e-sails.com/

http://home13.inet.tele.dk/elvstrom/produc...ts/mainstar.htm

http://home13.inet.tele.dk/elvstrom/produc...s/starsail.html

tysk internetside

http://www.simoneit-sails.de/mainstar.htm

S/Y Gunga Din

Hej Fenix!

(den sjunker aldrig ner som Hulda skrev, det er feil!): Det er nok Hulda som er tilbake på 70-tallet. Rulles seilet opp på en konisk sylinder, synker ikke bommen.

Du kan ikke rulle in sejlet på lens eller slör, man måste opp i vind!

Dette er ikke typiskt för bare rullbommer utan even rullmaster har denne friksjonen,

enl vad jag hört!: Dette gjelder igrunnen alle typer seil at det må blafre litt for å kunne reve. Ingen spesiell ulempe.

Lurer på hvorfor rullebom tross alt er så lite utbredt, kan det ha noe med markedsbalansen å gjøre ved at en leverandør har blitt for stor i det skandivaviske markedet? Kjøpte for ikke lenge siden rigg til Hulda. Fant ingen som kunne overbvise meg om rullebommens fortreffelighet. Men det Gunga Din skriver er jo ganske positivt.

Lurer på hvorfor rullebom tross alt er så lite utbredt, kan det ha noe med markedsbalansen å gjøre ved at en leverandør har blitt for stor i det skandivaviske markedet? Kjøpte for ikke lenge siden rigg til Hulda. Fant ingen som kunne overbvise meg om rullebommens fortreffelighet. Men det Gunga Din skriver er jo ganske positivt.

Hej Hulda!

ja det er mycket möjligt du ha rett, att det har med markedbalansen o gjöre!

Min Najad er utrustad med rigg fra John Mast o ikke fra Selden!

Jag har själv ingen erfaring med rullmast, men när jag snakker med kompisar som har,

så säger dom att dom oxo har friksjon, dom måste upp i vind för att rulle in !

her er ytterligare en variant på temat !

Sweden Yachts nye bom i carbonfiber (kanskje litt overkill på en vanlig båt!)

men dette er vel en utveckling av Lazy jacks

BildeBilde

http://www.swedenyachts.se/nyheter/easy%20...easy%20down.htm

http://www.swedenyachts.se/

S/Y Gunga Din

Hei!

Jeg har en Hallberg Rassy 352, med ettermontert rullemast. Dette er etter min mening en perfekt løsning for oss tur seilere. Lett å sette og enda lettere å få inn.

Seilas hadde i siste utgave en test av nettopp rullemast kontra konvensjonell rigg, og de konkluderte med at dersom rullestorseilet var utstyrt med spiler, ville en god rormann ta igjenn det event. tapte iforhold til andre båter.

Jeg har seilt med rullemast og et storseil med spiler, og er storfornøyd. Ikke tvil om hva jeg ville valgt.

For å bruke Seilas sine egne ord" Det er faktisk ikke den enkle jobben med å få ut seilet som er den største fordelen. Nei, det er når du kommer i havn, sliten, våt og kald, og du slipper å pakke seil. Det er da du lovpriser rullemasten"

Så lykke til med valget.

MVH

Fernanda :cheers:

Båthilsen fra Fernanda.

Jeg syntes det var svær behagelig med rullmast. Det eneste jeg merket meg at storseilet ble noe deformert når man hadde revet i den og dermed mistet mer av effekten en det revet skulle ta ut av den. Dette var stor seil uten spiler.

Hva som er best mellom rullbom og rullmast kan jeg ikke svare på siden jeg aldri har prøvd rullbom, men etter det jeg leser av det Gunga Din skriver så tror jeg den største forskjellen mellom disse er prisen for å få det på plass.

Lykke til med valget!  :cheers:

For å bruke Seilas sine egne ord" Det er faktisk ikke den enkle jobben med å få ut seilet som er den største fordelen. Nei, det er når du kommer i havn, sliten, våt og kald, og du slipper å pakke seil. Det er da du lovpriser rullemasten"

Det var da noe til konklusjon ???    :lol: :lol:.

Den største fordelen jeg ser med fullspilet storseil og lazyjacks, er at JEG har KONTROLL og ikke en mekanisk fidus.

Så tar jeg heller de 5 minuttene ekstra det tar å pakke og beslå seilet etter at jeg har fortøyd uansett om jeg er "sliten våt og kald".

Men igjen...det som passer for meg, er nødvendigvis ikke den optimale løsningen for en annen, og enn så lenge bor vi i et fritt land og kan velge selv  :cool:

Arild

De sier også at dersom du skal gjøre noe som helst på en båt under 35fot, så anbefaler alle seilmakerne lazyjacks, singleline reef og bag fremfor noe rullesystem, ikke minst på grunn av prisen.

Stian

Hei.

Er heilt enig med dei som anbefaler Lazy Jack og ev fullspila storseil. Dersom du har "mykje" pengar til overs, som du vurderer å bruke til oppgradering av mast/ bom, ville ikkje eg gjort det. Eg ville kjøpt skikkelege sleider til storseilet, kanskje nytt fullspila storseil og forseil på rull.

Å vurdere elektriske vinsjer på denne båten, er etter mitt syn pengar ut av vindauget. Skaff deg heller sjølvhalande vinsjer, om du ikkje har det. Oppgrader avlastarane, kjøp nye blokker om dei fungerer dårleg. Fenix er i utgangspunktet ein båt som er lett å handtere, men ein del av dekksutstyret kan nok/ bør kanskje kjøpast nytt/ fornyast. Det er tross alt ein gammal båt med like gammalt utstyr???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...