trollmor Startet 10.August.2008 Link til dette innlegget Startet 10.August.2008 Hei. Vi har en 97 modell Riviera 925 som vi er meget fornøyde med. Vi har hatt den i to sesonger og regner vel med at båtprisene kanskje kan gå litt nedover. Likevel kunne vi tenke oss å oppgradere båten litt i form av Aikona teak på badeplattform og akterdekk. Vi kunne også godt tenke oss å kjøpe den nye badeplattformen, hvis denne lar seg gjøre å ettermontere. Har noen av dere her på forumet noen erfaring med dette. Hva koster ettermontering av badeplattform? Er det mulig å utføre arbeidet selv? Kunne også godt tenke oss å komme i kontakt med noen som har bygget en Riviera 925. Jeg har forstått at denne er levert med alt utstyr og at mye mer er ferdig utført enn det som er vanlig på byggesett. Vi var litt skeptisk til flybrigde på denne båten. Virket liten plass til alle oss fire. Oppfatningen av dette etter to sesonger er helt annerledes. Det er en super solbåt. Far sitter foran på benken og styrer. Vi, mor og to tenåringer ligger flat og soler seg bak på solsengen. (plenty plass til vårt bruk.) Ser at 05 eller 06 modell har enda større fly. Lengden på solsengen er utvidet, fordi taket er trukket enda lengre bak. Så båten live nå i sommer. Den var nydelig. Vi har funnet drømmebåten, derfor vil vi oppgradere den båten vi har, eller kanskje bygge en ny som selvbygger. Takknemlig for alle som har erfaringer/innspill Takk for et flott fourm. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det er alltid hyggelig å lese om de som er fornøyd med båten sin. Antar at dere kjenner til denne siden: http://www.huseklepp.net/cms/index.php?opt...7&Itemid=33 Jeg har i mange år oppfattet at Riviera 925 eiere er en gruppe svært fornøyde båteiere. Jeg vurderte sterkt denne båten for mange år siden. Den har nærmest "alt". Før dere starter med en betydelig "oppgradering" kan det være lurt å vurdere alternativet: en nyere modell. Jeg har oppfattet det slik at skroget er tilnærmet uforandret de siste 10 årene, mens oppgraderingene har vært av mindre karakter. Jeg tror det viktigste punktet er motoren. Om dere har en utgave med Yanmar 290 HK er det sikkert verd oppgradering. Med en mindre motor ville jeg nok ha vurdert bytte til en nyere modell. Obs: er klar over at dette er med aksel, bruker dere drev er det vel VP som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
trollmor Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Tusen takk for svar. Motoren vår er en KAD 300 med drev, montert i 2005. Den oppfører seg eksemplarisk. Har snakket med mange Rivieraeiere som har KAD 42 og 44. De har ikke vært så fornøyde. De som har hatt en liten Yanmar motor har også hatt ting å klage på. Den motoren du nevner har jeg ikke hørt noe negativt om. Alle sier at den har nok motorkraft til denne båten. Det er nok økonomi som ligger til grunn for at vi ikke kan kjøpe et veldig nytt eksemplar. Derfor håpet vi på at noen utbedringer ikke var så alt for dyre å gjennomføre, så lenge vi gjør jobben selv. Vi er så fornøyde med båten at vi vurderer alle tips i forhold til oppgradering. Redigert 10.August.2008 av trollmor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg er ogå blitt en lykkelig eier av Riviera 925, 1997 modell. Men jeg er heldig å ha 2x Steyr 246 på KAD44 drev. Har ikke bygget båten selv, har kun hatt den i litt over en mnd, men båten er veldig fint bygget, fine tekniske løsninger. Det eneste jeg har utført etter at jeg fikk den, er å montere inn gass til koking og komfyr, i tillegg til amp-meter på forbruksbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Gratulerer med en fin båt Første gang jeg så Riviera 925 var tvers av Kungshavn for noen somre siden. Tok bilder av båten og brukte tid på å finne ut hvor den kom fra. Helt klart en av mine favoritter av FB under 35 fot Skroget du har brukes også på Nidelv 925 (halvplaner varianten av skroget). Jeg er ganske sikker på at badeplatformen er boltet på og at den kan demonteres. Skal nok ikke så store modifikasjoner til for å få på den større - så sant ikke det er noe med drevet som kommer i veien. Kom på en sak jeg har lest her: har hørt at Huseklepp har forlenget skroget under badeplatformen for mer bæring i hekken. Vet ikke om det stemmer - men det er kanskje en sak som kan sjekkes ut. Jeg lurer på om den nye flyen kom føst i 07. Ligger en slik en rett nedenfor der jeg bor. Flott båt Redigert 10.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Hei! Velkommen til forumet! Alltid hyggelig med flere Riviera-eiere her. Jeg har selv en 2006-modell med Yanmar 290. Denne er levert ferdig fra Huseklepp og har den nye flybridgen som kom våren 2006. Som du nevner er Riviera 925 meget godt utstyrt allerede i standardversjonen. For de som velger båten som byggesett, leveres alt av tre- og interiørarbeiderarbeider, m.m. ferdig i moduler, slik at byggejobben stort sett består av montering. Den nye plattformen kan ettermonteres. Jeg kjenner til en 2000-modell hvor dette er gjort. Dere kan sikkert få kjøpt en løs plattform og montere denne selv. Ta kontakt med Trond Huseklepp for mer informasjon. Huseklepp har meget god service, slik at dere ganske sikkert vil få all den informasjon og hjelp dere trenger for å utføre jobben. Link til hjemmesiden til Huseklepp AS. Plattformen har mange gode løsninger og detaljer, blant annet integrerte flaps under, vinsj, fester til snapdaviter under teaklemmen bak, stort oppbevaringsrom under lemmen i midten samt badetrapp til høyre. Teak er standard. Og som Bitteliten nevner, plattformen forlenger skroget slik at båten får bedre bæring akter. Den nye akterplattformen er levert f.o.m. årsmodell 2002 og nyere. Riviera 925 er forøvrig kåret som en av de båtene som har holdt seg best i bruktpris på det norske markedet. Det behøver derfor ikke nødvendigvis være risikofylt å legge noen kroner i oppgraderinger dersom dere ser langsiktig på eierforholdet og legger pengene i detaljer som er etterspurt. Den nye akterplattformen er populær for de som ser etter brukt Riviera 925, og mange legger gjerne på litt ekstra for å sikre seg denne på bruktmarkedet. Redigert 11.August.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trollmor Svart 11.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Takk for flotte svar. I dag har vi snakket med Huseklepp. Han er som alle her sier meget serviceminded. Det viste seg å være ganske dyrt å ettermontere badeplattform, men han tvilte ikke på at båten ville være verd det. Han sa at dersom du ønsket å ha en helplanende båt, var KAD 300 en meget bra motor. Hvis vi ville ha en halvplaner var 290 Yanmar beste alternativ. I og med at motor var såpass ny, ville båten fortsatt ha høy verdi i bruktmarkedet. Ettermontering av plattform kostet kr. 34,000 pluss beslag, men vi måtte ha ny ankervinsj og han anbefalte at motor ble løftet ut. Teak på badeplattform var inkludert i denne prisen. En annen ting var at for oss som har en planende båt, hadde større badeplattform ingen betydning for båtens oppførsel i vannet. Det eneste vi ville oppnå ville være mer plass. Derfor ser det ut som om vi skrinlegger denne oppgraderingen foreøpig. Ellers var han også svært hjelpsom med bygging av båt. Så takk alle sammen for gode svar. Hyggelig å få tilbakemelding fra alle dere som også er så fornøyde med Rivieraene deres. Ønsker dere en fortsatt god båtsommer. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Er det noen som har bilder av lang badeplatform til riviera 925 under vannlinja? Vi har selv en 2000 model, som vi er kjempefornøyd med. Har ikke planer om å skifte, men kunne godt tenkt meg den "lange" badeplatformen. Hvor langt er den nye FB trekkt akterover? ser ut på bildene som om den slutter der som kalesjebøylen går på min model, kan det stemme? Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.