Thorlyn Startet 10.August.2008 Link til dette innlegget Startet 10.August.2008 Hei sann alle sammen. I kosen med og kikke etter båt så kikker jeg på en med KAD 32 fra 2003 i dobbelinst. Er sikkert noen som har erfaringer med disse motorene og vet ca forbruk?? er 50-60 liter i timen normalt? PÅ forhånd takk Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Marina 7050 Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Kjører en KAD32, men skissert forbruk er noe jeg aldri har opplevd. Avhenger jo av turtall, men jeg synes med min kjøring at forbruket er trivelig lite. Driver og måler fra tid til annen, og 18-20 liter er vel et tall jeg har i hodet. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
KOB Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Se litt statistikk for W32 m/2xkad32 her Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Kommer nok an på båten og farten også dette her. Med du tar ut 130 hk av hver motorpå marsjfart vil jeg anslå et forbruk på rundt 30 liter per motor i timen. KAD 32 er en litt rå motor - den er litt enten eller før og etter kompressoren slår inn, og man kan ikke ligge i turtallsområdet for kompressoren så lenge man vil. Utover det er vel dette av de mer bombesikre VP'ene om de er godt holdt Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg hadde denne i min forrige båt, en 26 fots planende (Balt 750 Cruiser) på 2500 kg. Har veldig gode erfaringer med motoren (kjørte den ca 200 timer over 3 år). Gjennomsnittelig forbruk for meg var omkring 13-14 l/t. I marsjfart, på 3500 rpm og 25 knop, brukte jeg ganske nøyaktig 25 l/t (eller 1 liter/nm). Motor toppet på 3800 rpm og jeg hadde da 30.5 knop. Når sesongen gikk mot hell stoppet den på ca 3600-3650 rpm og 27-28 knop. Men marsjfarten lå på den samme. 3500 rpm og 25 knop. Den eneste ulempen med KAD32 er at den ikke bør kjøres med kompressor aktiv. For meg betydde det fra ca 1600-1700 rpm til 2700-2800 rpm. Det bråker noe ..... og skal vistnok også være ikke bra i lengden. Kompressor er for å få kraft under aksellerasjon opp til planingsfart. Jeg måtte da enten ligge under ca 7 knop eller over 19 knop. KAD32 var enkel å vedlikeholde, skal være veldig driftssikker, og jeg kan anbefale motoren videre. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Takker så mye for svar.. motorene står i en Princess 286 riviera som veier fort vekk 4000 kg. Den er oppgitt til 34 på maks og 28 på marsj.. Motorene har gått 240 timer siden de ble satt inn i 2003 så burde være mye motor igjen da. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Aquarius Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Må bare få slutte meg til som fornøyd eks KAD32 eier. Valgte dobbeltinstallasjon av disse i BMB32Sport etter erfaringer jeg fikk fra bl.a. KOB som hadde disse i en Windy 32 Scirocco. Angret ikke på det valget. BMB'n var ganske tung (oppgitt til 5400kg) og toppet 33 kts ved 4100 o/min (nystoffet). Marsjet normalt på 22-23 kts på 3200 o/min som vi syntes passet best mht både støy og gange i sjøen. Forbruket lå vel da grovt regnet på ca 20 l/t pr. motor. KAD 32 gir et veldig spark bak når kompressorene slår inn, og de høres også godt. BMB'n hadde en markant planingsterskel så fartsområdet 8-10 kts, der kompressorene slo inn på ca 1800 o/min, var ikke noen naturlig kjørehastighet. Men kompressorkicket fikk båten lett og raskt opp i plan. Vær klar over at disse lett spytter litt kjølevann dersom reservoarene er for fulle (om du skulle se litt glykol under motorene, kan dette være årsaken). Lettstartede og driftsikre motorer. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.