Jump to content

Erfaringer med VP KAD 32 ?

Thorlyn

Recommended Posts

Kommer nok an på båten og farten også dette her. Med du tar ut 130 hk av hver motorpå marsjfart vil jeg anslå et forbruk på rundt 30 liter per motor i timen.

KAD 32 er en litt rå motor - den er litt enten eller før og etter kompressoren slår inn, og man kan ikke ligge i turtallsområdet for kompressoren så lenge man vil. Utover det er vel dette av de mer bombesikre VP'ene om de er godt holdt

Jeg hadde denne i min forrige båt, en 26 fots planende (Balt 750 Cruiser) på 2500 kg.

Har veldig gode erfaringer med motoren (kjørte den ca 200 timer over 3 år). Gjennomsnittelig forbruk for meg var omkring 13-14 l/t. I marsjfart, på 3500 rpm og 25 knop, brukte jeg ganske nøyaktig 25 l/t (eller 1 liter/nm). Motor toppet på 3800 rpm og jeg hadde da 30.5 knop. Når sesongen gikk mot hell stoppet den på ca 3600-3650 rpm og 27-28 knop. Men marsjfarten lå på den samme. 3500 rpm og 25 knop.

Den eneste ulempen med KAD32 er at den ikke bør kjøres med kompressor aktiv. For meg betydde det fra ca 1600-1700 rpm til 2700-2800 rpm. Det bråker noe ..... og skal vistnok også være ikke bra i lengden. Kompressor er for å få kraft under aksellerasjon opp til planingsfart. Jeg måtte da enten ligge under ca 7 knop eller over 19 knop.

KAD32 var enkel å vedlikeholde, skal være veldig driftssikker, og jeg kan anbefale motoren videre.

/Øystein

Må bare få slutte meg til som fornøyd eks KAD32 eier.

Valgte dobbeltinstallasjon av disse i BMB32Sport etter erfaringer jeg fikk fra bl.a. KOB som hadde disse i en Windy 32 Scirocco. Angret ikke på det valget.

BMB'n var ganske tung (oppgitt til 5400kg) og toppet 33 kts ved 4100 o/min (nystoffet). Marsjet normalt på 22-23 kts på 3200 o/min som vi syntes passet best mht både støy og gange i sjøen. Forbruket lå vel da grovt regnet på ca 20 l/t pr. motor.

KAD 32 gir et veldig spark bak når kompressorene slår inn, og de høres også godt. BMB'n hadde en markant planingsterskel så fartsområdet 8-10 kts, der kompressorene slo inn på ca 1800 o/min, var ikke noen naturlig kjørehastighet. Men kompressorkicket fikk båten lett og raskt opp i plan.

Vær klar over at disse lett spytter litt kjølevann dersom reservoarene er for fulle (om du skulle se litt glykol under motorene, kan dette være årsaken).

Lettstartede og driftsikre motorer.

Mvh Aquarius

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...