bjoris Startet 11.April.2004 Link til dette innlegget Startet 11.April.2004 Nybåten lekker på ferskvannsiden, det er muligens bare en avtapningskran, men jeg klarer ikke å lokalisere det nå. Jeg bør nok fylle på mer vann da det er tomt i ekspansjonstanken og da er spørsmålet kan jeg fylle på med annen type frostveske enn den som er (altså blande to typer). Den som er nå er grønn (antar det er volvo-frostveske), men slik frå jeg ikke tak i før tirsdag og tolmodigheten er jo ikke stor med ny båt i havna... Hvis det er noen typiske plasser en 41 motor lekker på ferskvannsiden så kom gjerne med tips. Lå me lommelykt i timer i går uten å finne ut av det, men etter en tur kommer det en del (par dl) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Geir_M. Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Det eneste det advares mot, er å blande rød og blå frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Det kan være varmeveksleren eller i verste fall toppakningen. Det er diagnosene vi har fått på et lignende problem. Vi fant ikke lekkasjen før vi kjørte opp turtallet på motoren som under marsjfart. Da renner det ut av overtrykksslangen/ekspansjonsslangen. Etter påske får vi nytt lokk til påfyllingen da det også kan være fjæren i lokket som er for slakk, og dermed skaper problemet. Dette er den mest sannsynlige feilen da motoren er gådd kun 450 timer. Håper virkelig dette stemmer, både for vår del og din del da det er den rimeligste og desidert enkleste reparasjonen. Kan knapt kalles en reparasjon Lykke til med feilsøkingen! Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
KAT Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Jeg bør nok fylle på mer vann da det er tomt i ekspansjonstanken og da er spørsmålet kan jeg fylle på med annen type frostveske enn den som er (altså blande to typer). Den som er nå er grønn (antar det er volvo-frostveske), men slik frå jeg ikke tak i før tirsdag og tolmodigheten er jo ikke stor med ny båt i havna...(par dl)Bare fyll på rent vann til du har lokalisert feilen. Ingen vits i å bruke frostvæske som likevel går i kjølen. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Bare fyll på rent vann til du har lokalisert feilen. Ingen vits i å bruke frostvæske som likevel går i kjølen. KAT Det der er eg serdeles uenig i.. Frostvesken beskytter også mot korosjon og rust.. + At den kjøler bedre en rent vann.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
atletico1 Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 + At den kjøler bedre en rent vann.. Jeg mener å ha lest at dette ikke er riktig. Produsentene av frostvæske advarer mot å bruke sterkere blanding enn 50% da kjøleegenskapene forringes ved sterkere blandingsforhold. I båt holder det gjerne med 30% blanding ble jeg fortalt at Yanmar da 30% blanding bare begynner å bli grøtete ved 20 kuldegrader og ikke vil fryse til fast stoff før ved 30-40% kuldegrader. Selv 30% blading skal være bra nok for korrosjonsbeskyttelse. Har forlengst skiftet til rød type frostvæske selv om min motor ikke har ALU topp fordi da slipper jeg å skifte frostvæske hvert eller annethvert år. Den røde skal holde i 5-6 år. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 11.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Vanskelig å finne ut hvor det kommer fra ja, det er ikke ekspansjonstanken for jeg har tatt overløpsrøret og lagt ut til en egen plass og ser at det ikke har kommet noe ut der. Satser fortsatt på at det er en av avtapsningskranene, men jeg har ikke fått sjekket skikklig enda. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Stormbringer Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Det der er eg serdeles uenig i.. Frostvesken beskytter også mot korosjon og rust..Stemmer jo det, men det vil vel ikke ruste så fort. Regner jo med at bjoris fyller på på med frostveske igjen med en gang lekkasjen er funnet, (og tettet ) Den som er nå er grønn (antar det er volvo-frostveske), men slik frå jeg ikke tak i før tirsdag Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Vanskelig å finne ut hvor det kommer fra ja, det er ikke ekspansjonstanken for jeg har tatt overløpsrøret og lagt ut til en egen plass og ser at det ikke har kommet noe ut der. Satser fortsatt på at det er en av avtapsningskranene, men jeg har ikke fått sjekket skikklig enda. Finnes der noen "sladre" hull i ferskvanns pumpa di ?? Kan det komme derfra.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
bjoris Svart 11.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Jeg må bare innrømme at jeg ikke vet hva et "sladre" hull er og heller ikke hvor ferskvannspumpa på denne motoren er... Det er jo da ikke den som står impeller i... ? Den har jeg kikket på, men tenkte at det kunne ikke komme derfra siden det var vann med kjøleveske i som kommer i kjølen. Har en mistanke om at det ikke lekker på lavt turtall og da blir det vanskelig siden jeg ikke har noen som kan styre, mens jeg selv ligger bak med lommelykt i 30 knop :nono: Vel, i morgen skal jeg få sett skikkelig på dette. Planen er å snurre papir rundt alle avtapningskranene og så ta en tur. Er det våt når jeg er tilbake så kan det komme fra en av disse Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.