Jump to content

Seiler du båten alene ?

Radioinspektøren

Recommended Posts

Hei !

Lurte på om det er andre her på forumet som tar seg en seiltur alene av og til ?

Selv fant jeg ut i høst at det gikk helt fint å gjøre alt sammen selv. Gå fra kai, inn med fendere, opp mot vinden, opp med storseil, opp med genoa - SEILE !  :seeya:

Har en 32-fots seilbåt. Alle skjøter og fall ført bak til cockpit. Uten at dette var tilfelle, kunne jeg nok absolutt ha bruk for en rormann.

Hadde årets første "aleneseiling" igår. Kambo - Moss - Kambo.....  :flag:

Hilsen Lars,

Kaptein

S/Y Hybris, LK7137

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Seiler masse aleine...det meste faktisk.

I fjor seilte jeg strekningen Stavanger - Bodø med retur til Trondheim aleine.

På rundturen Bodø, Lofoten Trollfjorden, Bodø hadde jeg med en kompis.  :seeya:

Det går helt flott , men som Hulda sier en må seile litt mer konservativt og kan vel ikke så lett anløpe uthavner og trange farvann som når en er flere ombord.

For min del blir det å forholde seg til havner med grei adkomst, eller å ankre og ligge på svai.

Men her må en også ta i betraktning at en skal ut igjen og kanskje med pålandsvind.

Begynte med soloseiling i min første seilbåt, en Happy 27, og prinsippene er det samme nå med en 35 foter som veier det tredobbelte.

Rigger en seg til på en grei måte, er dette ikke noe problem.  :flag:

Arild

Jeg seiler alene rett som det er, mest i Oslo Fjorden innenfor Drøbak, men har også vært nedover Bohuslän kusten.

Junker22 er en liten og grei båt å hanskes med for en person.

Alle fall og skjøter går til cocpit. Har ikke rullefokk, men har en flaggline langs med forstaget og festet i topen av fokka slik at jeg slipper å gå frem for å ta ned seilet.  Har heller ikke autopilot, men har et tauopplegg for å hekte  roret på en noenlunde rett kurs slik at jeg kan ta noen sekunders pause fra ror-gjetingen. Har som regel en pose i en snor med niste og drikke, slik at jeg kan få en matbit under ferden uten å måtte forlate min post.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Seiler en god del alene, og synes det er OK. I tillegg til transportetappene ut Oslofjorden før ferier og langhelger, pleier jeg å ta en helg for meg selv hvert år. Autopiloten kommer godt med. Men i lengden er det jo mest trivelig å seile med andre, da.

Hyggelig å se at det er flere enn meg som seiler alene. Ikke for det, det er hyggeligere med folk/mannskap ombord, men det er ikke alltid det passer....

Idag seilte jeg fra Kambo - stor bue nord om Bevøya (for ikke å miste vinden) - over til Tofteholmen, videre til sydenden av Mølen. Deretter tilbake direkte mot Bevøysundet - GJENNOM BEVØYSUNDET - videre tilbake til Kambo.

Helt topp seilvær idag !

Hilsen Lars,

S/Y Hybris, LK7137

fortøyd i Kambo

:blush:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Seiler en hel del alene jeg og, men liker det ikke.....Dette mest pga. at jeg ikke har fått somlet meg til å montere autopiloten enda  :flag:

Hadde det ikke vært for det, så hadde det vært helt OK  :smiley:

Det MÅ du gjøre  :smash:

Seiler en del alene jeg også og etter at jeg fikk båt med autopilot var det som dag og natt. Blir aldri en tilværelse i seilbåt uten autopilot på meg.

Største savnet er egentlig rullefokk. Neste båt skal ha det med mindre neste båt blir en real motorseiler.

Synes det å seile alene gir en utrolig frihetsfølelse. Kan nesten ikke måle seg med noe annet jeg har prøvd på det punktet. Eneste jeg er urolig for er å falle over bord. Tror jeg skal montere livline før denne sesongen.

PS!!! Burkaen gikk av i dag  :flag:

Joda Lasse, og det så grundig og det  :wink:. Bare vent til jeg finner monteringsanvisninga fram igjen.

Men denne "stanga" som kommer ut av autopiloten vil ikke rikke seg, må man ha strøm på den for å kunne kjøre den inn og ut, eller?

Også mener jeg at det var dette med avstand jeg og lurte på. Mener det stod at der måtte være akkurat 40 cm i fra autopiloten til rorakslingen, hvorfor det? Det er jo ingenting!? Min er svintung på roret, og med tanke på kraft gange arm, vil det bli en voldsom belastning både på rorkulten, autopiloten, og plassen i båten som autopiloten henger fast i!? Jeg ville hatt den lengre framme på rorkulten hvis det hadde gått ann.

Og en ting til, jeg må sannsynligvis ha en forlenger på denne stanga, da det ser ut til å bli for kort. Og sannsyligvis et annet beslag på rorkulten og.

Hvis her er noen som har bilder av sin montering, ser jeg gjerne det. Ellers tas alle tips i mot.

Mvh Jonny

Hvilken autopilot har du ?

Selvfølgelig må du ha strøm :)  Alternativet er vindror som er mest egnet for langtur.

Har du snaut med batteri fra før bør du også vurdere ekstra til autopiloten om du skal bruke den en del (spesielt om den er tung på kulten som du sier).  

Ja, jeg vet jo at jeg må ha strøm, når den skal brukes. Men lurte på om det måtte til for i det hele tatt å klare å lee stanga litt ut og inn under montering.

Jeg har den ST 2000.

Og en slik:

Bilde

Bilde

Johnson 26

Roret er gedigent på denne båten.

Ja, det er jo leggetid for noen og enhver nå.

Men jeg kom til å tenke på en ting til. Kanskje jeg får svar på dette i morgen, hvem vet?

46 cm inn på kulten sier Du ja, men hva skjer om jeg er litt "uheldig" da, og det blir 45, eller 47 cm??

På denne båten er det ikke lett å beregne akkurat hvor selve rorakslingen er heller, da den jo ligger langt nede  :wink:

Jeg er ikke selv montør for slike piloter men 46cm gjør at armen blir kort/lang nok om du monterer den i midtposisjon til fullt/passelig max rorutslag.

rorkulten din går om en akse innpå rorkulten? da måler du fra midten av denne aksen.

47cm går sikkert bra men jeg ville forsøkt å tilnærme meg 46.

Flott. Nå skal autopiloten monteres, Jonny enten du vil eller ikke  :wink:

Den er jo tross alt kjøpt gjennom tilbud på baatplassen

Start med å legge opp strøm slik at du får kjørt armen ut og inn. Da blir det sikkert litt greiere å finne ut hvordan det bør gjøres.

Summere opp:

Avstanden fra pinnen til autopiloten på rorkulten til rorakslingen skal være 460 mm.

Avstanden fra festet til autopiloten i båten til pinnen på rorkulten skal være 589 mm. med roret i midtstilling.

Nei, du får ikke rikket autopiloten uten strøm på. Inne i boksen er stanga festet til en skrue som blir drevet av en elektromotor via et gir.

Hva mener du forresten med at båten din er tung på roret? Går roret tregt, eller er det mye rorpress under seil?

I så tilfelle er trim påkrevet før du kan seile med den.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...