aop Startet 11.April.2004 Del på Facebook Startet 11.April.2004 Hei! Hva kan være galt med min baugpropell Vetus 4hk? Virker som om jeg bare har halv effekt!!!!!!!! Effekten er dårlig begge veier.Batteriet på 165A er i orden. Har lik plassering som andre båter av samme type. Husker ikke kabeltversnittet men de er kraftige. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 11.April.2004 Del på Facebook Svart 11.April.2004 Hei! Hva kan være galt med min baugpropell Vetus 4hk? Virker som om jeg bare har halv effekt!!!!!!!! Effekten er dårlig begge veier.Batteriet på 165A er i orden. Har lik plassering som andre båter av samme type. Husker ikke kabeltversnittet men de er kraftige. HeiI følge monteringsanvisning er det meget viktig at åpningene på tunnelen er skikkelig avrundet. Hvis det er skarpe kanter her, dannes det turbulens inne i tunnelen som danner luft. Propellen drar dårligere enn den skal. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
aop Svart 11.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2004 Hmmmm! Det er montert sinkanode i tunneltaket på hver side av propellen. ca.Størelse på anodene er(l/h/b) 90mm/25/30. Kan dette være problemet??????????????? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.April.2004 Del på Facebook Svart 11.April.2004 Store sjanser for at sinkanodene dine er problemet ja. Hvorfor har du montert sinkanoder på tunnelveggen? Antar at det ikke er en glassfiberbåt men en stålbåt? Selv om det er en stålbåt, burde det være mange bedre egnede steder for sinkanoder. På låsemutteren for propellen f.eks? På motsatt side av undervannshuset? På skroget forøvrig? Ellers skal propellåpningen avrundes med en radius som er minimum 10% av tunneldiameteren. Kabeltverrsnittet skal økes fra 50 kv. til 70 kv. når tilførselsledninger er lenger enn 3 meter (6 m frem + tilbake) Du sier kablene er feite? 50 kv.mm kabel er omtrent 12 mm i diameter med isolasjonen. Høres for meg ut som du har flere ting å sjekke ut. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2004 Del på Facebook Svart 11.April.2004 En ting til, i moteringsanvisningen skal det være informasjon om hvor stor spenningen minimum skal være over polene på elektromotoren når den kjører. Da jeg monterte Sleipner baugpropell på Hulda, målte jeg for lav spenning, til tross for feite kabler. Resultatet ble at jeg beholdt de feite som ladekabler til forskipet og monterte batteriet en halvmeter fra elektromotoren. Betydelig mer trøkk i systemet nå, med spenning som ligger over minimumskravet. I tillegg understreker Sleipner viktigheten av at vannstrømmen gjennom tunnelen går med minst mulig turbulens. Dårlig vannføring kan gi svært redusert effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 11.April.2004 Del på Facebook Svart 11.April.2004 Hei, har efart feilkobling fra fabrikk på Vetus baugpropellen. Dette arter seg på følgende måte: -Baugpropellen "tikker" under gange. (og går ca på halv fart) -Dette kan faktisk høres ved manøverpanelet da releet (styrereleet)slår ut og inn hele tiden mens den går. -Årsaken til dette er at + til styrestrømmen var koblet til feil punkt på selve baugpropellen. Pass på at denne er koblet til samme punkt som + kabel fra batteri Cato Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 11.April.2004 Del på Facebook Svart 11.April.2004 Mål spenningen på batteriet under belastning, og deretter på thrusteren under belastning. Er dette omtrent likt, er det ikke forsyningsproblemer. OBS! Du skal ha et betydelig spenningsfall under bruk! (Ohm's lov) Har dette virket tidligere er det vel neppe noen koblingsfeil som kommer av seg selv? Sjekk også oljen på måleglasset. Thrusteren på bildet er Fra Ilerød, men det står Vetus på bladene og den eneste forskjellen er fargen! Er alle disse tingene i orden, har du kanske et problem med selve elektromotoren. Sjekk med Vetus om børster ol. PS: Er dette en ny installert propell så vær sikker på at det er koblet for 12 og ikke 24 volt! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Loma Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Hadde samme problemet sjølv med ein 4 hk Sleipner. Etter å ha målt spenninga på motoren under drift fann eg problemet Der var ca 9volt. Ved denne spenninga har motoren ca 2Hk (ohms lov) Eg hadde berre 50mm2 kabler som i tilegg var ca 7m kvar veg. Eg løyste problemet med å montere eit ekstra batteri framme. valgte da ei gelebatteri som eg sikrare. ingen gass eller lekasjefare. Ein litt dyr løysing kansje, men. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.