Jump to content

"Kraft" problemer baugthruster!!


aop

Recommended Posts

Hei!

Hva kan være galt med min baugpropell Vetus 4hk?

Virker som om jeg bare har halv effekt!!!!!!!!

Effekten er dårlig begge veier.Batteriet på 165A er i orden.

Har lik plassering som andre båter av samme type.

Husker ikke kabeltversnittet men de er kraftige.

Hei

I følge monteringsanvisning er det meget viktig at åpningene

på tunnelen er skikkelig avrundet.

Hvis det er skarpe kanter her, dannes det turbulens inne i

tunnelen som danner luft.

Propellen drar dårligere enn den skal.

mvh

giver

Link to post

Store sjanser for at sinkanodene dine er problemet ja. Hvorfor har du montert sinkanoder  på tunnelveggen? Antar at det ikke er en glassfiberbåt men en stålbåt? Selv om det er en stålbåt, burde det være mange bedre egnede steder for sinkanoder. På låsemutteren for propellen f.eks? På motsatt side av undervannshuset? På skroget forøvrig?

 

Ellers skal propellåpningen avrundes med en radius som er minimum 10% av tunneldiameteren. Kabeltverrsnittet skal økes fra 50 kv. til 70 kv. når tilførselsledninger er lenger enn 3 meter (6 m frem + tilbake) Du sier kablene er feite? 50 kv.mm kabel er omtrent 12 mm i diameter med isolasjonen.

 

Høres for meg ut som du har flere ting å sjekke ut.

 

Lotus

Link to post

En ting til, i moteringsanvisningen skal det være informasjon om hvor stor spenningen minimum skal være over polene på elektromotoren når den kjører. Da jeg monterte Sleipner baugpropell på Hulda, målte jeg for lav spenning, til tross for feite kabler. Resultatet ble at jeg beholdt de feite som ladekabler til forskipet og monterte batteriet en halvmeter fra elektromotoren. Betydelig mer trøkk i systemet nå, med spenning som ligger over minimumskravet.

 

I tillegg understreker Sleipner viktigheten av at vannstrømmen gjennom tunnelen går med minst mulig turbulens. Dårlig vannføring kan gi svært redusert effekt.

Link to post

Hei, har efart feilkobling fra fabrikk på Vetus baugpropellen. Dette arter seg på følgende måte:

-Baugpropellen "tikker" under gange. (og går ca på halv fart)

-Dette kan faktisk høres ved manøverpanelet da releet (styrereleet)slår ut og inn hele tiden mens den går.

-Årsaken til dette er at + til styrestrømmen var koblet til feil punkt på selve baugpropellen. Pass på at denne er koblet til samme punkt som + kabel fra batteri

 

Cato

Link to post

Mål spenningen på batteriet under belastning, og deretter på thrusteren under belastning. Er dette omtrent likt, er det ikke forsyningsproblemer. OBS! Du skal ha et betydelig spenningsfall under bruk! (Ohm's lov) Har dette virket tidligere er det vel neppe noen koblingsfeil som kommer av seg selv? Sjekk også oljen på måleglasset. Thrusteren på bildet er Fra Ilerød, men det står Vetus på bladene og den eneste forskjellen er fargen! Er alle disse tingene i orden, har du kanske et problem med selve elektromotoren. Sjekk med Vetus om børster ol.

 

Bilde

 

PS: Er dette en ny installert propell så vær sikker på at det er koblet for 12 og ikke 24 volt!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Hadde samme problemet sjølv med ein 4 hk Sleipner. Etter å ha målt spenninga på motoren under drift fann eg problemet Der var ca 9volt. Ved denne spenninga har motoren ca 2Hk (ohms lov) Eg hadde berre 50mm2 kabler som i tilegg var ca 7m kvar veg. Eg løyste problemet med å montere eit ekstra batteri framme. valgte da ei gelebatteri som eg sikrare. ingen gass eller lekasjefare. Ein litt dyr løysing kansje, men.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...