enter4u Startet 11.April.2004 Link til dette innlegget Startet 11.April.2004 En ting som jeg kom til å tenke på. La oss ta et eksempel. En 25 fot snekke med en 50hk diesel gjør 10 knop. for å doble hastigheten må man ha ca 8 ganger så mange hestekrefter. DVS 400hk. syns jeg ser det. En snekke i 20 knop og en V8 på 400 gamp . Hvordan vil den båten oppføre seg da? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 ....... Hvordan vil den båten oppføre seg da? Først som en full and - siden som en U-Båt!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Rolf Yks Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Først som en full and - siden som en U-Båt!!! Utrolig bra beskrivelse Walter_S. Synest eg ser det for meg......... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 En ting som jeg kom til å tenke på. La oss ta et eksempel. En 25 fot snekke med en 50hk diesel gjør 10 knop. for å doble hastigheten må man ha ca 8 ganger så mange hestekrefter. DVS 400hk. syns jeg ser det. En snekke i 20 knop og en V8 på 400 gamp . Hvordan vil den båten oppføre seg da?Mnjaaa... Ikke HELT enig... En 25 fots snekke med 50 Hk og 10 knop, mistenkes for å være litt halvplanende. (Deplassementsfarten på den er vel ca. 7 knop?) I så fall vil jeg tippe rått at 150 Hk vil gi dobbel fart. Men dette er bare synsing. Alt avhenger av skrogets utforming. Betegnelsen "full and" blir kanskje dekkende Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Jeg fikk meg en god skratt av beskrivelsen! Men min første reaksjon var også utgangshastigheten. For en ren deplasementbåt er det en brukbar tommelfingerregel å ta skroglengden i fot (25 i dette tilfellet), trekke kvadratroten (5 i dette tilfellet) og så multiplisere med en faktor omkring 1,3 oppover til 1,5 for å finne maksimal skroghastighet. I dette tilfelle skulle vi ende opp med en skroghastighet i området 6,5 til 7,5 knop. I den situasjonen "sitter" båten i sin egen bølgelengde, med en bølgetopp i baugen og en bølgetopp ved akterstevnen - og et dypt søkk på midten. Båten forsøker å "klatre over" sin egen bølge, men klarer det bare ikke..... Skal båten oppnå større hastighet er det planing - i større eller mindre grad - som må til. Å pøse på med mer HK i en båt som ikke har flate til å plane på, det resulterer bare i en totalt uregjerlig skapning, som sikkert kan ha meget til felles med den omtalte anden. Ender har det som kjent også med å dykke ...... mvh Poseidon PS "Poseidon" er 56 fot, jeg tar ut ca 130 HK for å holde 8,5 knop. Hvis jeg tar ut alt hva den gamle Wichmann er istand til å gi - ca 375 HK - da stiger hastigheten med ca 1 knop. Da skyver båten "halve havet foran seg, og trekker andre halvdelen etter seg", samtidig med at dieselforbruket tredobles.... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
enter4u Svart 11.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Mnjaaa... Ikke HELT enig... En 25 fots snekke med 50 Hk og 10 knop, mistenkes for å være litt halvplanende. (Deplassementsfarten på den er vel ca. 7 knop?) I så fall vil jeg tippe rått at 150 Hk vil gi dobbel fart. Men dette er bare synsing. Alt avhenger av skrogets utforming. Betegnelsen "full and" blir kanskje dekkende Den aktuelle snekka, en1978 mod Fram er ikke halvplanende nei. Men den gjør faktisk 12 knop på maks fart. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Den aktuelle snekka, en1978 mod Fram er ikke halvplanende nei. Men den gjør faktisk 12 knop på maks fart. Hvis en 25 fots snekke gjør 12 knop da ser jeg tre muligheter: 1) den er halvplanende - minst .... 2) fysikkens grunnlover har tatt en liten pause .... :eek: 3) man har kommet i skade for å stille GPS'en på km/time istedenfor knop .... :eek: mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 4) Sterk medstrøm kan også gi noen knop ekstra Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 4) Sterk medstrøm kan også gi noen knop ekstra Eller fritt fall og hjemlengsel :flag: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
enter4u Svart 11.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Hvis en 25 fots snekke gjør 12 knop da ser jeg tre muligheter: 1) den er halvplanende - minst .... 2) fysikkens grunnlover har tatt en liten pause .... 3) man har kommet i skade for å stille GPS'en på km/time istedenfor knop .... :lol: mvh Poseidon Ser dette ut som en halvplaner? Not! Den er målt med GPS flere ganger+knopmåler. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Ser dette ut som en halvplaner? Not! Den er målt med GPS flere ganger+knopmåler. Hei igjen, Jo det var som jeg trodde: mulighet 1) Bildet viser tydelig at båten er konstruert med en god bæreflate under akterenden, den har også en ekstra "kam" som skal hjelpe til med å slippe sjøen akterover. Med den akterenden har båten mulighet for å nyttiggjøre seg de kreftene som denne store og sinte propellen er istand til å gi. Ergo en "halvplaner" (et ord som i seg selv er en "anelse selvmotsigende"). mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Espen Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Kunne vært morsomt med noen tegninger, eller allerhelst bilder med en god norsk beskrivelse på forskjellige skrog typer. Poseidon, har du mulighet til å fikse noe slikt tror du? Brgds Espen Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 11.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Da må jeg bare krype til korset og gi meg. Blir det en halvplaner effekt av det lille planet der??? Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Nei, ikke i særlig høy grad i hvert fall. Her for ikke så lenge siden ble det jo og påstått at Saga 27 var en halvplaner Nei, en Fram 25 er nok like lite halvplaner som Sagaen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Da må jeg bare krype til korset og gi meg. Blir det en halvplaner effekt av det lille planet der??? Hei igjen, Du trenger såvisst ikke krype til noe kors for min del - selv om påsken angivelig er høysesong for korsvandringer Når det gjelder "det lille planet der" som du refererer til, så er det nok ikke den lille ekstra flaten som er avgjørende. Men hvis du sikter innunder båten vil du se at den faktisk har flere kvadratmeter med nokså flat og plan flate fremover. Det er denne flaten som blir "bærende" når farten øker. Det er denne flaten i kombinasjon med hastighet som gjør at skroget "slipper", dermed unngår du at båten trekker opp en svær hekksjø, slik at akterenden "graver seg ned" og båten blir stående og kjempe i sin egen bølge. Det var nemlig det du ville ha opplevet hvis du hadde en REN deplasementsbåt hvor undervannsskroget akterut var rundet jevnt oppover. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
enter4u Svart 11.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Båten yil kompisen som jeg forteller om graver opp en hekksjø som kunne ha senket Litt av hvert av båter, men dette er et bilde av mitt skrog som er identisk med den andre. Er det noe særlig bæreflate her? Hadde hjulpet fælt med en flaps her også tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Hadde du sagt at det var Fram 25 i første innlegg, hadde jeg konstatert at den ER halvplanende. Har sett den med 77 Perkins (tror jeg det var) og den båten gjorde over 14 knop. Men som andre her sier: Mye sjø settes i bevegelse Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jonny Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Går ikke Fram 25 for å være snekke da? Jeg for min del ser i hvert fall ikke for meg at betydningen "snekke" er halvplaner. Det er jo enkelte i den senere tid som ser ut som snekker overvanns, men har skrog som halvplanere undervannsriktignok, men...... Enter4you sier det jo til og med selv oppforbi her, at denne 78 modellen Fram snekka, ikke er halvplanende! Den har jo en kjøl som nesten på en seilbåt! Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Vi har hatt en liten diskusjon om dette før se her : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1746;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...453377;start=0 Kanskje du blir litt klokere,, det ble ikke jeg.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
skippy Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 En snekke er en seint gående båt fra 17 til 23 fot, og den har "somregel" innenbordsmotor. TROR JEG DET STOD, FANT DET EN GANG I LEKSIKON. På nettet får du kjøpt snekker på både 32 og 35 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Dette er nok ikke noe annet enn en Snekke. La det være med det! Alle skal ha det så travelt på sjøen for tida! Selv foretrekker jeg 8 knops fart i min Scand 25 Classic fra 1984. Den har riktignok en "flaps" som er betydelig større enn din, men dette er primært for å hindre at båten graver seg ned akter når du henter ut den siste halve knopen til 8.5! Ikke noe halvplanende, selv om dette blir fort akademisk! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
rogeri Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Etter mitt skjønn er dette bildet av Fram snekken typisk ett deplacementskrog,det er de "naturlige" egenskapene denne båten er ment å ha. At man ved tilføye så mye krefter at sjøen "slipper "gjør ikke båten til en halvplaner. Alle er vel enig at i skroget til Viksund 31 Combi/Goldfish er et deplacementskrog,men har jeg har hørt at ved å tilføre dette ca.160 HK og dertil flaps kan få denne opp i fart på 13-14 knop! Det må jo være den oprinnelige konstruksjonen og bruksmønstret samt anbefalt motorstørrelse som avgjør dette,og hvor skroget er mest harmonisk, under de forhold det er konstruert for. Sitér dette innlegget Link to post
Nilsegutten Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Hei alle sammen, ser dere har en meget intresang diskusjon gående her. Jeg er den situasjonen at eg holder på med oppbyggingen av et tre skrog som jeg personlig tror går inn under kategorien halvplanende. Akterskipet er tilnærmet flat I bunnen og ser man vekk fra kjølen så er dette et planene skrog, men så er det denne kjølen som så klart gir enorm motstand I vannet som utgjør X-faktoren i dette prosjektet. Skroget er nytt I den forstand at det er bygget for ca 25 år siden , men har desverre aldri kommet utav naustet. Lang historie.... Det er et skrog på 33 fot lengde og 3,1 m bredde. Vekt på skroget når vi løftet det var 2,8 tonn I tørr tilstand. Eg har planer om å bygge dekk og overbygg I aluminium og beregnet totalvekt på båt med fulle diesel og vanntanker blir ca 7 tonn. Har kjøpt en 450 hk motor som ved hjelp av en girkasse med utveksling på 1,7 -1 eller 2-1 og propell diameter på ca 25 -27 " håper eg at dette skal klare å skubbe farkosten opp I håpefulle 18-20 knop eller mer. Legger ved noen bilder av skrog slik at dere ser hvordan dette ser ut, og eg er veldig takknemlig for in spill på dette prosjektet, for her er det mest synsing for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Hei. Flott trebåt du har. Skroget kan nok kalles for halvplanende og mulig får du 20+ knop på max med rett propell. Spørs selfølgelig vekt på herligheten når du har puttet alt du skal ha oppi båten. Jeg tror at denne båten vil plane på kjølen i 13-14 knop....og få redusert stabilitet og må gjetes for å holde rett kurs. Det skumle med dette er når du får stor sjø aktenfra og i stor fart så legger båten seg over på siden..... Du har sikkert holdt med 250hk. 2 hours ago, Nilsegutten said: Hei alle sammen, ser dere har en meget intresang diskusjon gående her. Jeg er den situasjonen at eg holder på med oppbyggingen av et tre skrog som jeg personlig tror går inn under kategorien halvplanende. Akterskipet er tilnærmet flat I bunnen og ser man vekk fra kjølen så er dette et planene skrog, men så er det denne kjølen som så klart gir enorm motstand I vannet som utgjør X-faktoren i dette prosjektet. Skroget er nytt I den forstand at det er bygget for ca 25 år siden , men har desverre aldri kommet utav naustet. Lang historie.... Det er et skrog på 33 fot lengde og 3,1 m bredde. Vekt på skroget når vi løftet det var 2,8 tonn I tørr tilstand. Eg har planer om å bygge dekk og overbygg I aluminium og beregnet totalvekt på båt med fulle diesel og vanntanker blir ca 7 tonn. Har kjøpt en 450 hk motor som ved hjelp av en girkasse med utveksling på 1,7 -1 eller 2-1 og propell diameter på ca 25 -27 " håper eg at dette skal klare å skubbe farkosten opp I håpefulle 18-20 knop eller mer. Legger ved noen bilder av skrog slik at dere ser hvordan dette ser ut, og eg er veldig takknemlig for in spill på dette prosjektet, for her er det mest synsing for min del. Hei. Flott trebåt du har. Skroget kan nok kalles for halvplanende og mulig får du 20+ knop på max med rett propell. Spørs selvfølgelig vekt på herligheten når du har puttet alt du skal ha oppi båten. Jeg tror at denne båten vil plane på kjølen i 13-14 knop....og få redusert stabilitet og må gjetes for å holde rett kurs. Det skumle med dette er når du får stor sjø aktenfra og i stor fart så legger båten seg over på siden..... Det har sikkert holdt med 250hk Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Den farten har to følger: For det første må du ut med mye penger til ekstra motorstørrelse. Tipper du kan regne timepris for de timene du går i 18 istedenfor 14 knop. Har du det så travelt? For det andre så er det sjøegenskaper som blir endra, som beskrevet ovenfor. Ellers så må jeg si at noen av de mest interessante trådene her på BP gjerne involverer seg i noen lange historier - og gjerne blir det også. Knude sin og historien om Vosso kan være to eksempler. Når det er sagt, så er det et flott skrog du har fått, og jeg gleder meg til å følge med på historien! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.