Jump to content

deplasementskrog og fart


enter4u

Recommended Posts

Det er ikke så mye å skjønne. Båtens oppdrift er enten hydrostatisk, hydrodynamisk eller begge deler. Ved Frode volum tall 3,2 regner man fullt hydrodynamisk løft. Husker ikke formelen men den går på deplasemang og fart. Har man kraft nok vil nesten alt plane. Problemet kan være at propeller areal ikke er stort nok eller at areal båten lander på blir for smalt til at det er stabilt. Å presse et skrog opp i større hastighet enn design vil som regel gi store problemer. Dette gjelder uansett om båten er planende eller deplasemang. Å ta en planende båt designet for 35 knop opp i 60knop vil kunne gi uheldige egenskaper og høyt forbruk av kraft. En båt skulle hatt variabelt skrog og justerbart tyngdepunkt. Da kunne man optimalisert for ulike hastigheter. Variabel V vinkel og to drivstoff tanker kunne ha vert mulig i praksis. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...