Jump to content

deplasementskrog og fart


enter4u

Recommended Posts

En ting som jeg kom til å tenke på. La oss ta et eksempel. En 25 fot snekke med en 50hk diesel gjør 10 knop. for å doble hastigheten må man ha ca 8 ganger så mange hestekrefter. DVS 400hk. syns jeg ser det. :lol: En snekke i 20 knop og en V8 på 400 gamp :lol::flag:. Hvordan vil den båten oppføre seg da?

Mnjaaa... Ikke HELT enig... En 25 fots snekke med 50 Hk og 10 knop, mistenkes for å være litt halvplanende. (Deplassementsfarten på den er vel ca. 7 knop?) I så fall vil jeg tippe rått at 150 Hk vil gi dobbel fart. Men dette er bare synsing. Alt avhenger av skrogets utforming. Betegnelsen "full and" blir kanskje dekkende :seeya:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg fikk meg en god skratt av beskrivelsen!

 

Men min første reaksjon var også utgangshastigheten. For en ren deplasementbåt er det en brukbar tommelfingerregel å ta skroglengden i fot (25 i dette tilfellet), trekke kvadratroten (5 i dette tilfellet) og så multiplisere med en faktor omkring 1,3 oppover til 1,5 for å finne maksimal skroghastighet. I dette tilfelle skulle vi ende opp med en skroghastighet i området 6,5 til 7,5 knop.

 

I den situasjonen "sitter" båten i sin egen bølgelengde, med en bølgetopp i baugen og en bølgetopp ved akterstevnen  -  og et dypt søkk på midten. Båten forsøker å "klatre over" sin egen bølge, men klarer det bare ikke.....

 

Skal båten oppnå større hastighet er det planing  -  i større eller mindre grad  -  som må til.

 

Å pøse på med mer HK i en båt som ikke har flate til å plane på, det resulterer bare i en totalt uregjerlig skapning, som sikkert kan ha meget til felles med den omtalte anden. Ender har det som kjent også med å dykke ......

 

mvh

Poseidon

 

PS

"Poseidon" er 56 fot, jeg tar ut ca 130 HK for å holde 8,5 knop. Hvis jeg tar ut alt hva den gamle Wichmann er istand til å gi  -  ca 375 HK  -  da stiger hastigheten med ca 1 knop. Da skyver båten "halve havet foran seg, og trekker andre halvdelen etter seg", samtidig med at dieselforbruket tredobles....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mnjaaa... Ikke HELT enig... En 25 fots snekke med 50 Hk og 10 knop, mistenkes for å være litt halvplanende. (Deplassementsfarten på den er vel ca. 7 knop?) I så fall vil jeg tippe rått at 150 Hk vil gi dobbel fart. Men dette er bare synsing. Alt avhenger av skrogets utforming. Betegnelsen "full and" blir kanskje dekkende :eek:

Den aktuelle snekka, en1978 mod Fram er ikke halvplanende nei. Men den gjør faktisk 12 knop på maks fart.

Link to post

Den aktuelle snekka, en1978 mod Fram er ikke halvplanende nei. Men den gjør faktisk 12 knop på maks fart.

Hvis en 25 fots snekke gjør 12 knop da ser jeg tre muligheter:

 

1) den er halvplanende  -  minst ....  :eek:

2) fysikkens grunnlover har tatt en liten pause ....  :eek: :eek:

3) man har kommet i skade for å stille GPS'en på km/time istedenfor knop .... :eek: :eek: :eek:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hvis en 25 fots snekke gjør 12 knop da ser jeg tre muligheter:

 

1) den er halvplanende  -  minst ....  :smiley:

2) fysikkens grunnlover har tatt en liten pause ....  :seeya::flag:

3) man har kommet i skade for å stille GPS'en på km/time istedenfor knop .... :flag::lol: :lol:

 

mvh

Poseidon

Bilde

Ser dette ut som en halvplaner? Not! Den er målt med GPS flere ganger+knopmåler.

Link to post

Ser dette ut som en halvplaner? Not! Den er målt med GPS flere ganger+knopmåler.

Hei igjen,

 

Jo det var som jeg trodde: mulighet 1)  :wink:

 

Bildet viser tydelig at båten er konstruert med en god bæreflate under akterenden, den har også en ekstra "kam" som skal hjelpe til med å slippe sjøen akterover. Med den akterenden har båten mulighet for å nyttiggjøre seg de kreftene som denne store og sinte propellen er istand til å gi.

 

Ergo en "halvplaner" (et ord som i seg selv er en "anelse selvmotsigende").

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Da må jeg bare krype til korset og gi meg. Blir det en halvplaner effekt av det lille planet der??? :wink:

Hei igjen,

 

Du trenger såvisst ikke krype til noe kors for min del   -   selv om påsken angivelig er høysesong for korsvandringer  :wink:

 

Når det gjelder "det lille planet der" som du refererer til, så er det nok ikke den lille ekstra flaten som er avgjørende. Men hvis du sikter innunder båten vil du se at den faktisk har flere kvadratmeter med nokså flat og plan flate fremover. Det er denne flaten som blir "bærende" når farten øker.

 

Det er denne flaten i kombinasjon med hastighet som gjør at skroget "slipper", dermed unngår du at båten trekker opp en svær hekksjø, slik at akterenden "graver seg ned" og båten blir stående og kjempe i sin egen bølge. Det var nemlig det du ville ha opplevet hvis du hadde en REN deplasementsbåt hvor undervannsskroget akterut var rundet jevnt oppover.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Går ikke Fram 25 for å være snekke da? Jeg for min del ser i hvert fall ikke for meg at betydningen "snekke" er halvplaner. Det er jo enkelte i den senere tid som ser ut som snekker overvanns, men har skrog som halvplanere undervannsriktignok, men...... :wink:

 

Enter4you sier det jo til og med selv oppforbi her, at denne 78 modellen Fram snekka, ikke er halvplanende! Den har jo en kjøl som nesten på en seilbåt!  :wink:

Link to post

Dette er nok ikke noe annet enn en Snekke. La det være med det! Alle skal ha det så travelt på sjøen for tida!

 

Selv foretrekker jeg 8 knops fart i min Scand 25 Classic fra 1984.  :blush: Den har riktignok en "flaps" som er betydelig større enn din, men dette er primært for å hindre at båten graver seg ned akter når du henter ut den siste halve knopen til 8.5! Ikke noe halvplanende, selv om dette blir fort akademisk!

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

Etter mitt skjønn er dette bildet av Fram snekken typisk ett deplacementskrog,det er de "naturlige" egenskapene denne båten er ment å ha. At man ved tilføye så mye krefter at sjøen "slipper "gjør ikke båten til en halvplaner. Alle er vel enig at i skroget til Viksund 31 Combi/Goldfish er et deplacementskrog,men har jeg har hørt at ved å tilføre dette ca.160 HK og dertil flaps kan få denne opp i fart på 13-14 knop!

Det må jo være den oprinnelige konstruksjonen og bruksmønstret samt anbefalt motorstørrelse som avgjør dette,og hvor skroget er mest harmonisk, under de forhold det er konstruert for.

Link to post
  • 14 år senere...

Hei alle sammen, ser dere har en meget intresang diskusjon gående her. 

Jeg er den situasjonen at eg holder på med oppbyggingen av et tre skrog som jeg personlig tror går inn under kategorien halvplanende.

Akterskipet er tilnærmet flat I bunnen og ser man vekk fra kjølen så er dette et planene skrog, men så er det denne kjølen som så klart gir enorm motstand I vannet som utgjør X-faktoren i dette prosjektet.20170425_173616.jpg.3f7b6f8fc34b52cd50df09ac0d8d92b5.jpg

Skroget er nytt I den forstand at det er bygget for ca 25 år siden , men har desverre aldri kommet utav naustet. Lang historie....

Det er et skrog  på 33 fot lengde og 3,1 m bredde. Vekt på skroget når vi løftet det var 2,8 tonn I tørr tilstand.

Eg har planer om å bygge dekk og overbygg I aluminium og beregnet totalvekt på båt med fulle diesel og vanntanker blir ca 7 tonn.

Har kjøpt en 450 hk motor som ved hjelp av en girkasse med utveksling på 1,7 -1 eller 2-1 og propell diameter på ca 25 -27 " håper eg at dette skal klare å skubbe farkosten opp I håpefulle 18-20 knop eller mer.

Legger ved noen bilder av skrog slik at dere ser hvordan dette ser ut, og eg er veldig takknemlig for in spill på dette prosjektet, for her er det mest synsing for min del.20170221_224117.jpg.54ce3869cd994ff80e2eae03814804f6.jpg

20180407_203953.jpg

Link to post

Hei.

 

Flott trebåt du har.

Skroget kan nok kalles for halvplanende og mulig får du 20+ knop på max med rett propell. Spørs selfølgelig vekt på herligheten når du har puttet alt du skal ha oppi båten. 

Jeg tror at denne båten vil plane på kjølen i 13-14 knop....og få redusert stabilitet og må gjetes for å holde rett kurs.

Det skumle med dette er når du får stor sjø aktenfra og i stor fart så legger båten seg over på siden.....

Du har sikkert holdt med 250hk.

2 hours ago, Nilsegutten said:

Hei alle sammen, ser dere har en meget intresang diskusjon gående her. 

Jeg er den situasjonen at eg holder på med oppbyggingen av et tre skrog som jeg personlig tror går inn under kategorien halvplanende.

Akterskipet er tilnærmet flat I bunnen og ser man vekk fra kjølen så er dette et planene skrog, men så er det denne kjølen som så klart gir enorm motstand I vannet som utgjør X-faktoren i dette prosjektet.20170425_173616.jpg.3f7b6f8fc34b52cd50df09ac0d8d92b5.jpg

Skroget er nytt I den forstand at det er bygget for ca 25 år siden , men har desverre aldri kommet utav naustet. Lang historie....

Det er et skrog  på 33 fot lengde og 3,1 m bredde. Vekt på skroget når vi løftet det var 2,8 tonn I tørr tilstand.

Eg har planer om å bygge dekk og overbygg I aluminium og beregnet totalvekt på båt med fulle diesel og vanntanker blir ca 7 tonn.

Har kjøpt en 450 hk motor som ved hjelp av en girkasse med utveksling på 1,7 -1 eller 2-1 og propell diameter på ca 25 -27 " håper eg at dette skal klare å skubbe farkosten opp I håpefulle 18-20 knop eller mer.

Legger ved noen bilder av skrog slik at dere ser hvordan dette ser ut, og eg er veldig takknemlig for in spill på dette prosjektet, for her er det mest synsing for min del.20170221_224117.jpg.54ce3869cd994ff80e2eae03814804f6.jpg

20180407_203953.jpg

 

Hei.

 

Flott trebåt du har.

Skroget kan nok kalles for halvplanende og mulig får du 20+ knop på max med rett propell. Spørs selvfølgelig vekt på herligheten når du har puttet alt du skal ha oppi båten. 

Jeg tror at denne båten vil plane på kjølen i 13-14 knop....og få redusert stabilitet og må gjetes for å holde rett kurs.

Det skumle med dette er når du får stor sjø aktenfra og i stor fart så legger båten seg over på siden.....

Det har sikkert holdt med 250hk

 

Link to post

Den farten har to følger: For det første må du ut med mye penger til ekstra motorstørrelse. Tipper du kan regne timepris for de timene du går i 18 istedenfor 14 knop. Har du det så travelt? 

For det andre så er det sjøegenskaper som blir endra, som beskrevet ovenfor. 

 

Ellers så må jeg si at noen av de mest interessante trådene her på BP gjerne involverer seg i noen lange historier - og gjerne blir det også. Knude sin og historien om Vosso kan være to eksempler. 

 

Når det er sagt, så er det et flott skrog du har fått, og jeg gleder meg til å følge med på historien!

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...