millisivert Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 (redigert) Det er to måter å skjønne planende båter på, den ene er 50 års prøving og feiling, den andre: Redigert 6.Mai.2018 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Det er ikke så mye å skjønne. Båtens oppdrift er enten hydrostatisk, hydrodynamisk eller begge deler. Ved Frode volum tall 3,2 regner man fullt hydrodynamisk løft. Husker ikke formelen men den går på deplasemang og fart. Har man kraft nok vil nesten alt plane. Problemet kan være at propeller areal ikke er stort nok eller at areal båten lander på blir for smalt til at det er stabilt. Å presse et skrog opp i større hastighet enn design vil som regel gi store problemer. Dette gjelder uansett om båten er planende eller deplasemang. Å ta en planende båt designet for 35 knop opp i 60knop vil kunne gi uheldige egenskaper og høyt forbruk av kraft. En båt skulle hatt variabelt skrog og justerbart tyngdepunkt. Da kunne man optimalisert for ulike hastigheter. Variabel V vinkel og to drivstoff tanker kunne ha vert mulig i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 ca 1 knop pr meter vannlinje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.