fem@il Startet 12.August.2008 Del på Facebook Startet 12.August.2008 Har tanker om å montere baugproell på min seilbåt i vinter.Er det noen som har erfaringer med hvilket fartstap det kan være snakk om under seil? :confused:Er regatta helt utelukket etter en slik "innvestering"? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Ja fartstap blir det hvor mye er nokk vanskelig og si, jeg har hørt at på en 40 fots båt er det snakk om ca 1/2kn om du seiler med 7,5kn. Det vil bety at båten er totalt ubrukelig i regata. På den anen side har man vel ikke strengt tat ikke bruk for noen baugpropeller på en seilbåt, jeg har ialefall aldrig følt noe behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Det går no an å montere en nedfellbar. Det eneste fornuftige vist fartstapet er så mye som 0.5 knop Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sydvesten Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) Finnes det noen beregninger som viser at hastighettapet ved 7,5 knop er 6,7% (1/2 knop) eller er dette en ren gjetning.... Er dette et gjennomsittstap for alle seilbaater og ikke minst hvilken retning man seier paa.... paa kryss saa er jo gjerne en siden av tunnellen utenfor vannet og dermed er det kun luftmostand som gjelder der...... seiler man sloer saa er det annerledes... Kunne vaert greit med noen beregninger eller skikkelig utfoerte tester som underbygger dette Redigert 12.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Jeg tror ikke fartstapet er så mye som en halv knop. Har en kompis med bav 38ac som montertebaugpropell foran 2007-sesongen. Han merker ingen forskjell. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
logos Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Skulle vel tro at fartstapet er større i lite vind enn mye vind. Ser for meg at tunnellen er under vann i lite vind (lite krenging), mens det i mye vind vil være mer krenging (tunnell ute av vannet). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) Med tanke på at å bytte fra fast til foldepropell har merkbar effekt så tror jeg ikke at et stort hull under vannlinjen foran som skaper turbulens langs skrogen vil være umulig å merke. jeg har selv baugpropell , den var desverre montert der da jeg kjøpte båten , har vurdert å fjerne den men det blir dyrt og båten må på land en stund og det har jeg ikke lyst til akkurat nå , har vurdert å få laget noen lokk av ett eller annet som jeg kan dytte i hullene så det ikke gror i hullet der og samtidig eliminere dette fartstapet Redigert 12.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Hei, jeg hadde baugpropell på min forrige båt Sweden Yacht 38. Denne var montert når jeg kjøpte båten. Merket liten fartsredusjon pga denne, seilte like godt som andre like båter og har ved flere anledninger seil fra like båter uten slik propell. Det var sparklet ut et en "spoiler" som ledet vann strømmen utenom tunnellen. Vannskelig å beskrive, og jeg er usikker på effekten. men båten seilte godt for det. Nå var og er vår bruk 95 % turseilas så farts reduksjonen var ikke noe stort tema. Er du en ivrig regatta seiler, er nok det eneste rette å montere nedsenkbar baugpropell. Jeg vurderer å monter baugpropell på vår x-442. Det beste alternativet er nok nedsenkbar type Maxpro eller lign. Dette pga flatt forskip slik at konvensjonell propell ikke er mulig å montere. Drømmer litt om styring av baugen ved at vann pumpes med høyt trykk av hydraulisk pumpe og ut gjennom dyser. Enklere å montere og du får liten motstand og vekt i forskipet. Har lest om dette, men husker ikke navnet på produsenteten i farta men de blir produsert i Nederland. Spørs om dette fungerer pga flatt og grunnt forskip. Noen med erfaringer om dette? Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
avmønstret5 Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Drømmer litt om styring av baugen ved at vann pumpes med høyt trykk av hydraulisk pumpe og ut gjennom dyser. Enklere å montere og du får liten motstand og vekt i forskipet.Har lest om dette, men husker ikke navnet på produsenteten i farta men de blir produsert i Nederland. Spørs om dette fungerer pga flatt og grunnt forskip. Noen med erfaringer om dette? Tanken om en kraftig høytrykkspumpe med dyser i baugen kan være besnærende, men dersom en tar en høytrykkspyler og stikker ned i vann så skjønner en at det vil ikke fungere særlig bra uten et enormt energiforbruk. Prinsippet har vært vært prøvet, men ikke med altfor stort hell etter hva jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Du tenker på denne:http://www.willdo.nl/ I år kom de med en miniutgave på 3 og 4kw som ikke trenger vanninntak i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Tapet er vel også avhengig av om hvordan hullet er avsluttet mot skroget. Noen er helt rettkantet, mens andre er formet med tanke på minst mulig turbulens. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Onkel Roger Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Det stemmer. Wildo Jet thruster. Noen som har erfaring med dette, eller kjenner til tester av produktet? Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Sjøtummel Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Fartstapet pga litt turbulens er en ting (og det er et fartstap), men jeg vil tro at vekten kan ha ganske stor effekt. Det er en del som lemper ut ankerkjetting og annet som veier en del før regattaer. Selv nedsenkbare baugpropeller veier en del, men det er ikke lett å demontere dem for en regatta eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Ja, men dette dreier seg om en Bavaria 38 (nei, dette er ikke Bavariahets) og der har det vært konstruktørens tanke at det skal stå en vinsj framme der med mye kjetting. Fordi det på kontinentet er vanlig å fortøye med ankeret ute og hekken mot kaia. I Norge er det vanlig å sette på en vinsj akterut, og disse båtene tenderer til å ligge litt høyt med baugen. Så en thruster tror jeg fint den tåler. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 På den anen side har man vel ikke strengt tat ikke bruk for noen baugpropeller på en seilbåt, jeg har ialefall aldrig følt noe behov for det. Er nok veldig uenig i dette.Liker å ligge "longside" i uthavner,og duverden så greit det måtte være med en baugpropell når man skal legge til,eller ikke minst gå fra fjellet når sidevind trykker deg inn.For ikke å snakke om ved sidevind i trange havner. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Naa er jeg litt usikker paa hvort stort utslag 20-25 kg inmontert halvannen meter fra baugen utgjoere i tap av fart paa den aktuelle baaten det her er snakk om. En Sidepowr 80 veier 20 kg, og tunnlellen veier vel makx 5 kg.... saa at dette skulle ha ganske stor effekt paa hastigheten stiller jeg meg noe tvilende til.... Jeg tror denne vekten paa en baat som veier droye 8 tonn spiller mindre rolle paa farttapet og paa langt naer det som turbulenese vil kunne pafoere.. Men det er klart at noen seilbaateiere er hysteriske naar det gjeldeder vekten paa baaten, saa hadde del vel vaert en mulighet aa justert litt paa mengde flesk rundt vommen paa skipper og mannskap... Jeg tror ikke at en baugrpopell pa 20 kg utgjor noe paa en bat paa 8000 kg, og ikke tror jeg at hullet paa 2x185mm vil medfoere en hastighetsreduksjon pa en halv knop ved 7,5 knop..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fem@il Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Finnes det noen beregninger som viser at hastighettapet ved 7,5 knop er 6,7% (1/2 knop) eller er dette en ren gjetning.... Kunne vaert greit med noen beregninger eller skikkelig utfoerte tester som underbygger dette Kunne vært veldig inntressant,ja mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Jeg tror ikke at en baugrpopell pa 20 kg utgjor noe paa en bat paa 8000 kg, og ikke tror jeg at hullet paa 2x185mm vil medfoere en hastighetsreduksjon pa en halv knop ved 7,5 knop..... Svært å du tror Sydvesten. Skulle tru du var i økonomi eller finans. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Hei Husk at det ikkje berre er vekta av propellen og turbulens frå tunnelen som virkar i negativ retning. I tillegg kjem redusert bæring pga. at det er vatn, og ikkje luft, i det volumet tunnelen har. Ask Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Men det er klart at noen seilbaateiere er hysteriske naar det gjeldeder vekten paa baaten, saa hadde del vel vaert en mulighet aa justert litt paa mengde flesk rundt vommen paa skipper og mannskap... Flyttbar vekt er bra, fast vekt er dårlig vet du. Ihvertfall trøster jeg meg med det utsagnet.... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
avmønstret5 Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Svært å du tror Sydvesten.Skulle tru du var i økonomi eller finans. Tror ikke en behøver å være i økonomi/finans engang for å skjønne at dette er nedknippsede verdier. Mitt enkle bondevett sier at det ikke stemme. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) Ja, men dette dreier seg om en Bavaria 38 (nei, dette er ikke Bavariahets) og der har det vært konstruktørens tanke at det skal stå en vinsj framme der med mye kjetting. Naa er jeg litt usikker paa hvort stort utslag 20-25 kg inmontert halvannen meter fra baugen utgjoere i tap av fart paa den aktuelle baaten det her er snakk om. Normalt plasserer man også et batteri ganske nær thrusteren, og vekten av vannet i en tunnel teller også med. Denne vekten har ikke så mye med båtens oppdrift å gjøre, men båten kan for det første oppfattes som en (eller flere) vektstenger hvor ting som er plassert langt fra båtens tyngdepunkt påvirker båten i større grad enn det som er plassert i nærheten av tyngdepunktet. Tunellen lager noe turbulens når båten glir rett framover i stille vann, men i litt bølger vil den også virke litt inn på hvordan båten beveger seg i sjøen. Antagelig har du mye større nytte av et ekstra mannskap som kan flytte seg rundt på båten etter behov, og som til og med kan hjelpe til når båten skal legge tl eller gå ut fra en havn. Redigert 12.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Jeg har en Sleipner SP55 i en HR312. Ved gange for motor (Volvo 2003), 2000 rpm, nystoffet båt og ren propell går båten ca. 5,7 knop. Det er så nær den hastigheten jeg kunne måle før baugpropellen ble montert. D.v.s. hastighetsreduksjonen er, med de instrumentene jeg har ombord, ikke målbar. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.