Jump to content

Fartstap baugpropell seilbåt?


fem@il

Recommended Posts

Ja fartstap blir det hvor mye er nokk vanskelig og si, jeg har hørt at på en 40 fots båt er det snakk om ca 1/2kn om du seiler med 7,5kn.

Det vil bety at båten er totalt ubrukelig i regata.

På den anen side har man vel ikke strengt tat ikke bruk for noen baugpropeller på en seilbåt, jeg har ialefall aldrig følt noe behov for det.

Link to post

Finnes det noen beregninger som viser at hastighettapet ved 7,5 knop er 6,7% (1/2 knop) eller er dette en ren gjetning.... Er dette et gjennomsittstap for alle seilbaater og ikke minst hvilken retning man seier paa.... paa kryss saa er jo gjerne en siden av tunnellen utenfor vannet og dermed er det kun luftmostand som gjelder der...... seiler man sloer saa er det annerledes... Kunne vaert greit med noen beregninger eller skikkelig utfoerte tester som underbygger dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Med tanke på at å bytte fra fast til foldepropell har merkbar effekt så tror jeg ikke at et stort hull under vannlinjen foran som skaper turbulens langs skrogen vil være umulig å merke.

jeg har selv baugpropell , den var desverre montert der da jeg kjøpte båten , har vurdert å fjerne den men det blir dyrt og båten må på land en stund og det har jeg ikke lyst til akkurat nå , har vurdert å få laget noen lokk av ett eller annet som jeg kan dytte i hullene så det ikke gror i hullet der og samtidig eliminere dette fartstapet

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Hei, jeg hadde baugpropell på min forrige båt Sweden Yacht 38. Denne var montert når jeg kjøpte båten.

 

Merket liten fartsredusjon pga denne, seilte like godt som andre like båter og har ved flere anledninger seil fra like båter uten slik propell. Det var sparklet ut et en "spoiler" som ledet vann strømmen utenom tunnellen. Vannskelig å beskrive, og jeg er usikker på effekten. men båten seilte godt for det.

 

Nå var og er vår bruk 95 % turseilas så farts reduksjonen var ikke noe stort tema. :sailing:

 

Er du en ivrig regatta seiler, er nok det eneste rette å montere nedsenkbar baugpropell.

 

Jeg vurderer å monter baugpropell på vår x-442.

 

Det beste alternativet er nok nedsenkbar type Maxpro eller lign. Dette pga flatt forskip slik at konvensjonell propell ikke er mulig å montere.

 

Drømmer litt om styring av baugen ved at vann pumpes med høyt trykk av hydraulisk pumpe og ut gjennom dyser. Enklere å montere og du får liten motstand og vekt i forskipet.

Har lest om dette, men husker ikke navnet på produsenteten i farta men de blir produsert i Nederland.

 

Spørs om dette fungerer pga flatt og grunnt forskip.

 

Noen med erfaringer om dette?

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Drømmer litt om styring av baugen ved at vann pumpes med høyt trykk av hydraulisk pumpe og ut gjennom dyser. Enklere å montere og du får liten motstand og vekt i forskipet.

Har lest om dette, men husker ikke navnet på produsenteten i farta men de blir produsert i Nederland.

 

Spørs om dette fungerer pga flatt og grunnt forskip.

 

Noen med erfaringer om dette?

 

Tanken om en kraftig høytrykkspumpe med dyser i baugen kan være besnærende, men dersom en tar en høytrykkspyler og stikker ned i vann så skjønner en at det vil ikke fungere særlig bra uten et enormt energiforbruk. Prinsippet har vært vært prøvet, men ikke med altfor stort hell etter hva jeg har forstått.

Link to post

Ja, men dette dreier seg om en Bavaria 38 (nei, dette er ikke Bavariahets) og der har det vært konstruktørens tanke at det skal stå en vinsj framme der med mye kjetting. Fordi det på kontinentet er vanlig å fortøye med ankeret ute og hekken mot kaia.

I Norge er det vanlig å sette på en vinsj akterut, og disse båtene tenderer til å ligge litt høyt med baugen.

Så en thruster tror jeg fint den tåler.

Link to post
På den anen side har man vel ikke strengt tat ikke bruk for noen baugpropeller på en seilbåt, jeg har ialefall aldrig følt noe behov for det.

Er nok veldig uenig i dette.Liker å ligge "longside" i uthavner,og duverden så greit det måtte være med en baugpropell når man skal legge til,eller ikke minst gå fra fjellet når sidevind trykker deg inn.For ikke å snakke om ved sidevind i trange havner.

mvh

fem@il

Link to post

Naa er jeg litt usikker paa hvort stort utslag 20-25 kg inmontert halvannen meter fra baugen utgjoere i tap av fart paa den aktuelle baaten det her er snakk om. En Sidepowr 80 veier 20 kg, og tunnlellen veier vel makx 5 kg.... saa at dette skulle ha ganske stor effekt paa hastigheten stiller jeg meg noe tvilende til.... Jeg tror denne vekten paa en baat som veier droye 8 tonn spiller mindre rolle paa farttapet og paa langt naer det som turbulenese vil kunne pafoere..

 

Men det er klart at noen seilbaateiere er hysteriske naar det gjeldeder vekten paa baaten, saa hadde del vel vaert en mulighet aa justert litt paa mengde flesk rundt vommen paa skipper og mannskap...

 

Jeg tror ikke at en baugrpopell pa 20 kg utgjor noe paa en bat paa 8000 kg, og ikke tror jeg at hullet paa 2x185mm vil medfoere en hastighetsreduksjon pa en halv knop ved 7,5 knop.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Men det er klart at noen seilbaateiere er hysteriske naar det gjeldeder vekten paa baaten, saa hadde del vel vaert en mulighet aa justert litt paa mengde flesk rundt vommen paa skipper og mannskap...

 

Flyttbar vekt er bra, fast vekt er dårlig vet du.

Ihvertfall trøster jeg meg med det utsagnet.... :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Ja, men dette dreier seg om en Bavaria 38 (nei, dette er ikke Bavariahets) og der har det vært konstruktørens tanke at det skal stå en vinsj framme der med mye kjetting.
Naa er jeg litt usikker paa hvort stort utslag 20-25 kg inmontert halvannen meter fra baugen utgjoere i tap av fart paa den aktuelle baaten det her er snakk om.

Normalt plasserer man også et batteri ganske nær thrusteren, og vekten av vannet i en tunnel teller også med. Denne vekten har ikke så mye med båtens oppdrift å gjøre, men båten kan for det første oppfattes som en (eller flere) vektstenger hvor ting som er plassert langt fra båtens tyngdepunkt påvirker båten i større grad enn det som er plassert i nærheten av tyngdepunktet. Tunellen lager noe turbulens når båten glir rett framover i stille vann, men i litt bølger vil den også virke litt inn på hvordan båten beveger seg i sjøen.

 

Antagelig har du mye større nytte av et ekstra mannskap som kan flytte seg rundt på båten etter behov, og som til og med kan hjelpe til når båten skal legge tl eller gå ut fra en havn.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...