Jump to content

Draco 18 ST og toppfart?

Roffa

Recommended Posts

Hei alle sammen. Har nylig kjøpt en Draco 1800 ST fra -82

I båten sitter det 280 drev og en AQ140 motor så vidt jeg kan se. Toppfarten er 24 knop.

Jeg føler at dette er litt lavt, burde jeg hatt litt mer fart? Turtallet ser normalt ut på ca 5400rpm

Jeg kan høre en eksoslekasje fra motoren, virker å være langt bak mot hekken. Etter litt søking her kan det se ut til at denne er mulig å sveise (tror det er selve toppen) Vet ikke om dette kan påvirke toppfarten. Den bør jo ikke gjøre det så lenge jeg får det turtallet som er normalt. Type propell vet jeg desverre ikke.

Hei og velkommen til baatplassen.

Jeg kjenner ikke skroget på en draco 18, men har selv en draco 17 med aq 140 motor og 280 drev, Drevet mitt har en utveksling på 2,15-1 og jeg kjører med en 15*17 prop.

Har en fart på 32 kn ved 5500 o pr min og 25 ved 4500.

Det virker rart at båten din makser på 24kn, du bør sjekke propell og evt utveksling. Enkleste måte og sjekke utvekslingen på er når drevet er av og vri inngående aksel 1 omdreining.da skal propellen gå i overkant 2 runder.

Lykke til :flag:

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...