bleiking Startet 12.August.2008 Link til dette innlegget Startet 12.August.2008 Har nordkapp 17 fot med innenbords motor Lurer på og bytte til utenbords motor Er det noen som vet hvordan det gjøres Og om det blir dyrt og hvor jeg kan få hjelp med ting og tang til dette Tenker også på og pusse opp båten min er det noen som har noen tips?? Den er gammel og grå og trenger en ansikts løftning Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Det enkleste er vel å sette påhengeren på brakett, men du får jo en støpejobb for å tette hullet etter derevet, og hvis du ikke fikser det selv så spørs det om det ikke blir uforholdsmessig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 13.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 veit du eller noen andre om hvor jeg kan søke rå om slike ting da eller om en"abc" bok for det motoren jeg har suger bensin som f**n og vurdere og se etter billigere løsninger men er jo fornøyd med båten jeg har Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Hvis du klikker på linken "emneoversikt" oppe til høyre og deretter "skrog, overbygg..." Så kommer du hit https://baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=6606 , og her er det endel tråder du kan lese gjennom som omhandler akterspeil og plastarbeid Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 nå koster nå en påhengs som ikkje suger bensin som f også penger da! billigste er nok å snappe en lik motor i bedre stand fra en gammel volvo. antar det er volvo firer du har vil nok bruke mindre bensin enn en påhengs pr hk likevel.. denne båten er gjerne litt kort for en brakett. blir baktung. anna enn om braketten og er veldig kort da men da får du problemet med å tilte opp. og da baller det fort på seg med lift og greier. Sitér dette innlegget Link to post
nidelv 18 Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 (redigert) Hei! Jeg har gjot det du tenker på med en nidelv. 18 fot. Solgte innenbordsmotoren kjøpte meg en suzuki 175 hk lagde meg en brakett og vips jeg har fått meg ny båt. Se på linken har laget en prosjekt trå der http://www.baatportalen.net/index.php?name...opic&t=2893 P.S må vere medlem får å se blildene. Redigert 13.August.2008 av nidelv 18 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Hvis forbruket er det som plager deg så er det vel bedre og sette inn en Diesel motor . Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 (redigert) billigste er nok å snappe en lik motor i bedre stand fra en gammel volvo. antar det er volvo firer du har vil nok bruke mindre bensin enn en påhengs pr hk likevel.. Enig! - tipper det er en B20 du har. Isåfall må du huske på å flytte over litt deler. Bilmotorene har bakelitt drev til kammen, så ståldreva bør du flytte over da bakelitt ikke holder i båt. Deretter har du en skarpere kam i båtmotoren pluss bedre forgasser og manifoil som bør over osv. Har gjort dette for en kompis og det funket fint - tror vi betalte kr 3000,- for motoren Redigert 13.August.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 ok den er god men 1 hvor sakffer jeg billige slike motorer 2 hvor/hvem/hvordan skaffer en kokk seg slike kunskaper at han greier og gjøre noe slikt 3 hvor mye koster en slik motor ca Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Vi kjøpte motor hos et huggeri i Larvik mener jeg det var - fant en som sto i en gammel volvo. Klart det kan være litt bingo mht til tilstand - men ved å sjekke olja, ta av ventildeksel og turne motoren kan du jo se om det ser fint og helt ut ihvertfall. Ga som sagt 3000,- for denne. En fordel med å modde en bilmotor er at den aldri har hatt sjøvann i kanalene slik at du får bra kjøling - på gamle motorer i båt er det gjerne et par cm med gjørme og rustflak i bunn av kjølekanalene rundt sylindere. Redigert 15.August.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Har kamerater som har satt i "nyovermalt" B20 i båt, uten å få med riktig kam, ventiler osv. I værste fall er det er gammel slitt B20A som ytte litt over 80hk når den var ny. Men med en gang den kommer i båt så er den plutselig 130hk.... Ytelse som en slapp 50hk påhenger... og bensinforbruk som en slapp 150hk påhenger... Så hvis du går for løsningen med å finne en ny(gammel) bilmotor så bør du ha noen kompiser som kan Volvo, samt ha god tid. Og regne med at det fort kan bli dyrere enn de 3000,- Ta også et søk her på poster fra medlemmet 'Marna' , mye matnyttig info ang Volvo bensinmotorer. Selv ville jeg nok gått for løsning m/ utenbords. (Mest fordi det er det jeg kan best... ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tomeriks Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Jeg har vært i samme båt som deg. Fikk tak i en brukt blokk (på årjängs bilskrotning i sverige), betalte 1500kr for denne. Leverte motoren og den nye blokka inn på verksted. Der byttet de over delene som burde byttes over, samt erstattet noen lager i den nye blokka. Dvs jeg sto for utplukking og montering igjen i båten, mens verkstedet sto for alt det tekniske med motoren. Fikk da en strøken innenbordsmotor som ikke brukte mer enn 15-20 liter pr time i marsjfart (15-20knop). Hadde denne båten i 4 år før jeg solgte den videre. Hadde ikke noen nevneverdige probelemer etter overhalingen. Kostnaden med proff hjelp til motoren og egeninnsatts gikk neppe over 15 000kr. Og da hadde jeg i praksiss ny innenbordsmotor med litt gammel teknologi. Ikke finn på å ødelegge denne fine båten med brakett!! Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Mange fine meninger her inne nå gitt har mest lyst til ikke og bytte motor i det hele tatt men den jeg har suger jo bensin fortere jeg jeg drikker øl så tanken min er da om det er noen muligheter for og redusere dette på noen måte uten nevneverdigt plunder og faneskap og som ikke blaker en stakkars kokk nevneverdigt jeg er jo ikke kjent for og være den mest neve nyttige men synes det er gøy og plundre og fikse litt og lære underveis selv om jeg som sagt ikke er spes teknisk eller nevekyndig men men nå drar jeg og båten til tønsberg for en øl også får jeg se hvor tom lommeboka er når jeg kommer hjem i morgen tidlig Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 I første omgang kan du jo få tatt en tilstandssjekk på motoren du har, sjekk av komp, forgasser, tenning osv. Alt mekanisk kan være ok , men dersom tenning og forgasser er ute av justering så blir motoren fort tørst og lat. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
power Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Har du vurdert og selge den du har og kjøpe en med påhenger ! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Jeg var og kikket på en Nordkapp 22 for noen år siden i skien som hadde brakett for påhenger........ Det ser jo litt merkelig ut, men slike løsninger er svært vanlig i midtøsten blant annet... og det fungerer greit... Det en enkel stårlrørsramme med en diameter på rundt 80mm som skrus på... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nidelv 18 Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Synes ikke nidelven min ble så merkelig da :smiley Båtmagasinet har også testet en draco 17 med brakett. Hvor de konkluderer med en effektøkning på helle 152% http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...125739400035D20 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Synes ikke nidelven min ble så merkelig da :smiley ja du e litt av en skøyer du! enda verre enn min det der da den hadde brakett med så¨langt setback vil båten oppføre seg merkelig og heller dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
nidelv 18 Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) ja du e litt av en skøyer du! enda verre enn min det der da den hadde brakett med så¨langt setback vil båten oppføre seg merkelig og heller dårlig. Kan ikke si at den går så dårlg 44knop målt med gps OG NEI den oppfører seg ikke merkeli. Redigert 16.August.2008 av nidelv 18 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 ikk dumt det der med og få en tilstands raport Kan sikkert få det nå siden den havnet på sykehuset i går kom ut fra drøbak sakte og roligt gjorde vel 10 -12 knop slaka ned til 3-4 knop for og fikse meg en kaffe før jeg ga på hadde stø kurs mot tønsberg kaffen var ferdig og begyner og gi på er da ca midtfjors mellom moss og horten da nærmest horten passere 6 knop og ca 2200 omdreininger uten vidre går turallet til værs og motoren slutter og ta slaker ned igjen til ca 2000 omdreininger og 6 knop da begyner den og ta igjen ok tenker jeg vi prøver en gang til paserer 2200 og turtallet går rett til værs slakker ned igjen og den leger seg godt til rette på 2000 og går i 6 knop valgte da og gå til horten redd for at noe annet skulle skje la meg der og drakk meg god og full etter masse god hjelp ifra her og der og ikke minst redningskøyta SUND så gikk turen til moss i går utpå dagen og der er den på sykehus så da kan jeg jo få sjekkest motoren i samme slengen de tror det er "clutchen" og proppelen men uansett dette blir jo sjekket nå kommer tilbake med oppdateringer etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Er nok "clutchen" , dvs gummivulkinga i propellen ja. Denne er beregnet for å slippe hvis man treffer noe, men kan også finne på å slippe helt sånn uten videre når de har fått noen år på nakken. Et propellverksted kan bytte gummi dersom propellen ellers er i god stand. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bleiking Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 jup det var noe slikt han sa men jeg har visst at det er noe mere med den motoren og han skulle ta en sikkelig sjekk bytte tenn plugger og slikt ++++ det er dyrt med båt gitt men men det er jo moro da får bare jobbe litt mere si i fra visst det er noen her inne da som trenger en kokk til noen selskaper trenger nok noen kroner når regninga først kommer Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 ja du e litt av en skøyer du! enda verre enn min det der da den hadde brakett med så¨langt setback vil båten oppføre seg merkelig og heller dårlig. Litt spent på hvor du har det der med at båten skal oppføre seg merkelig og dårlig. Det må nok ha vært oppsettet ditt!! Om langt setback alene skulle gjøre dette, så burde jeg ligge dårlig an. Som andre har antydet i en annen tråd må vel min grense mot Norges lengste.... I stedet har jeg fått en 21 foter som gjør 38 gps-knop med en 90 hester og original alu propell, og som rir bølgene som en cowboy i solnedgangen! Når det gjelder evt. gjenværende tanker om å bygge om båten så bør ikke det "tekniske" hindre deg, kokk eller ikke. Jeg har gjort det samme med min Smuggler. Jobben er ikke så komplisert, men du må regne med at det går endel tid, og det blir heller ikke spesielt billig. For min del: Glassfiber / polyester noen hundrelapper, div. bolter, strekkfisker, jern osv. til forsterkninger fort en 1000-lapp, brukt brakett 4000,- (vanskelig å få tak i), hydraulisk lift (etter første sesongs prøving) 12.000,- , ny styring (hydraulisk) 6.500,-, nye kontrollkabler m.m. .......... Totalt med alle småsaker har jeg nok måttet punge ut med ca. 25.000,- Men jeg hadde heldigvis påhengsmotor fra før! ...og, jeg angrer ikke et sekund! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Draco24styling Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Hvis man må regne minst 25000 for og få et brukbart resultat, bare for selve ombyggingen! Har ikke peiling på hva en brukbar påhengs koster som kan passe på denne båten,men skal man ha en nyere 4t, blir regnestykket fort stort. Med en B-20 i bra stand i denne båten, bør den ikke bruke mer en 20l pr t med stram wire, Hadde selv aldrig lagt så mye penger i en så gammel båt, men heller sjekket opp evt overhaldt sliteren som sitter i Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bearded Beast Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 jah men din båt er heller ikkje 17 fot. 60 cm setback på en 17 foter er mykje. også har du heis som eg sa man måtte ha, noe som er fordyrende. det er forresten akkurat samme braketten du har som eg har. min var 19 fot. blei straks bedre oppførsel da eg tok den av og heller kappa båten og laga brønn. forstod det slik på trådstarter dette vær både enkelt og billig. å kjøpe brakett og heis og påhengsmotor blir ikkje akkurat rimelig. og en påhengs vil bruke meir bensin enn en innabords. altså mange penger og mykje tid og ett skritt tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.