Jump to content

Er dette en Libo 16?

Kjølgrisen

Recommended Posts

Båten din ligner litt på en wester 18...., kanskje en forløper, eller evt. samme konstruktør (Eivind Amble) eller produsent (westermoen). Kan være et forsøk verdt å undersøke det? :yesnod:

Har du kalesjen til båten? Det pleier å være syd på et merke fra produsent av kalesjen. Kan kanskje høre med dem om de vet hvilken båt de har sydd til?? Bare noen tanker dette da :wink: Jeg har sett igjennom gamle utgaver av "Båtguiden" fra 76-84, uten å finne båten din der.

Lykke til med detektivarbeidet! Fin båt forresten :flag:

Takk for at du tar deg bryet med å sjekke! :smiley:
Begynner og tro at det ikke er Libo i det hele tatt, ettersom de utpå 70-tallet gikk mere over på rørproduksjon og lignende.
Det kan være en forgjenger til Wester 18, eller en sen utgave av Uttern golden star 17?
Den har jo et veldig universalt og evigungt utseende!! Skroget ligner jo på en masse båter.
Sikler på en johnson 115 hk, men er usikker på om det blir for stort? Derfor hadde det vært interresant med litt data på båten.

Fine linjer i skroget ja. Jeg tenkte også på Wester, men syns ikke steglister osv er helt slik Eivind Amble bruker å gjøre det.

Kan det være noe Alf Jensen har tegnet montro?

Har du bilder av båten inni også?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

dsc00140.jpg

Veldig vanskelig å vite hvem som har ført pennen her, når jeg ikke vet hvem som har produsert den?
Skal legge ut flere bilder i kveld, av skroget (V bunnen i profil) og interiør.
Fant bilder av en eldre uttern 17 som lignet veldig, bortsett fra vindskjermen.Ellers er jeg helt blank :crazy:
Den er opprinnelig helt hvit, med blå kalesje.

• 3 år senere...

Min far kjøpte på midten av 80-tallet en slik båt, og den ble oppgitt å hete "Golden Star". Det står et skilt på hver side med navnet. På hekken sto en 85 hk Mercury, av typen "kjøleskap". Båten ble opplyst å være en 1972-modell. Den tok inn vann i 1995 under en høststorm og ble etter dette liggende i en krok i hagen, der den fortsatt ligger. Jeg har lenge tenkt på shine den opp, og ble inspirert av denne tråden :-D. Som trådstarter skriver om sin er den hvit i skroget med blå kalesje.

Vi forsøkte oss med en 60 hk helt på slutten etter at kjøleskapet tok kvelden, og da ble den noe undermotorisert. Hva den er godkjent for vet jeg ikke, men jeg mener det står et Veritasskilt i den, men med kun et nummer. Det kan muligens være mulig å finne ut mer dersom man kontakter Veritas ville jeg tro.

Jeg har tidligere forsøkt å finne ut mer om båttypen, men har ikke funnet noe. Har heller ikke sett tilsvarende båt på sjøen, så det var veldig gøy å se disse bildene. Dersom trådstarter har funnet ut mer håper jeg du deler det!

• 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Min har akkurat samme vindskjerm, så det virker som om dette er originalt. GS 16 har todelt vindskjerm, så jeg tror ikke våre er ettermontert eller er noen spesialutgave. Hadde vært moro å visst hvor mange som er produsert av denne båten, som nevnt tidligere har jeg ikke sett maken før jeg så ditt bilde. Er nå i ferd med en oppussing, snart ferdig med å sy nye puter. Kommer til å prøve en 90 hk V4 Johnson på den.

Redigert av Småbåtskipper (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 år senere...

Jeg kom nettopp over kommunikasjonen her for lenge siden og fant interesse for båten som er beskrevet som Libo 16. Det er helt korrekt at dette er en Libo. Denne hadde åpningsbart vindu i front. V-sitteguppe foran og ellers en meget praktiske liten daycruiser. Den er forholdsvis tung men gikk veldig fint i sjøen. Jeg eide en slik først på nitti-tallet. Farven er opprinnelig rød og så vidt meg bekjent var det orginalfarve på alle som ble produsert. Jeg lakkerte båten hvit og jeg vet at min båt fortsatt er i bruk og ligger i båthavna på Gjøvik. Jeg kan legge inn et par bilder her etterhvert hvis noen fortsatt følger med her og er interessert.

• 4 år senere...

Hej

Jeg har en lignende båd, jeg ikke kender fabrikat og model på, denne båd i artiklen her store ligheder med min. Den er købt i Sverige hvor jeg bor oprindeligt dansk om i undre jer over sproget :-) Den er købt som værende en Fjord båt, men det har vi identificeret att det ikke er via fjord klubben i sverige, men den bære visse udvendige ligheder med Fjord 16 Day, men absolut ikke invendigt og vinduerne. Den ligner meget en Westerling, men har fået kontakt med dem og det er ikke en westerlign, wester eller nogen anden inden for deres range siger de.

Men denne Lido som er omtalt her är meget lig min, og den er röd, men jeg tror den har väret gul tidligere hvilket fik mig i retning af Westerling, som vidst var gule på 80 talet.

Hvad tror i ?

IMG_0001.JPG

IMG_0002.JPG

IMG_0003.JPG

IMG_0005.JPG

vil da ikke si at den der ligner særlig mye på hverken Libo/Golden star eller Wesling.   

Men det kan jo se ut som en Otto's 16 (som visstnok er en videreutvikling av Herwa 16 Day  - som senere ble Fjord 16 Day...?) 

ottos-16-3.JPG 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ser ud til der bare er et billede på en Otto's 16 på internettet, ved man hvem der har produceret den ?

Umiddelbart må den väre en videre udvikling af Fjord eller på Fjord 16, hvad jeg kan se så er Otto's fra starten af 80erne, nu blir det sjovt att finde historien på den :-)

Men min er lidt overpowered kan jeg se skal ha 10-50hk, men min har 80hk, går nu också ganska godt :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...