Jump to content

Hvor mange strøk lakk?

jorhei

Recommended Posts

Har nå pusset skroget på trebåten min forsiktig for hånd og lurer på hvor mange lag lakk jeg bør legge på nå? (Har bare lett mattet ned den gamle lakken)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Du må nesten si hvilken behandling du tenker å bruke men husk Blank båt er best beskyttet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det har seg sånn at jeg for første gang i fjor kjøpte meg trebåt. Etter den tid har jeg søkt råd hos forskjellige folk og det alle sier at må gjøres hvert år er å pusse forsiktig ned skroget og deretter lakke det. Men ingen har fortalt meg hvor mange ganger det skal lakkes. Tok en test her for et par dager siden på tre bord og resultatet ble meget bra. Spørsmålet er om jeg da trenger noe mer enn 1 eller kanskje 2 strøk lakk i år?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

Hvis det gjelder kun årlig etterbehandling av skrog, dekk og overbygg er det hvem type lakk/olje som bestemmer hvor mange strøk du trenger.

- Jeg har Owatrol D2 på huden utvendig, og denne må ha 2 nye strøk årlig uten sliping mellom lag. Regner med det gjelder Benar og andre type oljer også.

- Ravilakk og andre tykkere lakktyper trenger kun et strøk pr.år. noen anbefaler å blande litt Owatrol olje i dette strøket, men det er det sikkert like mange meninger som folk om.....

GipsyGirl

Jo flere strøk jo bedre. MEN resultatet blir ikke bedre eller varigt dersom grunnarbeidet ikke er bra nok.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Fikk noe dødlakk i år på huden utenfor en spante, noe jeg kunne ha forebygget i fjor med å olje godt innvendig ved alle spanter.... dette skal jeg gjøre i år ja.

Viktig å huske på er hvis man har skrapet vekk dødlakk, at man metter de med olje og lakkerer disse feltene i tilstrekkelig mange nok lag før man lakkerer resten av området. For dårlig etterbehandling av slike områder får fort konsekvenser.

- Ravilakk og andre tykkere lakktyper trenger kun et strøk pr.år. noen anbefaler å blande litt Owatrol olje i dette strøket, men det er det sikkert like mange meninger som folk om.....

GipsyGirl

Har forsøkt med å blande lakken med Owatrol for å få bedre holdbarhet på treverket/lakken. Penetreringen av lakken ble mye bedre og ga en gjevnere overflate på lakken. Men holdbarheten skuffet.

Nå bruker jeg Ifa/Hempel sin lakk og det er det beste jeg har prøvd på trevirke som er over dekk på båten.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Noen kjenninger av meg, som driver i gammelbåtbransjen, sier at mindre enn 7 strøk er det samme som ikke å lakke i det hele tatt.............

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Men gjelder det med de syv strøkene så sant det er lagt på ca 10 strøk året før. Det er kun snakk om å legge på over den gamle lakken

Men gjelder det med de syv strøkene så sant det er lagt på ca 10 strøk året før. Det er kun snakk om å legge på over den gamle lakken

Nei, helt sikkert ikke jorhei. Jeg har lest en god del om lakkering av trebåt og må innrømme at jeg ikke blir så veldig mye klokere for hver gang. Tipsene er like mange som sportsinnslag i nyhetene. Men: Du har jo et godt grunnlagsdekke med lakk og skal dermed bare vedlikeholde. Da antar jeg ett eller to strøk er godt nok.

.....bare vedlikeholde. Da antar jeg ett eller to strøk er godt nok.

Det vil jeg også tro. Vedlikehold er jo bare for å oppfriske overflaten og fylle riper o.a.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei, jeg er enig om at det sikkert er like mange meninger som båteiere....

Men sunn fornuft sier at det må jo nødvendigvis være tykt nok til at det er et beskyttende lag for treværket, så mellom 10-15 TYNNE lag skulle jo bli et passende tørrfilmlag?

Men man må påse at man har god heft mellom lagene også, hvis ikke vil det jo bare flasse av lagvis....

Vedlikehold etter det er jo som det blir som det er nevnt bare for å friske opp.

Det som er ideelt, er å slipe vekk akkurat like mye som man legger på nytt. Da får man ikke for tykt lag etter noen år og man får også en frisk blank lakk med nytt uv filter i for hver sesong...

Men man skal jo ha måtehold med alt, (også sitt måtehold) så jeg ville ikke gjort alt for å ha mest mulig lakk på båten min... selv om det høres fint ut.....

En annnen ting som er like viktig er å avrunde alle skarpe kanter i bordganger osv for å sikre like god kantdekk. (all lakk og maling trekker seg vekk fra skarpe hjørner) så der må man utvise stor aktsomhet.

Men gøy er det..... :blush:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

sELV HAR JEG ERFARING MED JOTUN CLIPPER 1 OG 2 SAMT OWATROL D1 og D2

Førstnevnete brukte jeg på min forrige båt som jeg desverre bare hadde en sesong slik at jeg ikke fikk sett hvor bra resultatet var. Båten fikke t ufrivilig møte med berget/fjæra. Det som kan sies er at der den ikke ble oppskrapet av møtet satt lakken like fint etter å ha ligget ubeskyttet i fjæra over vinteren og ventet på sankt hans bålet. Mener at jeg gjorde alt etter boka til jotun på den båten og var veldig fornøyd med finishen mener det var 8 lag lakk jeg la på den med clipper 2 før jeg ga meg da hadde kjeg først tatt båten ned til bart trevirke og dereter satt den inn med clipper 1, et forferdelig arbeid var det da det skulle slipes mellom hvert strøk. Det var og noe av grunnen til at jeg gikk over til owatrol på min nye båt. Denne slipper du å slipe mellom strøkene. Årlig vedlikehold består i å våtslipe med papir 320 dyppet i D1 olje for så å legge på 2 strøk D2 med 12 timers mellom rom uten å slipe mellom strøkene. Den behandlingen med owatrol ble utført i fjor og båten har en vinter utildekket på land bak seg noe skroget har greid veldig fint (bra utført arbeid) mebn fram dekket har mye avflassing. Dette tror jeg ikke kommer av trafikk da det er sjeldent jeg trør der men rett og slett for dårlig renhold under arbeidet. Det er mulig det er feil å kalle dette for lakk da owatrol vel er mere en olje og det samme kan kanskje sies om jotun.

Jeg forstår at det er vedlikeholdet du e ute etter og der anbefaler jeg at du får greie på hva som er brukt og hva de anbefaler(står sikkert på boksen) imidlertid bør du tenke på hva du skal bruke neste gang da det sies at en skikkelig nedtakking / renskaraping bør utførers melom 8 til 9 år her følger en link til bilde av min båt du må rulle litt ned på siden til du kommer til Lill-Saxaren da får du og se en orginal fra 1965: http://www.beckermarinette.se/marinetter.html

Kanskje Gunga Din kan si noe om hvor mye penger 22000,-  svenske kronor var i 1965

Her følger noe som er klippet ut fra båtmagasinet sin side

Har du problemer med lakken på din kjære trebåt, er du ikke alene. Lakk og lakkering er komplisert. Listen over populære tips, triks, produktnyheter og lure snarveier, vokser for hvert år. Du ser skinnende blanke trebåter overalt rundt deg mens lakken på egen båt skaller, bobler seg, blir matt og er langt fra speilblank. Gå tilbake og se på det basiske. Hvordan jobber lakken? Hva får lakk til å sitte på treverk, hvordan fester lagene seg til hverandre, hva gjør overflaten blank og hva skal til for at blankheten skal vare?

Hvis lakken ombord er i ferd med å bryte sammen, kan det være en enkel misforståelse av de tre fundamentale krefter som skaper varig beskyttelse, nemlig adhesjon (klebing), oppbyggingen av lakklag og blankheten. De fleste lakkskader er skapt av en liten feil i en av disse kategoriene, som kan synes uvesentlig. Å forstå hva som skaper adhesjon, hvordan man oppnår og beholder riktig tykkelse under oppbygging av lakkstrøkene og hvorfor blankheten skaper styrke, er hovedprinsippene. Hvis man takler disse tre fundamentale prinsippene, har man en god sjanse til å få båten raskere på sjøen om våren, bli der ute lenger og få båten til å se bra ut hele tiden.

Speilfinish handler ikke om skjønnhet, men om beskyttelse. Å oppnå en skinnende speilblank finish er målet for hele prosessen og resulterer i at de ødeleggende solstrålene reflekteres i overflaten og ledes bort fra treverket. Jo blankere, jo bedre beskyttelse. En mindre blank overflate reflekterer og beskytter desto dårligere. Hvis din speilblanke finish begynner å bli matt allerede etter en uke eller to, har du sannsynligvis gjort en feil.

Uansett ideer og metoder, er det viktig å forstå prinsipper som adhesjon, oppbygging og blankhet hvis man vil ha maksimale resultater. Hopper du over disse hovedreglene, er det ingen pussemaskin, sealer, pussepapir, UV filter, lakk, tynner, påføringsteknikk eller andre vidundermidler som fører fram. Alt dette er også viktig, men den eneste riktige veien er å skape, ikke erstatte, adhesjon, oppbygging og blankhet (beskyttelse).

Hele artikkelen kan du bestille på denne adressen ANBEFALES FOR ALLE MED TREBÅT

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ac?OpenDocument

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Takker for mange gode svar......

Er greit å få vite hva andre gjør før jeg gjør noe selv. Et litt fersk i faget for å si det sånn!!!

Hvis lakken ombord er i ferd med å bryte sammen, kan det være en enkel misforståelse av de tre fundamentale krefter som skaper varig beskyttelse, nemlig adhesjon (klebing), oppbyggingen av lakklag og blankheten.

OK. Men hva skaper adhesjon?

Jeg har hørt at noen vektlegger den innvendige behandlingen av treverket mht å skape god adhesjon. Bl.a. er det en del teorier om at man skal ha årlig oljing (fortrengning av vann) på innsiden og at dette er med å bygge opp den utvendige adhesjonen mht lakkering. Er det noen som har erfaringer her?

Kanskje Gunga Din kan si noe om hvor mye penger 22000,-  svenske kronor var i 1965

Enkelt det er like mye idag........22'000 pix    :lol:

nej skojjade bare.... du lurar på hur penningvärdet har förändrats, fann denne på SCB side

Prislathund - resultat av beräkningen

22 000,00 kr år 1965 (årsmedeltal) motsvarar 183 544,15 kr år 2003 (årsmedeltal).  

Skillnad i procent

734,3  

http://www.iaps.scb.se/KpiLathund/SilverSt...gBerakning.html

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...