Jump to content

Ny topp til AQ140a (evt ny motor?)

Roffa

Recommended Posts

Har sett over motoren min nå og det ser ut til at jeg snart vil trenge en ny topp pga korresjon mellom eksosmanifoilen og toppen.

Hvor får jeg kjøpt en ny (overhalt) topp i god stand?

Har jeg forstått det riktig at jeg kan bruke en vanlig topp fra Volvo B23 eller må jeg da bytte hele motoren.

Hvilken motor er mest vanlig å sette inn? (bør oppnå rett i overkant av 30 knop på en Draco 1800ST m 280 drev.)

AQ 140 er en B21 og det er ikke helt idenstisk mellom bil og båt. Det er en annen kamaksel.

Men mitt forslag er og kontakte La-Sa på Vækerø som forhandler VP. De har ei hylse som selges for å frese/presse inn i toppen nettopp mellom topp og eksosmanifold. Toppen pleier å tære på eksosutslipp syl 4 og jeg selv har faktisk TIG sveiset opp mine to topper som jeg hadde på en tidligere båt...med godt resultat.

Etter ny hylse så er det en selvfølge med ny manifold også.

Lykke til..........

Det er også større ventiler på marineutgaven, Ikke noe problem og konvertere en vanlig B-21-23 gassertopp,men koster noen kr på motorveksted, En enkel løsning er og få tak i topp fra en b-23 E motor, denne har store ventiler,men har hull i toppen til dysene. Disse kan gjenges opp og plugges.

Løsningen til jorg med hylse er også en løsning, Men det er også en mulighet og tig sveise hvis skaden ikke er for stor

En siste enkel løsning er og kjøpe deg en b-23 på en hugger, sette over kammen og marineutstyret :seeya:

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...