Jump to content

Montering av lydpotte på Scand baltic

rex

Recommended Posts

Trenger et bilde eller en beskrivelse på hvordan en lydpotte på en Baltic bør monteres. Båten er en 1985 mod. og det er en DPC potte som skal monteres. Har forstått at det er viktig at ikke motoren suger inn vann ved stopp. Så det hadde vært fint med noen tips ifra noen som har gjort dette, eller har en slik båt og kan beskrive dette for meg. Se bilde av potten.

dpc_potte.jpg

Hei!

Jeg har samme potte som deg - montert under køya bak. Rør ligger høyest på hver ende og går i stigning frem til eksosbend på motor. Endel Baltic`er har gjerne en slangestuss etter gjennomføringen som er skrudd fast i badeplattformen for muligens forhindre tilbakeslag. Mange stusser ut fra manifoil/turbo har en tilbakeslagsventil.

Jeg monterte en ny eksosgjennomføring rett før sommeren. Denne er fra Vetus og har en gummileppe som er hengslet i overkant. Valgte denne løsningen da jeg ikke har ventil i bendet mitt:

eksos.jpg

Som du ser av bildet mitt over - hvis du ser på eksosen - der henger det et gummilokk som ligger inntil når motoren ikke er i gang slik at ikke bølger vil skvalpe inn i motoren selv om dette ikke er veldig realistisk pga høyde opp til manifoil. Dette gummilokket vil heller sikre at det ikke suges vann inn i motoren hvis turtallet dras hurtig ned, den vil suge seg fast og tette slik at vannet blir værende i potta.

Jeg valgte denne løsningen for å slippe å høre metalliske klukkelyder fra evt spleld i eksosbend når jeg sover - denne hører jeg ikke.

• 5 måneder senere...

Jeg har solgt den nokså høye Iveco-motoren min, og skal sette inn en Yanmar 6LP-STE. Jeg har også en stor sånn potte under senga (svart glassfiber, mangler bilde), og utløp rett bakover. Lokket mitt ute er litt annerledes enn ditt, og vil nok pga. diverse deformasjoner ikke tette helt. Den henger litt ut nederst også. Burde muligens hatt en liten fjær?

eksoslokk.jpg

Ettersom jeg så hvor mye vann som sto i eksosslangen etter at Ivecoen var løftet ut (selv om båten sto på land), har jeg blitt litt bekymret. Turboen havner endel lavere på Yanmaren. Jeg har snakket med topa, som har en 2006 Baltic, og der er miksebendet tatt av turboen og satt på toppen av et "tørt" bend som går litt opp (skrått bakover) fra turboen. I tillegg til potte under senga har han en svanehals bak skapet ved akterkabin. Jeg føler at jeg iallfall trenger å gå litt opp fra turboen hvis han trenger det, siden jeg mangler svanehalsen bak. I tillegg bør jeg sikkert bytte eller fikse på lokket mitt. Det frister ikke å sette igang med svanehals-prosjekt bakerst i båten. En viktig grunn for en slik svanehals er vel sikkerheten, siden det er godt over vannlinja uten slangeklemmer osv.

@fredriko

Kan du forklare meg hva som skjer når man drar turtallet hurtig ned? Hvordan kan dette føre til at vann blir sugd inn?

Jeg har lest noe lignende andre steder også, men jeg sliter med å skjønne logikken.

Mvh Arne Armoa

...Det frister ikke å sette igang med svanehals-prosjekt bakerst i båten. En viktig grunn for en slik svanehals er vel sikkerheten,.......
Jeg har hatt både Baltic og Atlantic.

Dersom man skal være sikker - og tenk på å ligge fortøyd slik at det kommer kraftig sjø inn fra akter - så kommer man ikke utenom å montere svanehals.

Ponget er å planlegge nøye og å få et verksted som sveiser syrefast til å lage en god svanehals.

Jeg tror at Bosvik har laget endel slike svanehalser til Scand - men er litt usikker.

Mitt råd er i alle fall: ikke glem svanehalsen.

Mange har fått innslag av saltvann i motoren uten slik svanehals.

Og til fredriko:

Hvis det blir så mye vakuum at lokket suger seg fast og blir værende, vil ikke det øke risikoen for at sjøvann suges inn til eksosen gjennom motoren? (Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har hatt for vane å stenge sjøvannsinntaket, men hvis du pleier å gjøre det, så unngår du vel dette forsåvidt)

Vanskelig dette her, syns jeg....

Mvh Arne Armoa

Jeg tror neppe det er nok høyde under senga baki der ellers. Ref. bildet i innlegg #6. Platene til madrassen ligger rett på rammeverket der. I nye Balticer svinger røret mot styrbord der mitt og fredriko sitt går ut, og svanehalsen er plassert ca. midt på akterspeilet bakerst i et skap.

Ved nærmere ettertanke kan det bli trangt der også, siden roret er lenger fram på min. På nye Balticer er roret montert utenpå akterspeilet, og styrestaget er sikkert like innenfor.

rorinnvendig.jpg

Hei,

Sjøvannsinntaket har ikke så mye med eksosen å gjøre..

Det er to grunner til å låse vannet ute fra eksosen. Den ene er under gange hvor eksosen skaper et mottrykk mot vannet som står i eksosen og vannet utenfor (avhengig av fart) - hvis du plutselig drar av gassen vil mottrykket fra utsiden bli større en hva trykket på eksosen klarer å holde unna. Den andre grunnen er å motvirke en pumpeeffekt nå du ligger å skalper i sjøen - at du henter inn vann bak og skalper det fremover. Turboen min ligger relativt høyt og jeg har valgt denne ventilen på utblåsningen. Noen har en ventil i røret rett etter turbo mens noen monterer en svanehals. Det finnes også mange fine potter som har både svanehalser og ventiler i plast - vetus f.eks.

Skjønner godt det. Jeg la merke til den toppen i røret ditt. Jeg skal sjekke litt høyder og forskjellig i min også. Slo igrunn helt fra meg det med svanehals når jeg kom på at roret også ville bli i veien.

Jeg mener egentlig at vannlinja har vært litt høyere hos oss, og dekket hele eksosrøret.

Ligger vel an til å bytte hele eksosslangen m/klemmer uansett, beholde potta, prøve å lage en topp som din, og fikse eller bytte den klaffen utenpå, samt for sikkerhets skyld legge noe "tørt" med isolasjon mellom turboen og miksebendet, for å få sistnevnte så høyt som mulig. Har ikke hatt dobbeldørk over motoren før, så jeg skal nok overleve om jeg ikke får det helt bakerst fra nå.

Du sier sjøvannsinntaket ikke har så mye med eksosen å gjøre. Det hadde det for Gerhard her: Det begynte med litt grå eksos.... Han hadde kanskje en situasjon hvor sjøvannsrøret inn i eksosen var lavere enn vannlinja, slik at hevert-effekten gjorde sitt. Men et vakuum i vårt system kan kanskje lage noe lignende? (syns det er rart det skal komme så lett forbi impelleren, men det burde uansett være en analog situasjon)

Du sier sjøvannsinntaket ikke har så mye med eksosen å gjøre. Det hadde det for Gerhard her: Det begynte med litt grå eksos.... Han hadde kanskje en situasjon hvor sjøvannsrøret inn i eksosen var lavere enn vannlinja, slik at hevert-effekten gjorde sitt. Men et vakuum i vårt system kan kanskje lage noe lignende? (syns det er rart det skal komme så lett forbi impelleren, men det burde uansett være en analog situasjon)

Mulig jeg har misforstått litt. Det jeg mente var at stenging av sjøvannsinntaket ikke har noe med problematikken runt innslag av vann gjennom eksos å gjøre. Det jeg mener med sjøvannsintak er bunninntaket før sjøvannsfilter og impeller. Gerhard mente han fikk inn vann gjennom eksos slik jeg forsto det. Den motoren så ikke bra ut! Hva som egentlig var årsaken der vet jeg ikke, det kan jo ha lekket sjøvann fra intercooler og inn gjennom innsugsventilene for det jeg vet.

Du har rett i det - når jeg leste videre... trodde det var end of story litt for tidlig.

Der sto jo impelleren på høyeste punkt på motoren og alle slanger fulle av vann pluss at motoren sto veldig lavt - har nok fått en heverteffekt her ja.

På din båt kan jeg ikke tenke meg at dette er et problem - motoren sitter mye høyere. Sjøvannet i motoren skal renne tilbake til vannlinenivå etter stopp. Plunderet oppsto vel her ved at vann trengte inn og fylte opp eksospotta på en motor som sto lavt montert - da er det nok skikkelig svanehals og vakumventil som gjelder!

Jeg er nesten litt fristet til å sette inn en sånn vakuumventil, etter at jeg så hvor høyt vannet ligger i slangen mellom motoren og potta. Hvis jeg må ha denne ventilen veldig høyt, kan jeg plassere den i rommet mellom badet og cockpit. Før jeg får et lass med meldinger om at dette er overkill, vil jeg gjerne at noen kommenterer følgende tanke:

I forskjellige oppskrifter for eksosanlegg har jeg sett at toppen av en sånn vakuumventil kobles via en liten slange til "eksospotta". Siden eksosutløpet mitt er under vann ville jeg heller sendt denne slangen ut gjennom skutesiden like under ripa (som er godt over vannlinja og over miksebendet). Jeg antar vakuumventilen kun er til for å slippe inn luft gjennom denne lille slangen når det blir undertrykk innenfor ventilen. Jeg tenker meg at hvis lokket på eksosutløpet bak stenger, vil det jo bli vakuum i potta også.

For det første kan dette kanskje lure ventilen, med undertrykk fra begge sider, slik at den ikke åpner.

For det andre må det jo være ny luft utenfra som trengs for å unngå vakuum som suger inn vann til eksosanlegget (fra sjøvannskretsen forbi impeller osv eller fra eksosrørets utløp).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...