bjoris Startet 12.August.2008 Del på Facebook Startet 12.August.2008 Jeg prøver å ikke irritere meg når jeg er på sjøen, men i sommer kom jeg over en oppførsel som jeg syns var tvilsom. Mulig det er en form for uskrevne regler her, men jeg har aldri hatt behov for å ligge å putre i havna med motoren i gang for å lade batteriene. Har det vært tomt så har vi enten flyttet sted eller gått en tur. Disse lå i over 1 time på rask tomgang og siden det nok dreide seg om eldre Ford motorer så var røykutviklingen ikke mindre enn imponerende! Er ikke dette tvilsom oppførsel? Det toppet seg litt for meg når nabobåten fyrte dyret igjen kl. 2230. Jeg holdt munn tidligere på dagen, men når barna våknet og den sure røyke begynte å sive ned i båten måtte jeg bare gi beskjed. Han stoppet motoren, men syns tydeligvis at det var irriterende å bli bedt om dette... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Haba Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Oi. Noen har dessverre ikke fått med seg sosiale antenner og vil nok aldri forstå normal reaksjon på sin oppførsel. Verden og alt er kun til for dem. Noen ganger kunne det vært kjekt med torpedoer, men da faller vi vel i samme grøfta. Det er "hemningene" som gjør oss til sosisale vesener ellers hadde vi vel bare slåttt hverandre i hjel når det passet. Redigert 13.August.2008 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Jo mere teknologi som er med, jo mere strøm/ressurser forbrukes gjerne. Jeg har ligget ved siden av båter som knapt brukte primus, til slagskip med tørketrømmel og mikrobølgeovn. Av og til er det også forskjell i støynivået ;-) For en tid tilbake så kom det inn en 41 foter som la seg ved siden av oss. Alt vel så langt, hilste pent og alt bare bra. Neste morgen var sola på plass og varmet deilig inn fra akter. Frokosten ble dandert og hele familien koste seg. Så begynner det å rumle litt fra båten ved siden av, et eller annet starter opp, men det var da underlig at det kom røyk og vann fra et nokså lite eksosutløp ved siden av det store... Underlig, tenkte jeg, men regnet med at det kanskje var noe midlertidig dusjvann eller lignende... Det rumlet og gikk, midt i frokosten. På 41-foteren spiste de også frokost, tydeligvis helt uforstyrret av denne lyden som lå ca. 2 meter fra øret mitt... Den gikk, og fortsatte og gå. Innså tilslutt at dette måtte være en eller annen form for generator. Reiste meg opp og ba pent om de kunne slå den av inntil frokosten var inntatt... En av dem reiste seg, tittet litt rart på meg, og ruslet ned i båten. 2-3 minutter senere ble det stille. Det tok visst tid å finne ut av hva som surret og gikk nedi kjelleren et sted, og hvordan man kunne skru det av ;-) Stille ble det, og resten av frokosten ble inntatt i vakkert vær, med fuglekvitter, måkeskrik og bølgeskvulp i bakgrunnen. Det er ikke alltid man selv oppdager at man bråker, kanskje man er vant til det, eller hva det måtte være. En liten anmodning gjør iblant underverker, så lenge man kjenner båten sin godt nok til å foreta de nødvendige justeringer Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Dette er vel ein opplevelse som dei fleste har hatt. Eg har lurt litt på kor effektivt det er å lade batteria med motordynamoen over så kort tid som ein halv times tid på tomgang. Kanskje det finnst eksperter på det området som kan svare på det. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Med PDAR regulator lader jeg 60 ah iløpet av en time på 1200 o/min med min 80a dynamo. Redigert 13.August.2008 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Hvis man har sultne og tomme batterier og et velfungerende ladesystem, vil vel en 70A dynamo kunne fylle på 35Ah på en halvtime. Dette er vel ca døgnforbruk på det jeg ser på som en "vanlig" fritidsbåt. Synes forøvrig man bør ligge nogenlunde alene for slik lading, eller i hvertfall se an tidspunktet og spørre naboer, om man ikke har røykmaskin innstallert. Det har jeg, så i sommer har jeg brukt bærbart aggregat ved behov og anledning. Tidligere har jeg flyttet på meg innen behovet for lading har vært akutt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 I marina er det bannlyst med denslags, der er det landstrøm som gjelder. I uthavn derimot så synes jeg det er greit men en må jo ta normale hensyn som ikke å starte røykmaskinen når røyken driver mot andre båter og heller ikke en masse bråk på tider der en normalt skal ha ro, det er f.eks. ikke alle som står opp kl 7 i ferien så en bør ikke begynne med denslags bråk før i alle fall kl 10 og gjerne senere... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Jeg for min del velger heller å kutte ned på forbruket når det begynner å bli kritisk lite strøm, alternativt bestemmer at det er på tide å flytte på meg. Å ligge å brumme på tomgang for å lade batterier er uaktuelt for meg, selv om jeg ikke har en maskin som ryker noe videre. Aggregat ser jeg heller ikke som et alternativ i nærheten av andre folk (og det er man jo som regel). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christina 3 Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Vi lå ved siden av en på havsten(dvs han lå 50 m på bortsiden). Verken lyden eller røken var noe spesielt sjenerende. Men den gikk på tomgang i sikkert 4 timer, og til slutt sotet den så j.....at han måtte sitte å ruse den litt før han stoppet. Er det i hele tatt sunt for en motor å gå i timer på tomgang og sote igjen ? Jeg ville ivertfall ha økt turtallet og ikke gått på tomgang..... Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Tomgangslading er ikke et tema for vår del. Har en forbruksbank på 230 Ah, og det rekker i bøtter og spann. Problemet hos oss er altså ikke strøm, men rett og slett at møkkatanken blir for fort full. Kan kanskje løse dette ved å "tomgangstømme" mens nabobåten tomgangslader.............. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Det er vel ikke direkte heldig for motor å gå lenge på tomgang. En konkurrent av oss glemte en hjullaster igang fredag ettermiddag. Mandag morgen gikk motoren fremdeles men den måtte kastes tilslutt, de fikk ikke skikk på den etterpå. Seriøst, man må akseptere det meste av oppførsel innenfor våken tid. Om noen vil/må kjøre motor eller aggregat så sier jeg ingenting på det og synes ærlig talt det er rart noen vil reagere. Det er jo en grunn til at de kjører, de trenger strømmen. Dessuten er de jo selv nærmest sin egen støykilde og man må gå ut fra de ikke kjører bare for morro. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 I uthavn hender det jeg starter motoren en times tid på 1200 omdr.. Med 115amp. dynamo får batteriene godt påfyll dersom sønnene mine er med og skal se på tv, spille musikk osv. Men jeg tør påstå at min D1-30 på 1200 omdr. må være et av de stilleste "aggregater", og det skal godt gjøres at dette plager noen. men jeg kunne aldri tenke meg å starte opp på kveldstid dersom eksosutløpet mitt vendte mot båtnaboer. Men vender det andre veien, så har jeg ikke skrupler. Har problemer med å høre om motoren går når jeg står på mitt eget dekk foran. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hallaron Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Både generator og tomgangskjøring mener jeg er litt unødvendig. Jeg har lagt det opp slik at jeg har strøm til å ligge borti en uke uten lading. Da er septiken for lengst full og det er uansett på tide å flytte på seg. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Jeg vil gå litt lenger enn det. Jeg mener det er forbanna uhørt. I uthavna ligger jeg for freden og roens skyld. I naturen. Jeg skal ha meg frabedt tomgangslading og generatorer. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 det må jo da være enklere å ta en runde på fjorden og samtidig få tømt septik Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Tomgangskjøring i uthavn for å lade batteriene er en uting. Er det slik at en har behov for lading får en ta seg en tur på fjorden eller kjøre til havn og koble seg på landstrøm. Redigert 13.August.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Slik min båt er bygget opp med kjølebokser som drives av kompressor på motoren så skal den iflg. instruksjonsboken kjøres på 1200 rpm 1-2 timer 2 ganger i døgnet. Dette blir jo en smule bakvendt så kjølesystemet er delvis ombygget for å gå på kun batteri men det gir jo igjen større strømforbruk... Nå har jeg jo 600 Ah men det føles slett ikke som strøm i overflod liekvel. Velger jeg å kjøre en kjøleboks som fryseboks går der 100Ah/døgn, som kjøleboks noe mindre. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Miss Amalie Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Hadde jeg hatt min galme TD41, 200 hk brummende ved siden av meg hadde jeg også steilet. Men om det eneste jeg hører en halvtime eller time er at det svetter litt vann borte i en krok,bevare meg vel om jeg skulle være så urgammel og sær. Blir jeg slik, vennligst bruk bare ett skudd! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Fusebox Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 I uthavna ligger jeg for freden og roens skyld. I naturen. Sakens kjerne. Det skal ikke være slik at det blir MITT problem at DU har behov for mer strøm enn du har med deg. Men passer det seg slik, og har du virkelig behov for det, så er det helt greit. For en liten stund. Så kan man jo begynne å kverulere : Kan ikke skrikerungen på 6mnd i nabobåten tie stille, i alle fall midt på natta... Hvorfor løper alle ungene rundt omkring og hoier og ler så høyt, og så midt i middagen da, gett. Også tråden om gummijoller... På den annen side drar jeg (med vitende vilje) ofte ut der det er andre folk, og, vel, da må jeg akseptere litt annet enn bare ro og fred, selv om motor/generatorkjøring er litt på siden av det jeg helst vil høre på. Ach, godt at sesongen snart er slutt. Neida - Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Unger som har det moro og leker er en naturlig lyd i uthavner. Hvis ikke en aksepterer det er min anbefaling å ta en telttur alene å Hardangervidda eller andre vidder. Motorer som går på tomgang for å lade batterier er definitivt ikke en naturlig lyd der hvor det ligger flere sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Hvis jeg skulle forlangt at nabobåten måtte ta seg en kjøretur bort fra min hørselsrekkevidde, når han trenger en halvtime eller times lading på dagtid for at ikke kjøla skal stoppe.... ja da veit ikke jeg annet enn at jeg er utrolig selvhøytidelig. Hvis jeg kanskje 1 eller 2 ganger i løpet av sesongen er nødt til å gjøre slikt med en motor som knapt er hørbar, er det virkelig så lite takhøyde hos båtfolket? Selv har jeg ligget på hue og ræva i nabobåter som har hatt motortrøbbel, hamret og skrudd, ruset, startet og frest for å hjelpe en stakkar som har fått trøbbel. Men hvis han bare får så lite trøbbel at han må starte motoren en liten stund... da er det ikke til å tåle???? Nå må vi vel ha en skjerpings her vel? Selvhøytideligheten og den "perfekte" båtmannen tar litt av synes nå jeg. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Los Endos Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Det kunne ikke falle meg inn å la motoren gå på tomgang for å lade batterier. Når det er sagt så er dette så vanlig at jeg ikke gidder å irritere meg over det. Når det er sagt så finnes det unntak: I sommer fyrte en nabo i uthavnen opp sin litt slitne 80-talls motor. Jeg trodde først det var noe som brant, men det var det ikke. Vindretningen var akkurat slik at det dro bort til "vår odde". Eieren spurte om det var sjenerende (det var jo sympatisk gjort), og vi bekreftet at det var ganske ubehagelig. Men ingenting sjedde, og motoren i ca 30 minutter til, mens vi endte med å flytte oss til et nesten eksosfritt område på øya. Snodig oppførsel synes jeg. Han lå sammen med andre kjente, og ville således heller ikke mistet plassen "sin" hvis han valgte å kjøre en tur på fjorden mens han ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Unger som har det moro og leker er en naturlig lyd i uthavner. Ja. Det er det. Og voksnes samtale og latter senere på kvelden. Ikke en fordømt dieselmotor som surrer og går. Jeg kan legge meg til i iallefall fire døgn før det blir krise. Redigert 13.August.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Jeg har en opplevelse av at forumet i perioder "tar av" med hensyn til at man skal etablere en form for "sannhet og bibel" for hva som er "korrekt" væremåte på sjøen. Hvor er det blitt av uhøytidligheten? Skal alle de ny vi for eksempel ønsker velkommen til sjølivet måtte se seg skremt over skuldra, er maffian her nå? I trua på at vi er litt mer uhøytidelige viste jeg i et innlegg ( https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=602170 ) til en tråd i fjor der vi tok et lite oppgjør med disse holdningene. Men nå sklir det ut igjen nesten hver dag med overdommere og viktigper'er Hva er meningen med forumet, å være refsere eller dele gledene ved å hjelpe hverandre? Redigert 13.August.2008 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mulligan Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Jeg ønsker ikke å hjelpes av en som karakteriserer andre debattanter som selvhøytidelige, viktigper og dommer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.