Jump to content

Lading av batterier med tomgangskjøring i uthavn!

bjoris

Recommended Posts

Jeg ønsker ikke å hjelpes av en som karakteriserer andre debattanter som selvhøytidelige, viktigper og dommer.

:lol: Stiller opp for alle i nød!

Jeg tror du skjønner poenget veldig godt, Mulli! Og ja, jeg skal være ærlig på at jeg er dritt lei av at akkurat det skal være galt å si, mens det er absolutt greit å fortelle om hvor dårlig, grinete, feil ogtalentløst det er å gjøre ditt og datt.

Stakkarer som har råket opp for strøm, latt ungen sin få trene seg i jolla, seiler feil båt, manglende forståelse for andres båtvalg... osv. Skal vi si vi er enige? :cheers:

Folk er nå forskjellige da...

Hvis jeg hadde behov for å lade batteriene i uthavn - ja da hadde jeg startet motoren og kjørt hjem for å skifte batterier, utvide batteribanken, montere solceller el.l. Jeg hadde ikke villet plage meg selv eller andre for unødvendig tomgangskjøring.... Synes selv at det er ganske innlysende. Men det er jo bare ens egen kvalitetstid som blir ødelagt om man hisser seg opp. Et fint tidspunkt å gå en tur kanskje?

Så klart, hvis det er en nødvendighet for å ha ferie, at man må kjøre motoren for å ha strøm nok er jeg enig.

Men det finnes situasjoner der en stakkar går tom, gjerne av et uhell. Det kan være barn som går fra strømforbrukere, ungdommer som ikke har brukt hue, osv..

Ligg gjerne ved siden av meg du som får et slikt problem. Kunne ikke falle meg inn å be deg kjøre bort for å kunne nyte resten av helgen :cheers: Bytte batteri kan du gjøre når det gjentar seg eller du har kommet hjem. :tongue:

Prinsippet mitt er at JEG ikke kan vite årsaken til at dette skjer, og hvorfor skal jeg da irritere meg over noen som prøver å redde en situasjon jeg ikke vet noe om?

Siden jeg ikke kan noe om dette; hvor mye strøm klarer man å lade ved å kjøre på tomgang en halv time? Nok til å drive kjøleskap, pc'er og hva vet jeg de neste 23,5 timene? :confused:

Men for å være helt ærlig; diesellukt/stank er ikke behagelig, og det synes jeg faktisk at jeg er i min fulle rette til å mene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ungers glade lek er fint, men dritfulle 50-60 aaringer som fyrer opp med kramgoda laater og allsang fra klokken 17.30 og utover til det lysner paa morgene klarer jeg meg fint uten... da takker jeg meg heller til lyden av et aggregat som tusler i det stille eller en liten dieselmotor som surrer en time eller to paa dagen...

Vi alle er heldigvis forskjellige paa hva vi takler, det som er kjekt med unger er jo at man kan jage de i land klokken 8 paa morgene og la de herje og braake ved den kramgoda baaten...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Paa gammelbaaten saa ladet dynamoen 35A paa tomgang og tok jeg motoren opp paa 1200 rpm saa fikk jeg 95-100A inn paa batteriene, da dette ble testet saa manglet jeg ca. 100Ah paa banken som var paa 560Ah totalt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg tror vi i utgangspunktet er ganske enige :smiley:

Da beveger vi oss bort fra de bastante utsangene om at man værsågo' får kjøre seg en tur hvis du skal lade osv..

Når det gjelder lading, må jeg opp i 1000 til 1100 omdr. for å få full effekt. Med 115amp. dynamo, trenger man ikke mer enn en halvtime for å sikre nok strøm til et døgn dersom uhellet har vært ute.

Sydvesten har også et godt poeng i at ungers lek med vann og gummijoller m/motor på dagtid, noen som forsiktig lader et batteri, mange ganger er å foretrekke fremfor oss voksnes støynivå på kvelden. Selv liker jeg å kose meg godt og har ofte mye lyd også fordi jeg er musiker.

Det skal ikke mange sekunder til med trekkspillet før det blir timesvis med skrål og skål i uthavn. :cheers: Det blir adskillig livligere enn i bryllup og julebord jeg ellers underholder. :yesnod:

Men det er jo bare koselyd sier vi som har voksne. Fullt så hyggelig var det ikke for 10 - 15 år siden når vi skulle legge 10 - 12 åringer som ikke synes kl. 00 var seint i det hele tatt. :smiley:

Jeg hadde standard regulator paa min baat, og alle verdier er selvsagt maalt paa batteriet med Mastervolt sitt BTM panel.... hadde 115A dynamo og det hjalp jo en del...

Har også standard regulator.

Mastervolt målte ikke mer enn i overkant av 40A på den gamle motoren. MD2030 hadde 60A dynamo, mens etter motorbytte til D1-30 med 115A merker vi kjempestor forskjell.

SYdvesten, har jeg fulgt dårlig med - byttet båt?

SYdvesten, har jeg fulgt dårlig med - byttet båt?

Er skipper skutelos for tiden, har flyttet fra Norge og tilbake til Qatar igjen... hvor jeg bodde fra 02 til 05, naa blir det i allefall nye tre aar der, sannsnyligivs enna to aar til slik som det ser ut i dag.. tiden vil vise naar jeg er tilbake..... men jakte paa ny skute er alt i gang... hva det blir er ikke saa greit aa si, men to styreposisjoner hvorav den ene er innomhus topper listen for tiden..

Når det gjelder motorstøy fra siste skrik innen påhengsmotor så fikk jeg meg en overraskelse når jeg startet de to Yamaha F350 motorene jeg har på en av båtene. Det som du hører på tomgangshastighet er lyden av pilotstrålen som spyler i vannet. For å høre at motoren går må det være helt stille rundt båten.

Men er enig i at man bør dimesnjonere batteribank etter antatt forbruksmønster slik at man slipper å kjøre agregat i utide. Men det finnes håp om nesten lukt og lydfri ladesystemer som vil komme. Brensellcelle drevet er i ferd med å nærme seg spiselige priser. Også solceller har begynt å bli greit priset. så man kan etterfylle batteribanken i det stille på dagtid.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Hei.

Dette emnet og behovet for strøm er gjerne som bake `` delt på to ``

Noen ønsker å leve som under krigen gjerne totalt i mørket med evt bare en parafinlampe eller stearinlys, mens andre lever i nåtiden og trivest best på den moderne måten med mange kosel lys på diverse plasser

Jeg Tør å si at siden båtlivet har forandret seg en masse de siste årene med mer og mer Duppeditter blir det et stort behov for strøm.

Vi har masse lys (diode) tv tjuner sterio el toalett kjøleskap og opp til flere gutte med hver sin data.

Alt dette trenger strøm så lading må til.

jeg prøver å lade fra motor med 160 amp på tomgang, men får ikke toppet batteribank pga for lav ladespenning 14,1 v og må derfor toppe med agregat.

Klart jeg prøver å lade mest da det er annet bråk i havna som barne bråk andre båter som kommer og går, men må jeg ha strøm føler jeg å si at jeg har samme rett i havnen til å tilfredstille ladebehovet mitt som naboens behov for den totale stillhet.

Jeg er gjerne frekk, men alle har vi forskjellige behov og så lenge havna er åpen for alle tar jeg meg den frihet å lade gjerne 1 til 2 timer av døynet og den som ønsker stillhet får bestemme de neste 22 til 23 timene dette døynet har.

mvh

Catano

Mvh

catano

Hei Catano! Du forlanger å lade 1 til 2 timer i døgnet. Det kunne vel kanskje under tvil blitt akseptert en gang imellom, hvis det var tvingende nødvendig. Men tenk hvis alle i uthavna tenkte som deg, og det lå 10-20 båter som ladet et par timer hver----------Det er ikke så dumt å tenke på konsekvenser av en handlemåte :nono:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg Tør å si at siden båtlivet har forandret seg en masse de siste årene med mer og mer Duppeditter blir det et stort behov for strøm

Selv har jeg også noen få duppeditter ombord + at toalett, kjøleskap, kokeapparat, varmeapparat når det er nødvendig bruker strøm. Som en konsekvens av alle de elektriske forbrukere jeg har ombord ble EL anlegget oppgradert. Resultatet er at jeg greit kan ligge mellom 2 -3 døgn uten lading. Da er det uansett tid for handling / tømming av septik tank.

Med de teknologier som er tilgjengelig i dag burde det for de aller fleste hvis problem med strøm ombord være mulig å oppgradere det elektriske anlegg til en forholdsvis rimelig pris. Gevinsten er forøket liggetid i havn uten å starte motor og skape unødig støy for omgivelsene.

Redigert av Hansi (see edit history)

Det er provoserende å lese om pietister som krever at nabobåter ikke lager bråk med lading. Hvem er det som kan kreve noe slikt? Langt mindre handheve det i praksis?

Trenger du strøm, ja så får du skaffe deg det. Kona mi liker forøvrig ikke at vi kjører lading i utrengsmål men etter 2-3 dager med kjøleskap, lys og litt ymse forbruk rekker ikke 270 AH lengre. Ikke liker jeg å kjøre batteriene for lavt heller. Da får VP tusle på 1200 rpm en god time, det har aldri noen nabo båter sagt noe om og hadde de ville jeg trolig spurt om de ikke heller ville flytte båten sin hvis det var generende.

Ser at alle sammen er sterkt imot støy, spesielt i uthavner..

Enten det er fulle folk, barnestøy med lettbåten, en motor som går på tomgang og sikkert masse anna...

Men er dere så hårsåre berre når dere var i uthavna først?

Eller ankommer dere uthavna som allerede er okupert av andre, med full sigarføring og ber dei legge band på ungane, melde seg inn i blå kors og skru av motoren slik at dei får lunken melk til frokost?

Hei.

Ja som sakt kan det bli lading på 1 til 2 timer , men det var ikke ment å si hver dag.

Behovet er gjerne der først etter 2 til 3 dager i samme havn og lader jeg så i 1 til 2 timer har jeg ladet 200 til 300 amp som holder i nye 2 til 3 dager.

Til Figo.

Kjekt du oppfattet dette med 1 til 2 timer og ikke komenterte at jeg tar hennsyn som skrev i innlegget til når på døynet jeg lader, og at jeg gjerne tar meg til rette i 2 av døynets 24 timer.

For meg ER det selvsagt å ta hennsyn til de andre, men når det minker på strømmen må en planlegge tid for ny lading, og gjerne gi videre til nabobåten fra samme agregat. (altid kjekt å høre om naboen trenger strøm og han klager da heller ikke)

Innlegget var ment som en forklaring på at vi alle er forskjellige og at det neppe er rett å kritisere andre som har større behov for lading en hva en selv har.

Denne tråden begynte å gå i rettning av at dem som trenger strøm er noen ``fy fy personer``og at det er kun de som lever uten moderne dippedeier som bestemmer i havnen.

Ja ja sikert noen som blir sur på meg nå, men den støten får en leve med.

Tar til slutt med at siden jeg ikke er noe for alkohol som får en til gjerne tror at en må snakke kjempehøyt eller synge for at den som sitter vedsiden av en skal høre det som blir formidlet, er det minst like dumt dette og som sikkert kjent blir en ofte fuller jo lo lenger ut på natten en holder på og den type støy er ok ?

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...