Jump to content

Lading av batterier med tomgangskjøring i uthavn!

bjoris

Recommended Posts

Jeg er gjerne frekk, men alle har vi forskjellige behov og så lenge havna er åpen for alle tar jeg meg den frihet å lade gjerne 1 til 2 timer av døynet

Først meg selv og så meg selv.... Hørt om å ta hensyn til andre? :nonod:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Personlig syns jeg det er en uting at de lar motoren gå for å lade.....og det gjelder ikke bare i uthavn, men opplevde det også i innhavn i år. Vet ikke helt hvorfor, men i år har jeg opplevd det i nær sagt alle havner. Enkelte kommer faktisk inn i en havn, for så å gå på tomgang eller høyere i en time. Slikt irriterer meg. Jeg føler meg overbevist om at det lett blir en uvane for mange.....

Det må da gå an å ta høyde for sitt eget strømforbruk, og oppgradere anlegget sitt, mener nå jeg. Alternativt kutte ned på forbruket! Selvfølgelig kan en ved en feil få tappet ned batteriene, men da syns jeg en kan spørre nabobåten(e) om å få fyre opp en times tid.

De aller fleste synes ikke å ta hensyn til andre i det hele tatt, kun seg selv og sitt strømbehov/forbruk.

Ser av innleggene at mesteparten (med noen få unntak) av de som forlanger å få lade når de selv synes de trenger det, er Bavarianere------Tilfeldig, neppe! :wflag:

:smiley: Sikkert fordi Bavaria har dårligere ladere og batterier. Eller er rett og slett undermennesker :yesnod:

He he heldigvis for dumt sagt til å tas seriøst.

Som ellers er det snakk om å ta hensyn til hverandre, og dersom man MÅ lade prøve å gjøre det på et tid på døgnet det gir minst forstyrrelse, f.eks. når solgansbrisen er på sitt sterkeste. Men heller en som lader i en halvtime enn å ligge ved siden av en av de med generator durende og kjølevannet til denne sprutende hele natten og med diverse lys både over og under vann.

dere leser innleget mitt som jehovasvitne leser bibelen

Syntes innlegget ditt var klart og tydelig jeg! Med mindre jeg har oppfattet det helt annerledes enn det du har tenkt da...

Mitt poeng er at man bør dimensjonere sitt anlegg etter det faktiske behov man har, da vil det ikke være behov for å plage sine omgivelser med støy og eksos unødig. Eller hvis dette ikke er mulig, fortrinnsvis holde seg til havner med landstrøm når behovet for strøm er spesielt stort! Det er en viktig grunn til at mange av oss trives i uthavner, og det er fred, ro og uberørt natur! Og i dette bildet passer unødig motorstøy og eksos fryktelig dårlig inn, rett og slett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er meget imponert over figaros innlegg #51 i denne traaden, det fortjener virkelig en plass blatt topp ti over seriose innlegg paa dette forumet gjennom tidene.... Keep ut the good work, naar kapasiteten ikke strekker til sa ta mannen... det vitner om en ekte baatmann...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da fyrer vi videre med mer bensin på bålet.

Hvem Kan si de har mer rett til nyte denne uthavnen i fred å ro med naturen en en som trenger strøm og starter et agregat eller motor som nesten ikke hørst i alt annet bråk.

Badene barn, barn som starter påhengeren til gummibåten, hvor gubben tar gummibåten like etterpå for å kjøre bort til nærmeste butikk kjøper avis, måke skrik av måker som spiser det gamle brødet noen på liv og død skal mate dem med, eller at hunden i nabo båten bjeffer, at noen spiller høy musikk og tror alle liker samme type musikk ja slik kan man sikkert fortsette hele natten.

Husk og det gjør også jeg, ingen har mer rett til sine behov en andre og døynet har 24 timer

Mvh

Catano

Mvh

catano

Jeg sier som brutter'n:

En eldre kar kom og kjeftet på sønnen hans på 15 år fordi han hadde lagt seilbrettet fra seg litt for nær en gressflekk han pleide å bruke mens han skiftet til våtdrakt. Han brukte ikke flekken nå, men pleide...

"Tja gammer'n, det er generasjonen som skal skifte bleia di på gamlehjemmet. Døm får sikkert løst te å tørke deg godt..." - til stor jubel fra de andre båtene som lå rundt.

Gammer'n hadde ikke gjort annet enn å skule på ungene hele dagen, og når noen i tillegg fikk et seilbrett over gressstråa han likte å sitte i så sprakk det :smiley:

Båten hans tusla ut litt over de 5 knopa som var på stedet

Det er mange som synes det er uting at motoren gaar for lading i uthavner, og det morosmme her jo at det er motorbaatfolket som er i "flertall" som resten av dognet tillater seg aa braake saa mye de bare vil mens de forer sine stoyende uhyrer langs land og strand...

Personlig saa synes jeg det er uting at motorer gaar, stoyer, spyr ut eksos naar baater forers gjennom sjoen en vakker sommerdag langs vaar vakre kyst, ..... men det kan ikke falle meg inn aa la meg irritrer over dette....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nå er det vel en regel som sier at tomgangskjøring av bilmotorer over 2 min er forbudt. Dette av miljø hensyn. Det samme gjelder vel båt motorer. På vårt forum er vi vel nok hobby jurister til å få slaktet denne påstanden fort. Men syntes det er et greit innspill i debatten allikevel jeg. :cheers:

Selv er jeg vel for rastløs til at dette er noe problem :blush: til tross for relativt liten batteri kapasitet.

Nå er det vel en regel som sier at tomgangskjøring av bilmotorer over 2 min er forbudt.

Hvor staar denne regelen skrevet, en link til lovdata hadde ikke skadet her slik at vi dette bekreftet og ikke forholder oss til rykter

Dersom man ligger ute i en uthavn, synes jeg ikke det er noe problem om naboen fyrer motoren en time eller to, så lenge det ikke sjeneres i form av eksos eller for mye støy, men synes man bør gjøre slike ting på dagtid, ikke tidlig morgen eller sent på kvelden. Det tar seg dårlig ut, men om folk må kjøre motoren en time eller to midt på dagen synes jeg ikke er noe å irritere seg over. Bråkete bikkjer o.li. kan være minst like plagsomt, uten at det er noe vits å irritere seg over. Jeg har over 600 amp. batteribank, men den trenger også påfyll til slutt, og spesielt før en havkrysning kan det være greit å ha brukbart med strøm før man går ut i været.

Kan forøvrig anbefale seiling i vinterhalvåret på det sterkeste, spesielt til de som ikke tåler at det ligger andre folk på samme sted. Da slipper man alle disse folka. Dessuten kan man bråke så mye man vil uten å sjenere noen!

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Dette er fra trafikkreglene og har ikke noe med livet på sjøen, men siden det ble etterlyst.

mch

Catano

Mvh

catano

Catano, husk at båtlivet på sør/østlandet tydeligvis er noe annet enn her på vestlandet.

En uthavn hos oss er en havn der en stort sett ligger alene. Unntakene er gjerne de stedene som friluftsrådet har satt opp bolter som f. eks på Tyssøy.

En uthavn på sør/østlandet virker mer som en overfylt campingplass der en kan gå tørskodd fra båt til båt over hele bukten.

Klart oppfatningen av hva som er greit og ikke preges av dette.

Etterlyser de to minuttene jeg da.... og ikke noe annet.... har sette dette paa skilt i Sverige, men det har lite med Norge aa gjoere..

Snurrig diskusjon. Har du en stor båt og stort behov for strøm installerer du selvsagt en egen generator i båten. Så blir det slutt på alt dette snakket om tomgangskjøring og forbud mot å kjøre på tomgang i mer enn to minutter. :wink:

Som regel er det ikke verre enn at man spør nabobåtene om de plages av lyd og lukt, og for den saks skyld kan man jo gjerne avtale et tidspunkt for lading. Så kan naboene gå seg en tur eller lade sine egne batterier samtidig. Blir dette problemet for stort så får vi heller foreslå at uthavner og gjestehavner organiserer seg selv i to seksjoner: en for røykere og en for ikke-røykere. :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...