Jump to content

Lading av batterier med tomgangskjøring i uthavn!


bjoris

Recommended Posts

Hvor staar denne regelen skrevet, en link til lovdata hadde ikke skadet her slik at vi dette bekreftet og ikke forholder oss til rykter

 

Så langt har bilistene sluppet ustraffet fra å stå på tomgang, fordi politiet ikke har prioritert denne oppgaven. Men nå har Politidirektoratet gitt klarsignal til at håndhevingen av regelverket kan overføres til Oslo kommune.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article298350.ece

 

Regner med at politiet har en eller annen lovhjemmel for å kunne bøtelegge disse bilistene, men etter det jeg har lest her på forumet så er, etter manges mening, politiet så udugelige at det sikkert er helt feil, etter min mening!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
da kan du vel heller la den gå på tomgang mens du seiler.

Det er ikke alltid så lurt. Enkelte motorer smører veldig dårlig når seilbåten krenger. På den annen side så går det jo an å starte turen med å gå en stund for motor, eller du kan la motoren få gå litt på et tidspunkt du kan ha glede av varmt vann også. mnge ganger er det bare å justere seilføringen litt og sette motoren i gir, så slipepr du å tenke tomgang. Bare husk å heise dagsignal eller slå på de riktige lanternene. :wink:

 

Jeg starter gjerne motoren litt tidligere enn strengt tatt nødvendig før jeg kommer fram til en uthavn. Da kan jeg avslutte turen med en varm dusj, og det gir ofte en langt bedre følelse enn om jeg seiler helt inn i havna. Samtidig får jeg ladet batteriene, og det er heller ikke så dumt. Blir jeg mer avhengig av å lade batterier fra motor enn jeg er i dag så blir nok oppgradering av regulator satt høyt på ønskelisten.

Link to post

I et par av uthavnene vi lå i sommer, var det dødsens stille på kveldstid.

Har noen dørkplater som knirker fælt og en membranpumpe som heller ikke er den stilleste i klassen.

Når jeg beveget meg på kveldstid var jeg nesten skjemt over hvor mye bråk vi laget. Skulle tatt seg ut å ligge med motoren i gang...

Men ikke alle motorer er like sjenerende og ikke alle uthavner er like "rolige", så jeg skal ikke si at dette er uhørt oppførsel over alt i alle sammenhenger, men generellt vil jeg ikke at naboene skal ligge med motoren i gang for lading.

Vis folkeskikk å ta en tur for å lade. Skal holde av plassen din jeg.

Link to post

Poenget med tråden var egentlig om det var noen uskrevne regler jeg hadde gått glipp av på dette området, da disse tre båtene fyrte opp og ikke gjorde mine til å forhøre seg med nabolaget om det var greit... Vi kom til at disse båtene ikke var sammen og dermed konkluderte fruen som ikke er den som går i konflikter i utid at "det er vel sånn da at det er "lov"...

 

Vel, tydeligvis et tema som engasjerer litt. Det som irriterte meg var at det ikke ble spurt om det var ok, spesielt når du eier en motor som både bråkte betydelig (eksosen over vannlinja) og røyk noe infernalsk. Det syns jeg var drøyt. Men hadde de spurt hadde jeg aldri sagt nei, alle vet jo hvor kjiipt det er å ikke ha strøm, måtte skru av kjøleskapet og få varm melk etc så det hadde gått helt fint hvis vedkommende gjeng. En kunne jo selvsagt forventet at de tok en tur utpå, men med ankervinsjene og godt ankerfeste så forstår jeg jo at det er litt kjiipt å måtte lette anker selv om vi hadde lovd å holde av plassen, men det hadde jo vært det beste for både de som var i havna og for motoren vil jeg tro... Å holde av plass når folk er i slikt æren syns jeg iallefall er 100% ok...

 

Han som startet opp kl. 2230 vet jeg ikke om jeg hadde sagt ok til, med våknende barn og sur diesellukt inne i båten etter at roren har senket seg, der tror jeg grensen går for min del. Han fikk heller godta varm melk til frokost. Paradokset var at sistenevnte hadde kommet inn utpå ettermiddagen så hvorfor han måtte starte motor skjønte vi jo ikke heller... Kunne neppe være spesielt nødvendig...

 

Det vel få av oss med seilbåt som har hverken bråkende eller rykende motorer, men jeg ville aldri funnet på å startet opp uten å la den gå lenge uten å spørre først, det er vel bare vanlig folkeskikk?

 

Ellers praktiserer jeg også samme metode som Sjøtummel at jeg passer på at det blir 30-60 minutter motorgange før jeg stopper om jeg har seilt og brukt mye strøm. Spørsmålet da er om jeg kan forvente at dynamoen lader "maks" på 1500-1800 o/min eller om jeg bør ta den opp på marjsturtall 2500-3000? Ofte har en jo seilt ganske nært der en skal så dermed er det et poeng at det ikke "går for fort" :lol: (sikkert en komisk problemstilling for en motorbåteier)...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er helt ok å ha meninger :tongue:

 

Du har et poeng, og det er at svært få av oss som seiler har bråkete motorer. På 1200 omdr. må jeg helt bak båten for å høre at den går. Så er det selvfølgelig avhengig av om nabobåter ligger tett inntil, langt fra, på eksossiden osv...

 

Prinsippielt er jeg opptatt av at JEG som regel ikke kjenner årsaken til at en stakkar må lade, og har derfor betenkeligheter med at man på et forum skal være så bastante i forhold til hva som IKKE kan aksepteres i uthavn.

 

Og til dette med å spørre naboen om lov...

 

ligger vi fendret til hverandre eller med eksossiden rett mot bare få metre i fra, er det selvsagt å kommunisere. men at noen skal komme med sin irritasjon når det fra deres båt nesten ikke kan høres, ja da opplever jeg det som utidig. :smiley:

 

Jeg hopper i hverfall ikke over knaus og stein for å spørrer en som ligger femti meter borte. Da hadde jeg bare startet og forsøkt å være skånsom som mulig. :yesnod:

 

Poenget i mine innlegg i tråden er å demme litt opp for det som kan oppleves som en slags "regel-bestemmende mafia" der kun deres behov er riktig og viktig. Skjærgården er til både rekreasjon og hygge, men også for utfoldelse. Barn kan lære seg sjøvett, håndtere båter, lære å svømme, leke med hverandre og nyte livet med foreldrene.

 

Nå er jeg selv i en alder der det første barnebarnet er på vei, og jeg gleder meg allerede til å kjøpe den første lille jolla med motor, øremerket for barnebarn.

 

Da skal jeg sitte bak på hekken og nyte nyvunnen kunnskap og båtglede :smiley: Ikke f... om jeg skal være noen grinebiter :cheers:

Link to post
Har dere regulator som er standard når dere får inn disse verdiene på ladingen

 

Jeg har PDAR og 100A dynamo og det meste jeg har lest av med et kloampermeter er 90A.

Nå har jeg montere batterimeter fra nasa og når jeg har ligget i uthavn en dag eller to blir det ofte mer enn 50A som dyttes på batteriene ved oppstart.

 

Når jeg leste av de 90A hadde jeg glemt landstrøm og kjøleboksen hadde stått på ei lita uke.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post

Har alltid hatt den følelsen av at å starte motoren i uthavn er en uting. Samme som å la septikken gå rett i sjøen. Det er noe som har kommet "krypende" de siste årene. Selvfølgelig i forbindelse med større båter, flere dupeditter og båtlivet er ikke lenger ludo og stearinslys. Dette krever selvfølgelig mer strøm. Men da må man jo også dimensjonere el-anlegget deretter. Vis man har behov for å lade annen hver dag har man i utgangspunktet for liten batteribank i forhold til forbruk mener nå jeg. Har sett flere som ikke kan ligge i uthavn fordi" de må koble seg til landstrøm". Dette er jo et valg man tar.

Syns i utgangspunktet at vis man skal ligge i uthavn så får man klargjøre båten for dette, evn forbruke strøm, vann septik etter størrelsen man har. Ønsker man å ligge lenger enn det man har kapasitet til ...ja...da får man tilrettelegge for dette uten å måtte starte opp motor , tømme septikken nattestid ol. Evn så får man innse at vis man skal ha den komforten ombord som man ønsker, så får man ta en sving ut på fjorden innimellom.

Har noen vært uheldige og tappet ned batteriene eller noe galt har skjedd skal man selvfølgelig få ordne opp i dette. Så som om man har fått problemer med motor, jaja da får vi tåle litt motordur mens man tester. Å da informerer man selvfølgelig naboene om det.

Noe annet er når man må starte opp motoren hver dag for lading pga at de 3 kjøleskapene, den ene fryseren, 4 pc`ene, 3 playstationene, varmtvannsbeholderen, tv`ene, og de 15 lysene som står på døgnet rundt trenger strøm. Vi er ikke hjemme......

vi er i en båt !

Vis vi etter 2 døgn har slutt på varmtvannet...ja...da er det slutt. Ikke noe problem å varme opp vann på gassapparatet da. Det er bare slik det er. Aldri snakk om å starte opp for å få mer varmtvann. Samme med strøm. Er det slutt så er det slutt....da får vi ligge et døgn i havn og lade. Må sikkert ha noe mat alikevel :smiley:

Starter noen opp motoren irriterer jeg meg ikke over det, men syns det er unødvendig.

Link to post

Jeg har svært få betenkligheter med å starte motoren for å lade batterier. Jeg ser meg selvfølgelig rundt om det kan være til sjenanse for naboer. Men hvis mine naboer kan la sine barn dure rundt i gummijolle så kan jeg også lade. Med en halvtimes motorgange så får jeg ganske mange amper på batteriet. Men jeg kan vel ligge 2-3 dager før jeg må lade.

Jeg puttet pengene i en grei regulator og større dynamo da jeg følte at jeg får mer igjen der enn solceller.

Link to post

Vis någen trenger strøm eller varmt vann i ferien sin kan man ikke bli grinet men å sende barna og barnebarn på lille fine motorjollene ut til båtene som ligger på svai synest jeg dårlig oppførsel. Vis dem som har ansvar for barna kan ødelegge dagen for meg har jeg ikke någen dårlig samvittighet når jeg lager bråk på natta.

Link to post
Spørsmålet da er om jeg kan forvente at dynamoen lader "maks" på 1500-1800 o/min eller om jeg bør ta den opp på marjsturtall 2500-3000?

Dette er vel litt motoravhengig vil jeg tro, jeg ladet med nesten 100A ved 1200 omr.... på gammelbåten, så en times gange gir jo litt strøm inn på batteriene vil jeg tro.... andre båter med andre motorer krever sikkert et annet turtall før den lader greit nok...

 

Det er forøvrig svært lite motorstøy sm kan høres som blant annet andre har påpekt her, men igjen dette er selvsagt båtavhengig det også... Det imidlertid kan høres er vannskvettingen fra kjølevannet i eksosen som kan komme med forskjellige intervall og i mengde... Dette er sikkert ogeå en lyd som vil plage de med noe følsomme ører..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Stakkars folk. Dere har det ikke enkelt med dere selv. Hva pokker skal en stakkars gjøre som kommer seilende inn og planlegger å ankre opp i "deres bakgård". Når vi nærmer oss så starter vi opp motoren og klargjør resten av båten for ankring. Er det gunstig vind siger vi inn. Ellers bruker vi motoren for det den er konstruert for. Seilene går ned og ankeret legges ut. Fikk vi ikke feste første gang prøver vi igjen. Når ankeret sitter begynner vi å rydde dekket.

Hele prossedyren kan ta bortimot en time før skippern er fornød og roen senker seg over havna.

 

Klokken er 0300 - altså natt - :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Synes å være mange som skriver om lyd og stort sett om seilbåt, men har folk fullstendig mistet luktesansen? Kan virkelig noen tenke seg å ligge ved siden av en båt som fyrer opp 2 x 300 hk dieselmotorer av litt eldre årgang og med litt dårlig forbrenning/eksos og gir litt turtall en times tid for å lade opp batteriene? Nei takk! :puke: Jamen, jeg skal jo bare lade opp batteriene litt så mor kan bruke vaffeljern og elektriske hårruller, far pc'n og unga litt pc, tv, dvd, lade mobilene, lade opp drillen, tine kjøtt i micro'n osv osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Men folk må da få lov til å bruke motor for å komme seg inn og ut av havna? Ikke alle båter egner seg like godt for roing...

 

Ellers synes jeg eksempelet var litt søkt, det er svært sjelden man opplever at båter ankommer uthavner i tretiden om natta. De få gangene jeg har opplevd dette har de gjort det så stille og hensynsfullt at vi ikke har merket det før neste morgen! Men folk er forskjellige, noen liker bedre å bråke enn andre... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Spyiconet benyttes riktignok av "og co" som jeg skrev. Ikke av deg! :smiley:

 

Men jeg er faktisk ikke enig i at du argumenterer. Jeg opplever at du framfører/hevder dine meninger, som oftest uten å argumentere.

 

Eksempel:

Å ankomme om natta er en nødvendig sak.

Å starte motoren for å lade er unødvendig.

 

Dette er ikke argumentasjon! Du mener det er unødvendig å lade!

 

For en mamma som synes det er leit hvis maten til barna blir ødelagt, er det høyst nødvendig å få strøm. Og så videre...

 

Dette har jeg utallige eksempler på, og da er det sikkert riktigere å starte opp, gå ut av havna...?

 

Eksempel på argumentasjon hvis jeg skal være så frekk :tongue::smiley: :

 

Hvis jeg skal ut, så løsner jeg ikke fortøyninger uten å starte opp først. Altså, fortøyd for storm i uthavn, tar litt tid å løsne, slå løs kiler... jeg skal trekke meg ut, har ikke vinsj så motoren tusler og går mens jeg drar båten ut mot dreggen. Litt tungt er det, men etter en stund har jeg kommet meg ut.

 

Så kommer jeg inn igjen!

 

Dregg skal ut, det skal legges ut fendere, slå ned kiler, for plassen min fra før var opptatt nå...

 

Hvor er argumentene dine?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...