Jump to content

Lading av batterier med tomgangskjøring i uthavn!

bjoris

Recommended Posts

Hvad med at beholde en person i land, løsne fortøjningerne men beholde kilerne? Binde en fender i ankeret og lade det ligge. Tage en hurtig tur på 15 min. med gode omdrejninger - få ladet og tømt septiktanke samtidig? Og så returnere til personen i land, der kan hjælpe med at gøre fast.

Enkelt og effektivt - eller?

Andy

Jvisst. Selv har jeg normalt mer enn nok strøm ombord, og har ikke argumentert for meg selv. Men to ganger har podene gjort vei i vellinga med tv og spill. Heldigvis med mulighet for landstrøm i nærheten den ene gangen..

Men hadde jeg hatt behov slik jeg hadde den ene gangen i uthavn, så starter jeg opp. Argumentet kan gjerne være at all jobben som skal gjøres ut og inn, på den samme tiden med mindre styr og bråk har jeg ladet det nødvendige.

Derfor mener jeg også det er forskjell på å :smiley: ha bastante meninger og det å være edruelig i argumentasjonen.

Forståelse for hverandre, og toleranse bør ikke være fremmedord blant oss båtfolk :cheers: Ikke at den som er uheldig absolutt skal ta alle hensyn som er å ta, komme med lua i handa og be om lov til å lage litt lyd pga sitt uhell.

Ungers glade lek er fint, men dritfulle 50-60 aaringer som fyrer opp med kramgoda laater og allsang fra klokken 17.30 og utover til det lysner paa morgene klarer jeg meg fint uten... da takker jeg meg heller til lyden av et aggregat som tusler i det stille eller en liten dieselmotor som surrer en time eller to paa dagen...

Ville bare si meg helt enig. . I havn med landstrøm er jo dette ikke så stort problem. Men i fjor opplevde jeg at en helt ny båt "spyttet" ut vann fra mange skroggjennomføringer. Trodde det var pumpene som hadde startet og båten hadde sprunget lekk, men det viste seg å være varmegjenvinningsystem. Bråkte som en liten generator, men med mye mere vann som spylte ut.. Kan vi si at man heller ikke vil ha dette da? For meg personlig er jeg avhengig av strøm. jeg har mye 220v ombord og en nesten lydløs generator. Kan ikke forstå at noen skal ha noe imot en liten klukkelyd nesten uten eksos. Det genererer ikke meg når jeg sitter ute, så da er det vanskelig å forstå at andre skulle mene det. Har ikke fått noen klager på dette enda.. Tar med at jeg har ca 40 fot, og tykt skrog samt 3 barn under 5.. Krever sitt, og jeg vil gjerne ha det komfortabelt når jeg er på tur.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg må inrømme at jeg har startet motoren en gang i sommer for og lade i 55min midt på dagen.

På min motor er det lite røyk og støy, så det synes jeg var greit. En annen båt satt et bensinaggregat på badeplattformen og det bråkte betydelig mere.

Siden det så har det kommet et nytt 220Ah batteri i båten.

Ankomst i havn om natten er helt OK, man kan ikke alltid bestemme ankomst tidspunktet selv.

Start av motor tidlig på morgenkvisten for avgang er naturligvis også helt greit. Mange starter vanskelige strekk på dette tidspunktet, så det kan man ikke klandres for.

Eneste som muligens er verre enn å bråke-lade, måtte være å snik-tømme septiken om natten, som det ble nevnt i et innlegg over.

Det er jo litt synd på de som har underdimensjonerte systemer, men det er ikke riktig at andre skal "lide" av den grunn. Man får heller spille ludo i lyset fra parafinlampa om strømmen tar slutt, og heller spise opp kjølevarene/frysevarene først. Kanskje til og med tåle en temperert pils eller bytte med naboens duggfriske ;-)

Slår meg at ekstremt få motorbåter (og forsåvidt seilbåter) er utrustet med solceller og vindgenerator.

Noen klager over at vindgenerator lager så mye bråk (i egen båt). :lol:

Personlig ville jeg nok begynt med å oppgradere dynamo og regulator. For vedlikeholdslading når båten ligger på svai burde det holde med solceller.

Å bruke eget, egnet aggregat for å lage strøm er helt i orden, men da må det være ordentlig montert og vannkjølt. Billige, luftkjølte bensinaggregater er ikke noe god løsning. Og starte en motor på ganske mange hk for å lade litt er unødvendig sløsing og forurensing.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Eneste som muligens er verre enn å bråke-lade, måtte være å snik-tømme septiken om natten, som det ble nevnt i et innlegg over.

Det er jo litt synd på de som har underdimensjonerte systemer, men det er ikke riktig at andre skal "lide" av den grunn. Man får heller spille ludo i lyset fra parafinlampa om strømmen tar slutt, og heller spise opp kjølevarene/frysevarene først.

:smiley: I denne tråden tror jeg ingen har vært uenig i at det ikke skal "bråkelades". Det er prinsippet om at man i en uheldig situasjon skal være mulig å få ladet uten at man blir sett ned på.

Men i en ting er jeg fullstendig uenig. Hvis en av båtene i havna har valget mellom å spise opp varer for å unngå ødeleggelse, og det å være menneskelig nok til å sende dem noen hyggelige tanker, ønske lykke til med lading... Tja handler ikke det om empati og toleranse da?

Noen klager over at vindgenerator lager så mye bråk (i egen båt). :lol:

Å bruke eget, egnet aggregat for å lage strøm er helt i orden, men da må det være ordentlig montert og vannkjølt. Billige, luftkjølte bensinaggregater er ikke noe god løsning. Og starte en motor på ganske mange hk for å lade litt er unødvendig sløsing og forurensing.

Eller en liten dieselmotor i en snekke eller seilbåt som bråker kanskje mindre enn generatoren? :smiley:

Nabobåten min har vindgenerator. Hviner som et lite hæ...... :smiley:

Vi tåler det meste, gjør vi ikke?

Lå i uthavn for 3 år siden med arbeidskolleger. Når jeg ankom var en på vei til land på sin 43 foter med tom batteribank. Jeg stakk han i "landstrømskontakten" og han reiste to dager senere med fulle batterier. Han hadde to frysere og to barna i playstation hele helgen mens jeg kjørte også mine to frysere og flere 230v vifter til luftkjøling. De kan vere deiligt å ha lydløst "kraftverk" på vannet.

jeg må lade etter 2,5 dager. svært sjelden jeg ligger så lenge på en plass. men skulle det alikevel sje ville jeg tatt og spurt de nærmeste båtene om NÅR det passer best at jeg lader. ( gjør ikke det blandt 15 båter ) hadde de nektet meg å lade i det hele tatt , ville jeg sagt det jeg mente om slikt , og flyttet meg til en annen plass med mere normale folk tilstede. ( med mindre de hadde en grisegod grunn.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Nå ser jeg jo at er forskjellige meninger ute og går her. Og at enkete forvalter den hele og fulle sannhet og rundhåndet deler ut personkarakteristikker til de med divergerende meninger.

Så det er sagt.

Jeg har ikke et problem i verden med at folk kommer og går til alle døgnets tider.

Jeg har ikke ett problem med at noen kjører for å lade etter uhell.

jeg har heller ikke ett problem med at det prøvestartes etter mekking.

Men jeg har ett problem med motorer som startes for å få lading og varmtvann etter hvert måltid.

Og jeg har ett problem med generatorer som går omtrent døgnet rundt.

A: Er en fersk båt-eier, glad for endelig å ha fått muligheten til å dele båtlivets gleder med oss andre.

Han er enda ikke kjent med båtens kapasiteter eller svakheter. Så strømmen kan være ett av de.

Familien har brukt nesten alle sine ressurser på å skaffe båten, derfor er ikke budsjettet så stort til oppgradering enda.

Eller han veit egentlig ikke hvordan dynamoen virker, og på baatplassen.no er det ikke lett å spørre uten å drite seg ut. Han oppdaget noe litt ålreit og la det inn som forslag eller som en oppdagelse. Men da blei’n klubba ned med å være belærende… a la … ” velkommen til forumet, selv om jeg ikke fant noe nyttig med innlegget ditt :-)”

Det er best han får trene der det ikke finnes noen andre, så unngår han kanskje de verste blemmene i andres påsyn… så får jeg heller komme tilbake når jeg gjør alt riktig og alt er dimensjonert perfekt. No room for errors!

B: For eksempel meg! Har hatt båt i mange år, hatt masse tid til å lære meg hva båt, batterier og annet er gode for.

Men jeg er så forbanna opptatt av at A ikke skal forstyrre meg eller overdøve måkeskrik og bølgeskvulp.

Han må f… meg heller skaffe seg nyttig erfaring i å dra opp dreggen, fendre og fortøye enn å starte opp den lille dritten av en dieselmotor. Lære seg hvordan han kan kjøre ut for å lade, så får’n i tillegg lært seg å legga til en gang til også…

Blir så eitrande dårlig humør av å høre det pissevannet som siver ut av hølet i sia. Hører ikke så mye, men veit det er der.

For prinsippet er viktig!

Her i nærheta av meg skal det gjøras rektig, eller blir det f… meg ikke no’ nikking, line som tas imot eller en kald øl m/prat her nei.

For hvis ikke jeg får stillheta jeg trenger i dag orker jeg ikke snakke så støyende til kveldsdrammen heller. Skal tross alt være våken lenge.

Er det virkelig slik vi ønsker å være?

Vi tåler måkeskrik, fendergniss og trosser som knirker. Det skvulper under hekken og klukker i baugen, og får jeg en liten bølge bakfra når jeg sover, så smeller det skikkelig.

Småjoller kjører og voksne menn gauler om å komme over på en øl.

Jeg småprater med kona mens stereon spiller P4, men den bittelille respekten forlanger jeg – at du holder deg for god til å lade uten å spørre meg!

Og komm ikke her og argumenter med at motoren din ikke høres noe særlig. Den heter ikke AGGREGAT eller generator, dermed basta. Desibel æ’kke mitt bord, for det er prinsippet som bestemmer hva jeg mener. Ikke argumenta!!! Basta!

For jeg har intelligens nok til å bestemme sjæl hva jeg mener….

”inte jag hellre…”, sa svensken

Forumet har hatt flere tråder av hva man må akseptere av støy i havner. Som mange riktig har påpekt er det atskillige havner man ikke kan forvente særlig ro på noen av døgnets tider. De kan man unngå. Og som mange har hevdet; ønsker man seg ro, finnes det jo uthavner.

Med flere båtfolk flyttes grensene. Nå bør man ifølge noen skribenter helst bygge seg gamme på vidda om man ønsker seg naturens egne lyder.

For ungene må jo få lære jollekjøring, eldre må jo få lov å feste litt, og når akkurat jeg lader så er det nesten ikke hørbart.

Det er vel bare å akseptere at friheten til stillhet er på vikende front for friheten til å støye.

Ikke for det; for noen dager siden lå vi alene i en liten bukt utenfor Hunnebostrand. En svensk familie legger til et par båtlengder bortenfor. Kona om bord sier etter en stund nesten litt unnskyldende. Her hadde dere det fint og fredelig inntil vi kom. Ungene er litt viltre.

Vi fikk et par fine dager sammen.

Amalie, hadde jeg hatt et uhell og matvarene sto i fare, så er det da ikke verre enn at man gjør oppmerksom på fadesen. Jeg tror ikke en eneste båteier ville nektet deg lading.

Men som sagt, frihet til stillhet står ikke særlig høyt i kurs. Tipper vi også vil få se "all time low" hvert eneste år fremover.

Redigert av wave (see edit history)
Men jeg har ett problem med motorer som startes for å få lading og varmtvann etter hvert måltid.

Og jeg har ett problem med generatorer som går omtrent døgnet rundt.

:smiley: Der er vi sannelig helt enige! :sailing:

Så nå er vi borte fra de prinsipielle meningene, og da har vi oppnådd noe som er ryddigere!

Men som sagt, frihet til stillhet står ikke særlig høyt i kurs.

Det kan virke sånn ja! Men heldigvis ser det ut til at båteiere i mitt nærområde liker stillhet fortsatt, da jeg sjelden har blitt plaget av tomgangskjøring egentlig. Så det kan være problemet er større andre steder, slik kan det i alle fall høres ut her. De aller fleste vi treffer i uthavner er imidlertid hyggelige folk som søker det samme som oss, fred og ro og naturopplevelser. Og skulle det dukke opp noen som krever sin rett til å lade i tide og utide, så er det nok bare å innse at vi som liker stillhet ikke har noen som helst rettigheter i forhold til disse. Så da er det nok bare å tusle seg videre til en annen uthavn, og prøve lykken igjen... Lading er en menneskerett, må vite!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Så da er det nok bare å tusle seg videre til en annen uthavn, og prøve lykken igjen...

Det er min erfaring også, den stillhetssøkende har alltid vikeplikt.

Men man forsøker jo å ta sine forholdsregler, som ferie i august. Bryggeseiler akkurat nå på svenskekysten. Og i kulingen kjennes det ut som vi holder god fart.

Jeg ser det som en selvfølgelighet at når man ligger i uthavner sammen med andre båter så må man ta hensyn til mange ting, alt fra hvor mye støy man skaper om kvelden med høylydt snakk til batterilading med motordrift.

Jeg har i sommer gjort mange målinger av støynivået jeg produserer. Når jeg ligger for svai har jeg målt støyen jeg skaper når dieselvarmeren har gått (Webasto Termo 90S) og når generatoren har gått (Onan med vannutskiller).

På BB side hvor eksosutslippet til generatoren sitter skaper generatoren en gjevn støy på ca 50 dB(A) målt omlag 1 meter fra eksosutslippet. Når jeg beveger meg på hele SB side av båten, er det ikke mulig å måle støyeffekten av generatoren. Det påfallende hos meg er at Webastoen, som har eksosutslipp under badeplattformen akterut, under stor aktivitet har betydelig høyere lydnivå - i området 55 dB(A) målt på 3 - 4 m avstand bak båten. Jeg merker atskillig bedre støy fra dieselvarmere enn fra generatorer med lavt turtall. For meg er det ikke aktuelt å lade med båtmotorene, derfor omtaler jeg ikke dette.

Når jeg ligger lenge på svai i uthavner har jeg som prosedyre å starte generatoren. Deretter ror jeg til de nærmeste båtene og spør om de plages av generatoren. Jeg har enda til gode å høre noen som plages av generatoren. Tvert om har jeg flere ganger blitt bedt om å gi ladestrøm, og da er de hjertelig velkommen til å legge seg longside og få noen timers lading. Jeg kjenner til at andre generatorer produserer mer støy.

Det der var en fornuftig måte å forklare det mange av oss mener. Ta hensyn til helheten og omstendighetene i stedet for å være kategorisk avvisende.

Tidligere hadde jeg en TAMD41, 200hk som buldret godt. Kunne ikke tenkt meg å starte den for å lade batterier dersom andre lå nær. Det var enda mer til plage for oss selv, i såfall :smiley:

Men en liten seilbåtmotor som vi nå har bråker faktisk mindre enn dieselvarmeren på utsia av båten, så slike motorer og generatorer er mye mer sammenlignbart. Står jeg på dekket mitt, kan jeg faktisk ikke avgjøre om motoren min går eller ikke. I hvertfall ikke dersom det er noe annen lyd som naturlig er.

Selv har jeg ikke behovet særlig ofte, faktisk kun to ganger siden februar.

Hvis noen i uthavna starter en slik, vil jeg ikke reflektere over det en gang.

Det noen av oss (særlig jeg :yesnod: ) har "hisset seg" opp over her, er som en treffende forklarte det, "Narvestader" som hevder at man heller får la maten bli ødelagt, sørge for å spise opp alt som ikke er frossenmat osv...

Vi har blitt et sjøfarende folk, og heldigvis er den vanligste erfaringer at båtnaboen blir en hyggelig kompis selv om vi aldri har truffes før. :cheers:

Så i prinsippet opplever jeg og mange med meg, at altfor mange tråder blir ødelagt av bastante meninger i stedet for å ha saklige diskusjoner der synspunkter debatteres med argumenter. En ensidighet som jeg ikke synes er et hyggelig folkeferd verdig.

Selv har jeg INGEN negative erfaringer, og ikke har jeg oppført meg så noen kunne klage heller på sjøen.

Men lyd lager jeg :smiley: Som tidligere nevnt er jeg trekkspiller og musiker, og er dermed skyldig i mye forstyrrende lyder natterstid. Sist i Strømstad nå i sommmer da noen "naboer" kom snikende med tomler opp og sang Taube til klokken 0200. :smiley: Aldri møtt de før. :cheers:

Slik er mange av oss voksne, og likevel skal vi sutre fordi noen unger hyler av fryd, leker og koser seg.

Så jeg slår egentlig et nytt slag for båtgleden, det uhøytidelige og utfoldende fritidslivet slik vi så hyggelig diskuterte i tråden https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=602170

SÅ hvis du har oppfattet mine innlegg som personkarakteristikker Mulligan, er jeg lei for det. Det er forskjell på å si en mann er Narvestad, og på at jeg oppfatter diskusjonen unødig Narvestad'sk.

Men at vi kan vise våre medmennesker forståelse og empati i stedet for å "ryyyyste" på hodet over tapt stillhet, det er en storhet som tilhører privilegiet det er å være menneske.

Som regel vet jeg hvor jeg kan finne de stilleste plassene når jeg trenger de. Og når! :smiley::sailing:

Ta hensyn til helheten og omstendighetene i stedet for å være kategorisk avvisende.

...

Så i prinsippet opplever jeg og mange med meg, at altfor mange tråder blir ødelagt av bastante meninger i stedet for å ha saklige diskusjoner der synspunkter debatteres med argumenter. En ensidighet som jeg ikke synes er et hyggelig folkeferd verdig.

:yesnod: :yesnod: :yesnod::cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hvor stort er egentlig dette problemet da... Er dette med lading så stort at det foregår til alle døgnets tider i alle uthavner/havner... Personlig så har jeg kun opplevd dette engang og det var i skolebukten på Håøya i 2005, men det var på dagen og de som lå fortøyd ved brygga var stort sett i land på stranda alle som en.... Kan ikke si at dette var til særlig sjenanse for de andre ved bryggen.....

På Jomfruland så lp det imidelertid en båt med varmeren i gang og han hadde ikke lyddemper, denne hylingen kunne høres over hele havna på kveøden og natta med.... men irritere seg over dette så jeg ikke grunn til.... Det var kaldt ove behovet for varming var sikkert påkrevd... jeg hadde også varmere i gang, men den støyet betydelig mindre og kunne kun høres blant de nærmeste båtene

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Stillheten er jeg sikker på at vi alle foretrekker. Enten vi er i en marina eller i en uthavn. Men kan vi noen gang gardere oss mot dette som oppfattes som støy. Tror ikke det. Alle båter har forskjellige behov, enten fra båtens utstyr eller fra mannskap. Tror nok vi må akseptere at noen fester ut i natta, eller lar toalettkverna og varmesystemet gå. Båtene blir større og bokomforten krever andre systemer som igjen krever strøm. Ja en kan dimensjonere batterikapasiteten deretter, men det er også noe som heter overvekt i en båt og som til tider kan medføre katastrofer for båten. Ladingen kan planlegges slik at en ikke forstyrrer naboene, men enkelte ganger svikter dette opplegget og da må en igang. De som lar seg irritere over motorlyd eller generatorlyd til frokosten eller middagen vil nok før eller siden møte seg selv i døren.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Stillheten er jeg sikker på at vi alle foretrekker.

Ladingen kan planlegges slik at en ikke forstyrrer naboene, men enkelte ganger svikter dette opplegget og da må en igang. De som lar seg irritere over motorlyd eller generatorlyd til frokosten eller middagen vil nok før eller siden møte seg selv i døren.

Veldig fin sammenfatning av hele tråden! :smiley: Takk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...