Jump to content

Kalibrering av turteller. VP41B

REM

Recommended Posts

Jeg var på Biltema forleden og kjøpte meg en laser turtallsmåler. Denne opererer med svært små feiltolleranser, og registrerer riktig turtall straks du lyser på et eller annet som går rundt, feks. svingningsdemperen på en motor.

På mine motorer var turtallet rimelig riktig i det lavere området. Når jeg passerte 3000RPM derimot, begynte de originale VP turtellerene å vise for lite. Ved 3500RPM (lasermålt)viste Bab motor 160RPM for lite, og Stb 125RPM for lite.

Spørsmålet blir da. Er det noen mulighet til å justere instrumentene (eller dynamoen) slik at de viser tilnærmet riktige verdier i det høye området? Blir det litt feil i det lavere er dette å leve med.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det normale er vel å justere turtelleren på halvparten av max turtall, slik at den viser 100 % riktig her. Men det skulle ikke være noe i veien for å justere den inn på f.eks 3000 rpm, og heller ta avvikene på lave turtall. Turtelleren har en liten justeringsskrue på baksiden. Men juster forsiktig, den er svært følsom....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er muligens en liten justeringsskrue på baksiden av instrumentet. Mine VDO instrumenter har dette, og jeg trodde at Volvo instrumentene som kom med 41 serien også hadde dette ... men jeg kan jo ta feil... uansett så må du komme deg bak på isntrumentet for å sjekke..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...