Ariel og Fumle Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Grensen for når barn er barn er ulik for hvor i jussen vi er, men 16 er en grense som blir brukt i forbindelse med båtkjøring. Andre steder er det 12 og 14 år hvor grensene ligger. Modning er så forskjellig på alle barn, men i mitt hode er under 10-12 en alder hvor fart bør være veldig begrenset ( 10 knop). Psykologien bekrefter også et større skille i modning i denne alderen. Kjørte mye fort(20-25 knop) fra alder 13-14 åring selv, og har nok hatt mer flaks og hjelp av andre enn jeg var i stand til selv å forstå... Trafikken var ikke så stor heller da, og er et viktig moment her, synes jeg. Jeg er for prøving og læring under kontrollerte former, og mer god oppfølging av foreldre/foresatte (med selv gode holdninger og empatiske evner) så skal det ikke være helt umulig å holde oversikt på hva de er i stand til å klare selv, i 10-15- eller 20 knops fart. Hadde all " ulovlig" kjøring mht fart og alder blitt gjort i en slik form at det var fornuftig eller levelig( avstand, bølger, tid på døgnet og varighet etc) i forhold til de rundt oss, ville det nok ikke blitt så mye mas og klager om det. Da hadde nok regelverket også vært anderledes... tror jeg... Link to post
nilsht Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Ut i fra innleggene i denne tråden skulle man tro at flisespikker-alternativet ville hattt høyere prosentandel Redigert 14.August.2008 av nilsht (see edit history) Link to post
Manito Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Godt det ikke er bare jeg om mine venner som ser på 14åringer som store nok til å kjøre fortere enn 10knop vi snakker ikke her om 30-50knop man kanskje 20 på flatt vann ,medvind og hjemlengsel Og barna jeg snakker om er godt opplærte i båt de ror faktisk fra der badebøyene er og inn på standa Link to post
paxo Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Enig "Manito". Også får dere huske på at store deler av vann og fjorder i fedrelandet nærmest er øde mesteparten av året. 20 knop for en femtenåring eller fjortenåring er ikke det store sikkerhetsproblemet for andre enn prinsipprytterne. (som ofte engasjerer seg sterkt) Link to post
Ariel og Fumle Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Enig med deg også Paxo. Men hadde alle vært så besvisste på seg selv og sine unger ville vel aldri denne tråden dukket opp? Tid og sted! Redigert 14.August.2008 av Ariel og Fumle (see edit history) Link to post
Blue_Dragon Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Jeg synes det er greit de kjører i en gummibåt i 15knop. Heller det en en annen jolle i halvplan MEN, man trenger ikke kjøre hele dagen. Jolle er ikke barnevakt. Redigert 14.August.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Link to post
bjoris Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 En gummibåt går ofte over 10 knop hvis den først har en motor som tar den i plan, det skal jo bare en 4 hk og knapt det til når poden er alene. Om den går 10 eller 15 knop bryr jeg meg ikke om sålenge jeg føler meg trygg på at han kan håndtere den alene. Hos oss vil det bli strenge regler for hvilken kjøring som kommer til å bli godtatt... Tipper det skal bli en tøff kamp når den tid kommer og det vil ikke hjelpe når andre ikke har samme krav på seg, da er det vanskelig. Slik er det jo med all annan barneoppdragelse også... Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LM 605 Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Ser det var noen stykker som ble bøtelagt her i området for et par uker siden. Politibåten lå og lurte litt diskre litt vestenfor Kr.sand noen kveldstimer og luket ut noen unge båtførere med for stor motor, eller for mye fart (10 knop). Så der var vel noen som ble noen hundrelapper fattigere. Det kan vel diskuteres alder og lovlighet opp og i mente, men det er nå slik engang at du må være 16 år for og kjøre slik båt , så verre er det vel egentlig ikke? Link to post
Kjetil1 Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Her er det nok av eksempler på at etablerte regler ikke er så nøye og følge. Skal man da kunne sette en "moden" 14åring i en bil og la ham kjøre den alene? Og argumentere for at "jeg synes han er moden nok" til det og han må jo bli vant med bilkjøring... Det virker som om mange av de som svarer her, kunne vært en av kapteinene på disse moderskipene. Det var akkurat den holdningen jeg ble møtt med; det var da ingenting å irritere seg over og klage på... Men hvorfor kan ikke jeg med 700 kg båt og 90 hester leke meg i gjestehavna når en på 7 kan med sin gummibåt med 5 eller 9.9 hester. Det er de samme lovene som brytes... Eneste at jeg trolig ikke bråker like mye med min firtakter, som 7 åringen med sin 2takter ... Kjetil S Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
hifo Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Godt det ikke er bare jeg om mine venner som ser på 14åringer som store nok til å kjøre fortere enn 10knop vi snakker ikke her om 30-50knop man kanskje 20 på flatt vann ,medvind og hjemlengsel Og barna jeg snakker om er godt opplærte i båt de ror faktisk fra der badebøyene er og inn på standa nå stemt du faktisk JA på kjøring over fartsgrensen i uthavn\ havner. om en drittunge kjører 25 knop i øpent lende , driter jeg aldeles fullt i . men her er det snakk om i nærheten av andres båter og familier. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn