Jump to content

Tømming av septiktank i havn.

Pelle Parafin

Recommended Posts

Da vi lå på Romsa i Sunnhordland i fjord sommer,lå vi ved siden av en 42 foter fra Bergen. Den gikk tidlig neste morgen,som takk for besøket, hadde han tømt septikktanken iløpet av natten så hele bunnen var dekket med "dritt og papir" Hadde jeg hatt nr. på båten skulle han blitt anmeldt.

Meget dårlig oppførsel. :puke:

Ikke bare i nattens mulm og morke.

Laa paa Pilgrimmen og tok en tur inn til Gullholmen med jolla.

Havna var som vanlig full. Det laa en Norsk seilbaat helt inne i kroken der hvor den lille brua er.

Lukta saa J.....li dritt rundt den baaten. Og en kunne se at vannet hadde en mer brunlig farge rundt hekken paa den baaten.

Disgusting :puke:

Er redd det er vanligere enn vi haaper og tror. Mye baat som ligger i uker i samme havn. Enten saa har de en veldig stor septiktank, flinke til aa bruke toalettet paa land. Eller saa gaar det litt ut da hovedsaklig paa natta. fortsatt disgusting :puke:

Har faktisk selv ligget 14 dager paa Laeso uten aa tomme septik. Kun nattlige besok paa toalettet ombord. Ellers saa var det aa bruke service bygget. Det gikk det, men hadde ikke gaatt en uke til. Septikken var rimelig full naar vi gikk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mange tømmer nok septiken i havn av den grunn at hvis du er i en full gjestehavn og går ut for å tømme i åpent farvann så er jo plassen borte når du kommer tilbake. Kansje det hadde vært en ide og laget et skilt som det står "UTE OG TØMMER TANKEN" og strukket et tau over plassen din og hengt det på. Spørs bare om noen respekterer det da? Hva ville dere gjort hvis dere kommmer til ei overfylt havn å møter på et slikt skilt?

Mange tømmer nok septiken i havn av den grunn at hvis du er i en full gjestehavn og går ut for å tømme i åpent farvann så er jo plassen borte når du kommer tilbake. Kansje det hadde vært en ide og laget et skilt som det står "UTE OG TØMMER TANKEN" og strukket et tau over plassen din og hengt det på. Spørs bare om noen respekterer det da? Hva ville dere gjort hvis dere kommmer til ei overfylt havn å møter på et slikt skilt?

Dette er evel ikke det store problemet i gjestehavner. De aller fleste gjestehavner har jo toalett fasiliteter. Det er da kun snakk om å gidde å gå på land når tanken er full.

Låg ved siden av en Viksund 33 nå i sommer som det luktet dritt av hver gang manskapet gikk på do.

Det var veldig lett å obervere, fordi dei satt og pratet :cheers: i en båt lenger nede på brygga, og kom løpende når trangen meldte seg.

Kan det komme en sånn jæ... lukt fra luftinga? Eller pumpa dei rett på sjøen?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Det kan godt vaere fra luftinga. Hvis bakteriefloraen er daarlig og det bare ligger og gjaerer nedi der. Saa kommer den en skikklig eim hver gang en skyller ned.

Kanskje det var samma baaten "Amalie 36". Vi var der saann ca. 8.-9. Juli. Denne baaten laa ganske inneklemt og det saa ut som den hadde ligget der noen dager.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Med normalt forbrug (to personer) tager det 3-4 dage før tanken er fuld. Men det er meget sjældent, at vi ligger i en havn så længe, så problemet er meget lille. En enkelt gang eller to har vi måttet lette og tage en hurtig tur 1 sømil ud fra havnen og tømme tankene og så tilbage. Det tager kun ti minutter og man kan lade en person blive på kajen og holde pladsen.

Vi har en rutine med at vi åbner for tømmekranen når vi er ude af havnen og lukker den igen når vi har gjort fast. Men det er sket at vi har glemt at lukke hanen :blush: Ikke så heldigt - men vi spekulerer i det mindste ikke i det...

Andy

Kan det komme en sånn jæ... lukt fra luftinga?

Det kan det.

Jeg har 225 liters septikktank, og den holder leeenge.

Men etter 4-5 døgn og ca. 150 liter godsaker i tanken i 25-30 graders varme er gøysen fra luftinga

svært godt merkbar ja.

Men dette merkes kun idet man spyler ned.

Massen av det man spyler ned forskyver tilsvarende drittluft mengde ut luftinga.

Nå sitter 1,5 " utløpet til luftinga heldigvis like nede ved vannflaten hos meg, og ikke oppe ved fenderlista som på enkelte båter.

Lukt kommer som regel fra luftinga ja! Så sannsynligheten er stor for at de gjorde alt riktig. Med mindre du så uhumskheter i vannet etter dem da...

Det var for trangt mellom båtene til å observere noe i vannet, men jeg før tipse han om å bruke egnede kjemikaler i septiken vist jeg ser han igjen. Jeg bruker sanitær veske i toalettet å det lukter absolutt null fra luftingen, hvertfall ikke 2m fra luftingen.

De må no vere litt travelt å ha det slik. :nonod:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Nei, et sånnt eierforhold til plassen vi ligger på kan vi vel ikke påberope oss :nonod: Det hadde ikke jeg hatt samvittighet til å gjøre. Da ville jeg heller ventet til det var flere ledige plasser der så muligheten for å få igjen en plass etter tømming var stor !

Har hørt at det ikke er lovlig å oppholde seg på samme plass (uthavn) mer enn 2-3 dager,er dette tilfelle eller er det bare rykter? :discuss:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)

Hvis det er "vanlig" å tømme septikken i havner, trenger jeg kanskje ikke å ha dårlig samvittighet for de få gangene vi har måttet bruke vårt toalett som går direkte ut...?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Vanlig?

:smiley: Jeg har en kompis som for mange år siden kjørte en Anqas Queen, et digert bælverk av en båt. Flott familiebåt den gangen.

Forut for sin tid hadde produsenten montert elektrisk tømming.... men MIDT i skrogsia på styrbord side :smiley:

Den lille dattera hans satt alene ved dasjbordet i havn i Stavern, skrudde på brytere og koste seg.

Vi andre skjønte ikke med en gang hvorfor han plutselig heiv seg rundt, fant såpe, kost vann. Jobbet som besatt i 10 minutter, og raste ut av havna med båten :lol:

Forklaringa kom dagen etter (før mobilens glanstid...) hun hadde sprøytelakkert nabobåtens fordekk. Heldigvis var den tom, han rakk å vaske den grundig men neimen om han ville ligge der ett sekund lenger :lol:

DU kan si at dette ble bygget om året etter :smiley:

Men hvorfor ligge såå lenge på en plass? Etter to-tre dager er det vel på tide å flytte på seg. Ellers ville jeg vurdert campingvogn.

Ellers er det her i sunnhordaaland og andre steder i regionen vanlig å legge igjen jolla hvis du må ut en kort tur. Dette blir respektert uten noe problem.

Hvis du er fra Sundhordland område har du sikkert hørt om båter som ligger mer 2-3 dager,spesielt på Romsa.Det kommer årlig 2-3 båter nordfra, som ligger minst en uke, for å fiske å... :drink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...